Velká betonová trojka

17. června 2014, 12:00 - Petr Weikert
17. června 2014, 12:00

Až zase někdy zaslechnete obvyklé nářky dopravních betonářů, že nemají zakázky, že jsou obětí cenové války, která se vlastně nikomu nevyplatí, protože výsledkem jsou jen špatně postavené silnice, nevěřte tomu. Ministerstvo financí zveřejnilo ve velkém auditu několika ministerstev také přehled faktur těchhle velkých firem. U ministerstva dopravy „velká trojka“ firem každý rok předkládá faktury za patnáct miliard.

Rok 2011 byl v dopravě hodně zvláštní. V úřadě se vystřídali tři ministři - Vít Bárta, Radek Šmerda a Pavel Dobeš. Ať už ten či onen odcházel nebo přicházel, vždycky mluvil o škrtech. V případě Víta Bárty vrcholil před jeho odchodem boj se stavebními firmami, které chtěl nechat vyhladovět. Součástí toho byly i cedule s nápisy Zde stavěla Skanska, musíme to opravit.

Jak směšně znějí řeči o škrtech a válkách v suché řeči auditních čísel. Auditor a první náměstek ministra financí Lukáš Wagenknecht udělal jednoduchou věc, která ovšem vypovídá hodně - srovnal faktury. Skanska v době tohoto boje byla druhou nejobsazovanější firmou u ministerstva dopravy, předložila faktury za 4,3 miliardy korun. Druhá byla Eurovia s 4,2 miliardami korun, a zvítězil Strabag s více než šesti a půl miliardami.


O auditech na ministerstvech čtěte: Babišovy audity odhalily stovky podivných obchodů za miliardy


O rok později se na ministerstvu dopravy opět střídalo, většinu roku vládl Pavel Dobeš, v té době už za LIDEM Karolíny Peake. Skansce ani Eurovii se v porovnání s předchozími lety nedařilo. Faktury byly „jen“ za dvě a půl miliardy. Strabag se s pěti a půl miliardami držel stále nahoře.

Pak přišel rok 2013 a s ním ministr Zdeněk Žák, pozdější neúspěšný pražský sněmovní lídr Zemanovců. V zákulisí dopravního byznysu se říkalo, že si velmi padl do oka s lidmi z Eurovie, Žák sám to popíral. Čísla z roku 2013 nicméně ukazují, že zatímco Strabag držel svou první pozici i původní částku, Eurovia objem faktur zdvojnásobila na více než pět a půl miliardy a nebýt nějakých tří nebo čtyř milionů, byla na českém trhu nejúspěšnější.

Na číslech není zarážející jen to, z čeho usvědčují politiky. Potvrzují také, že skoro polovinu stavebních zakázek ministerstva dopravy spolknou každý rok tři stejné firmy. Tomu se říká mít štěstí.


Čtěte další komentáře Petra Weikerta:

České selfie

ANO, bude to pryč

Jedna dobrá zpráva z Ukrajiny


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít