Velká Kraš-Vidnava. Bez zájemce - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Ani za milion. Pohraniční trať z Velké Kraše do Vidnavy nikdo nekoupil

,
Ani za milion. Pohraniční trať z Velké Kraše do Vidnavy nikdo nekoupil
Zdroj: Archiv Euro

Přesně 120 let stará pětikilometrová železnice na Jesenicku to má spočítané. Správě železniční dopravní cesty se ji nepodařilo prodat ani za 1,1 milionu korun.

„Nikdo nepodal nabídku,“ potvrzuje Kateřina Šubová, mluvčí SŽDC. Správa teď připravuje poslední kolo prodeje, cena by se měla pohybovat už jen kolem 550 tisíc korun.

I když regionální média před několika týdny informovala, že o pořízení lokálky uvažuje radnice ve Velké Kraši, ta se stále nerozhoupala. „Passé to ještě úplně není, ale nechci se k tomu teď vyjadřovat,“ řekla jen Vlasta Kočí, starostka Velké Kraše. Trať je pro obec poměrně důležitá, v případě zahájení těžby křišťálu, o níž se mluví stále hlasitěji, by po ní mohly začít jezdit nákladní vlaky s kamenem.


Čtěte více o zvažované těžbě křišťálu u Velké Kraše:

Hořkosladký příběh Velké Kraše. Ves ukrývá křišťál za stovky milionů

 Křišťál z Bažantnice


Na druhé straně však vlastnictví tratě pro Velkou Kraš představuje poměrně velké a nákladné břemeno. A proto je reálné, že železnici nakonec nikdo nebude chtít ani zadarmo. Pokud tedy lokálku za 550 tisíc korun nikdo nepořídí, SŽDC ji musí podle zákonů nabídnout k bezúplatnému převodu jiným státním a veřejným institucím. „Bude se jednat o převod dráhy, kde je podmínka zajištění provozuschopnosti tratě po dobu minimálně pěti let,“ popisuje Šubová.

A když se o ni ani potom nikdo nepřihlásí? „Pak se může zahájit proces zrušení tratě a následné nabídnutí kraji či obci, která ji ovšem musí využít ve veřejném zájmu,“ pokračuje Šubová. Na náspu by tak mohla vzniknout například cyklostezka.

Vlaky mezi Vidnavou a Velkou Kraší nejezdí od prosince roku 2010. Zahájení provozu proběhlo přesně před 120 lety, v roce 1912 se trať prodloužila až do polské Nysy. Po druhé světové válce došlo k zastavení přeshraničního provozu. SŽDC nejdříve nabídla pětikilometrovou železnici za 3,9 milionu korun. Když se do tendru nikdo nepřihlásil, zlevnila na 1,1 milionu. Do pondělí 30. října 2017, kdy druhá soutěž končila, nedorazila žádná nabídka.

Dále čtěte:

České dráhy nechtějí prodat Masarykovo nádraží. Udělají si z něj výkladní skříň

Vysokorychlostní železnice v Česku? Za půl bilionu

Pohádka o mašince: Češi a Poláci se přetahují o parní lokomotivu

 Lokomotiva U46.101