Věčnou karanténu už psychicky nedáváme, naříkají piloti hongkongských aerolinek. Kvůli porušení pravidel vedení tři vyhodilo - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Věčnou karanténu už psychicky nedáváme, naříkají piloti hongkongských aerolinek. Kvůli porušení pravidel vedení tři vyhodilo

,
Věčnou karanténu už psychicky nedáváme, naříkají piloti hongkongských aerolinek. Kvůli porušení pravidel vedení tři vyhodilo
Zdroj: Cathay Pacific
  • Hongkongské aerolinky Cathay Pacific se potýkají s velkým počtem odcházejících pilotů

  • Jedná se o důsledek nepřiměřeně tvrdých protikoronavirových pravidel, která se na ně vztahují a kvůli kterým řada z nich trpí psychickými potížemi

  • Kvůli takzvané nulové covidové toleranci, jež tamní vláda praktikuje, pendlují de facto jen mezi kokpitem a karanténou v hotelovém pokoji

  • Za porušení přísných omezení a vystavení se nákaze covidem-19 vedení aerolinek minulý týden tři své piloty na hodinu propustilo

Práce pilota patří k těm druhům povolání, které mnoho lidí po celém světě označuje jako snové. Doba covidová nicméně vše od základu změnila. Tisíce z nich o své prestižní zaměstnání její vinou přišli úplně. Ti šťastnější pak museli přistoupit na několikaměsíční neplacené volno, případně značně zredukovanou mzdu a spokojit se s nadějí, že se jednoho dne do vzduchu přeci jen vrátí. Jenže ani teď, když se na nebi začíná s každým dalším týdnem objevovat víc a víc kondenzačních čar, nemají příliš důvodů k radosti. Tedy alespoň pokud jde o piloty společnosti Cathay Pacific.

Hongkongské aerolinky, stejně jako celé toto 7,5milionové město, si v boji proti covidu počínají nelítostně. Zastávají totiž takzvanou strategii nulové tolerance, jejímž cílem je zbavit se nákazy jménem SARS-CoV-2 jednou provždy.

V rámci ní vyžadují od svých pilotů (a přirozeně i ostatních zaměstnanců) dodržování velmi přísných pravidel, která jim de facto nařizují trávit veškerý svůj čas buď v kokpitu dopravního letadla, nebo v hotelové karanténě. Navzdory tomu, že jsou všichni plně oočkovaní, jak uvádí zpravodajská agentura Reuters.

Začarovaný kruh

Ačkoliv tomu situace kolikrát dost dobře neodpovídá, Hongkong považuje mnoho zemí za velice rizikových. Týká se to například i Spojených států amerických či Velké Británie. Na lidi, respektive posádky, které se z těchto koutů světa vracejí, tak čeká povinných 14 dní strávených v hotelu v izolaci od všech ostatních.

To však není zdaleka vše. Na rozdíl od ostatních kolegů oblékajících stejnou uniformu jsou piloti a stewardi létající do zámoří součástí jakési uzavřené bubliny, která spočívá v pěti týdnech strávených na cestách, totiž v letadle a na hotelovém pokoji, a dvou týdnech doma. Účast v ní je podle agentury dobrovolná, mnoho zaměstnanců se ale k této práci upíše pouze a jen proto, že zkrátka nemají příliš na výběr.

Hongkong zpřísňuje covidová opatření. Ekonomové mají strach, že to ohrozí finanční trh a způsobí odliv talentů

„Udělal jsem to, abych si vydělal nějaké peníze, protože loňské 50procentní snížení platu učinilo můj život podstatně složitějším,“ nechal se slyšet jeden z bývalých pilotů Cathay Pacific, jenž sám tento proces dvakrát absolvoval. Ve srovnání s některými jeho kolegy je to však stále relativně málo: „Jsou tam lidé, kteří aktuálně podstupují už pátý nebo šestý cyklus.“

Není proto divu, že spousta zaměstnanců hongkongských aerolinií se cítí být na pokraji psychického vyčerpání a postupně začíná jejich řady opouštět. Problémem je, že se jedná tak trochu o začarovaný kruh, neboť uchytit se takovouto „diagnózou“ u nějakého jiného dopravce je takřka nemožné. Psychické potíže pilotů vedly v minulosti k nejedné letecké katastrofě (stačí vzpomenout například na nechvalně známý let Germanwings 9525 z roku 2015) a aerolinky, respektive úřady k nim nyní přistupují velice zodpovědně a v podstatě nekompromisně.

„Co riskuji tím, když jim řeknu, že jsem trochu vystresovaný?“ ptá se zcela řečnicky pilot, který od začátku pandemie strávil v hotelové karanténě mimo Hongkong více než 200 dní. „Ovlivní to moji zdravotní způsobilost? A pak odsud odejdu jen proto, aby se mě jinde zeptali, jestli jsem byl někdy odstaven mimo službu kvůli psychickým problémům?“

Opustili pokoj, dostali covid, a přišli o práci

Že je vedení Cathay Pacific ohledně nastavených protikoronavirových pravidel nesmlouvavé, názorně dokazuje incident z minulého týdne. Tři piloti tehdy navzdory opatřením porušili karanténu a během zastávky v německém Frankfurtu nad Mohanem opustili hotelový pokoj a následně se nakazili.

Co přesně udělali, aerolinky neuvedly, vypořádaly se s nimi ale rychleji, než kolik létají jejich dopravní letouny. Trio „hříšníků“ bylo z hodiny na hodinu propuštěno ze zaměstnaneckých řad společnosti, zatímco zbytek jejich kolegů, kteří ten samý hotel obývali od 1. listopadu, byl hongkongskou vládou umístěn do karantény ve státem zbudovaném komplexu, jak píše CNN. Do ní podle Reuters museli následně zamířit i rodinní příslušníci.

Takhle to dál nejde

Výše popsaný případ s morálkou uvnitř společnosti značně zacloumal, a tak je více než pravděpodobné, že odchodů bude v nejbližších dnech a týdnech přibývat. „Nemyslím si, že takto vydržím pokračovat,“ svěřil se zmíněné agentuře další pilot Cathay Pacific. „Stres z potenciální karantény mé rodiny a přátel si vybírá svoji daň.“ A vědomo si toho je i samotné vedení hongkongského dopravce. „Naneštěstí, incident z Frankfurtu měl na současnou náladu ve společnosti určitý vliv,“ uvedla společnost s tím, že posádkám již nabídla několik podpůrných programů a prodloužila dobu, po kterou si mohou vzít volno.

Nulová tolerance covidu se čínské ekonomice vymstí, soudí analytik. Její růst se prý bude nadále snižovatn

Koneckonců i ona aktuálně naráží na své limity. Kvůli dodržování „nulové tolerance, za kterou se skrývá snaha o co nejrychlejší otevření hranic s Čínou, jež se ke covidu staví de facto stejně, jí nyní chybí personál, a tak musí v následujících týdnech zrušit část svých letů do zámoří. To vše v době, během níž bývá za standardních okolní poptávka po létání nejvyšší a kdy konkurenční aerolinky naopak nové linky přidávají.

Cathay Pacific se již zařeklo, že mizející piloty hodlá v příštím roce nahradit novými. Vzejít by měli mimo jiné i ze znovu otevřeného kadetského programu. Zda se tak ale skutečně stane, je prozatím otázkou. Do té doby nejspíš budou piloti hongkongské společnosti plnit stránky světových médií především kvůli tomu, že jim ostatní kolegové budou postupně vyjadřovat lítost.

„Vážně s lidmi v Cathay (Pacific) velice soucítím. Skutečně se obávám o jejich mentální zdraví a o to, jak se jim vede,“ dodal nejmenovaný pilot, který Hongkong v nedávné době opustil