Věk televize ještě nekončí

10. srpna 2010, 13:55 - Pavel Hanslíček
10. srpna 2010, 13:55

Davidem Lhotou

Reklamní branže pocítila dopady ekonomické recese velmi silně. „Firmy působící v Česku zkrátily své reklamní rozpočty v uplynulých dvou letech přibližně o dvacet až třicet procent. A letos čekáme další škrtání, odhaduji, že výdaje na reklamu oproti loňsku poklesnou ještě o dalších deset až patnáct procent. Ale věřím, že v posledním čtvrtletí letošního roku můžeme čekat určité oživení a příští rok bude na stejné rovni jako ten letošní,“ říká výkonný ředitel skupiny mediálních agentur Group M pro Českou republiku, další vybrané země Evropy a Afriku David Lhota.

EURO: Které sektory na reklamě šetří nejvíce, a které naopak inzertní výdaje neškrtí? LHOTA: Srovnáme-li letošní a loňské první čtvrtletí, největší pokles zaznamenala s 30 procenty mobilní komunikace. Výrazně omezili investice do reklamy i výrobci vlasové kosmetiky, nealkoholických nápojů a loterijní společnosti. Naopak vysoký nárůst zaznamenaly reklamní výdaje politických stran. Ještě dramatičtější pokles uvidíme při srovnání roku 2009 s rokem 2008, zde vychází, že telekomunikační operátoři utratili za reklamu dokonce téměř o 40 procent méně. Naopak v uplynulém roce více za reklamu utratily farmaceutické společnosti a maloobchodní řetězce.

EURO: Klesaly reklamní výdaje ve všech zemích střední a východní Evropy stejně? LHOTA: Určitě ne, země se lišily v míře poklesu i v jeho načasování. Jako první se začalo mluvit o šetření v Maďarsku, a to již na přelomu let 2007 a 2008. Naopak Polsko je jedinou zemí střední Evropy, ve které nedošlo k poklesu investic do inzerce. Zajímavý vývoj zaznamenalo Rumunsko, kde se až do roku 2008 každoroční přírůstky reklamních výdajů pohybovaly mezi třiceti až padesáti procenty. To se z roku na rok změnilo a za letošní rok očekáváme pokles o pět až deset procent.

EURO: Liší se přístup k investicím do reklamy mezi nadnárodními a českými firmami? LHOTA: Tuzemské společnosti jsou pružnější. Naopak zejména pro velké globální společnosti není střední a východní Evropa z pohledu návratnosti investic do reklamy příliš zajímavá, proto zde v některých případech škrtají marketingové rozpočty, aby mohly investovat na zajímavějších trzích, jako je Německo, Velká Británie, Francie či Itálie.

EURO: Projevila se ekonomická krize nějak na struktuře reklamních výdajů? LHOTA: Televize zůstává klíčovým médiem, stále spolkne přinejmenším 50 až 55 procent z celého reklamního koláče. Svou pozici si drží díky tomu, že reklamní zásah televizních spotů je poměrně dobře měřitelný a výrobci rychloobrátkového zboží se prostě bez televizní reklamy neobejdou. Naopak snížení inzertních výdajů nejvíce pocítila venkovní reklama, rádia a tisk, kde došlo k poklesu na úkor internetu. To je médium, které roste v posledních pěti letech nejrychleji. K tomu přispěla i ekonomická recese, protože internet je zdaleka nejlépe měřitelný – můžeme říci, kdo a kolikrát reklamu viděl a jak na ni reagoval. A to je velká výhoda v situaci, kdy si klienti hlídají každou korunu. I proto nyní internet spolkne dvanáct až osmnáct procent celkového reklamního koláče, zatímco před pěti lety to byla nanejvýše tři procenta. A dle mého odhadu by internet během dalších pěti let mohl navýšit svůj podíl až na 30 procent veškerých reklamních výdajů.

EURO: Novinkou v české legislativě je product placement, je o tento způsob propagace v Česku zájem? LHOTA: Určitě, i my jsme již v tomto ohledu zaznamenali poptávky od klientů například ze sektoru nealkoholických nápojů, vlasové kosmetiky, pojišťoven či automobilek. Proto se chceme pustit do spolupráce při výrobě televizního obsahu s product placementem, již nyní o tom intenzivně jednáme s vlastníky hlavních tuzemských komerčních kanálů – Novy a Primy. Můžeme přitom využít zkušeností ze zahraničí, například v USA a v Kanadě se Group M podílela na produkci tří seriálů, do kterých jsme investovali přes 25 milionů dolarů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Levněji to ještě nebylo. Office 365 na celý rok jen za 599 Kč
Až do soboty zdarma. Stáhněte si tahovou strategii Civilization III
Jdete zítra volit? Liftago, SmileCar a Rekola vás k urně svezou zadarmo
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít