Menu Zavřít

VE STOPÁCH KELTSKÉHO TYGRA

6. 8. 2001
Autor: Euro.cz

Investice mají zamezit úniku mozků

Do České republiky má letos namířeno další společnost z oblasti informačních technologií – holandsko–britská CMG Wireless Data Solutions. Před koncem minulého roku tato firma vyslala do Prahy nového výkonného ředitele pro Českou republiku Petera Boschmana. Jeho úkolem je mimo jiné dojednat s agenturou CzechInvest pobídky pro vývojové softwarové centrum CMG v Praze. „Chceme začít co nejdříve, prohlásil v rozhovoru pro týdeník EURO Boschman a jako první možné datum zmínil leden. Pobídky pro CMG se mají stát podobně jako v případě jejího velkého konkurenta – firmy Logica, který už v Praze působí, jedním z pilotních projektů CzechInvestu. Tato agentura totiž hodlá od roku 2001 podporovat investice v oblasti „strategických služeb , tedy mimo jiné i softwarových center. „Odhaduji, že během letošního roku to může být tak deset projektů, uvedl šéf CzechInvestu Martin Jahn. Zatímco CMG nyní míří do Prahy, Logica se chce posunout dále. Výkonný ředitel Logiky Česká republika Jan Kubát říká, že se uvažuje o Ostravě a Liberci. CMG i Logica se přitom chystají vydat podobným směrem. Obě firmy hodlají budovat nová centra pro vývoj mobilních technologií. Jejich hitem jsou krátké textové zprávy (SMS) a celá oblast mobilního internetu. Podobně jako CMG má naspěch i Logica. Jan Kubát mluví o nové investici během několika měsíců. Na počátku byl veletrh. Zhruba před rokem se zástupci CMG vydali na veletrh do Berlína, který byl zaměřen na nové příležitosti ve střední a východní Evropě. Představitelé firmy si udělali průzkum mezi studenty vysokých škol technického směru z tohoto regionu. Hlavním kritériem bylo, nakolik jsou schopni programovat produkty CMG. Peter Boschman uvedl, že nejlépe dopadli studenti univerzit z Kyjeva, Petrohradu, Maďarska, Polska a České republiky. „Byli na tom překvapivě lépe než mladí lidé ze západní Evropy, říká. Myšlenka vytvořit nové vývojové centrum na Východě byla na světě. Mezi pěti uvedenými kandidáty pak rozhodovala další kritéria – například znalost cizích jazyků, ale především infrastruktura včetně kabelové sítě či zajištění stabilních dodávek elektrické energie. Do finále se dostalo Česko a Maďarsko. Zde už velkou roli sehrála nabídka pobídek, se kterou přišel CzechInvest. Zatím žádný tygřík. Pobídky CzechInvestu ve formě daňových prázdnin či dotací pro nová pracovní místa už přilákaly nemalé zahraniční investice, ale zatím pouze v oblasti zpracovatelského průmyslu. Martin Jahn upozorňoval, že pokud se Česko nezaměří také na služby, ujede mu vlak. V této souvislosti zmiňoval různá centra: zákaznické podpory, sdílených služeb, pro vývoj softwaru či servisní centra. Dosavadní podíl služeb na tvorbě českého hrubého domácího produktu je přitom varující. V loňském prvním pololetí byl na úrovni pouhých 53 procent, a dokonce vykazoval mírně klesající tendenci. Ve Spojených státech či v řadě zemí západní Evropy je to už více než 70 procent. Zahraniční investice do služeb ve střední a východní Evropě přitom ze 60 procent směřovaly do Maďarska, Polska a Ruska. Česko zatím přilákalo pouhou desetinu. CzechInvest za poslední dva roky podchytil 32 zvažovaných projektů v této oblasti, ale žádný z nich se zatím neuskutečnil. Chyběl totiž systém investiční podpory. „Keltský tygr , Irsko přitom jasně ukazuje, jak na to. Díky snížené desetiprocentní sazbě daně z příjmu právnických osob a dalším dotacím se tento ostrov stal vyhledávaným polem působnosti předních světových firem. Rozvoj mozků. Nyní se má vše změnit. „Daňové pobídky pro strategické služby budou nižší než u výrobních investic, říká Martin Jahn. O to více hodlá CzechInvest podpořit výdaje na školení a rekvalifikace a rovněž tvorbu nových pracovních míst. „Přemýšlíme také o tom, jak stimulovat spolupráci těchto firem s českými univerzitami, dodává Jahn. „Je to správný směr, míní Peter Boschman. Jeho firma hodlá díky pobídkám do vzdělávání značně investovat. Boschman pokračuje: „Naši čeští zaměstnanci budou jezdit do Nizozemska na několikaměsíční školení. O vzdělané odborníky v oblasti informačních technologií je dnes v České republice rvačka. Působí zde řada předních technologických firem, experti navíc dostávají nabídky odjet za prací právě do Irska či Německa. Jan Kubát uvádí, že ze všeho nejsložitější je dobré zaměstnance udržet. „Je to těžší než najít nové podnikatelské příležitosti nebo nové lidi, míní. Právě proto má teď Logica namířeno do Ostravy nebo Liberce (případně do obou těchto lokalit), kde je zatím boj o kvalitní pracovní síly přece jen o něco mírnější než v Praze. Školy musí reagovat. „Pokud vytvoříme nabídku tady, zabráníme úniku mozků, zdůrazňuje Martin Jahn. Dodává, že čeští odborníci navíc získají zahraniční zkušenosti, aniž by museli za hranice. Hodnota, kterou vytvoří, tedy zůstane doma. Pro vysoké školy technického směru to ovšem znamená nejen velkou výzvu, ale také náročný úkol. I když čeští studenti v soutěži CMG uspěli, je stále co zlepšovat. „Učebnice bývají minimálně dva roky staré, uvádí Boschman. Právě proto je spolupráce předních firem s univerzitami tak důležitá. Mladí lidé musí mít už během studia možnost kvalitní praxe. Nové investice se ovšem také mohou stát předpokladem pro rozvoj vzdělanosti v celých regionech, a tím také pro jejich další rozkvět. Pokud bude například Logica skutečně působit v Ostravě či Liberci a dokáže tam najít schopné zaměstnance, mohou si toho všimnout další investoři. Tyto oblasti však přece jen mají jistou nevýhodu. CMG si zvolila Prahu nejen pro její pověst kosmopolitního města, ale také díky vhodné infrastruktuře. Je otázkou, kdy podobně kvalitní síť kabelů bude i v dalších českých městech. Jak lákat ty pravé. Se získáváním pracovníků to noví investoři navzdory všem nadějím také nebudou mít zcela jednoduché. Jak uvádí Jan Kubát, záleží na kvalitě náborového procesu. Přijetí vzdělaných zaměstnanců samo o sobě nestačí. U těchto lidí by měl být také předpoklad, že u firmy vydrží. Logica se chce zaměřit na vytváření menších týmů, ve kterých budou působit vedle jednoho zkušeného pracovníka třeba čtyři mladí nadějní absolventi či studenti. Pokud se rychle „zaučí , firma se může poohlížet dále. Možnostmi rychlého profesního růstu mohou na druhé straně firmy nové zájemce lákat. Pak už záleží jen na tom, jaké prostředí lidé ve firmě najdou. „Nestačí slíbit moderní prostředí, říká Jan Kubát. Firma musí mít dobrou reputaci, důležité je celkové povědomí o značce. Z tohoto pohledu je CMG v určité nevýhodě. Zatímco Logica se už v Česku stala známou značkou, její konkurent se zde dosud nijak výrazněji neukázal. Peter Boschman ovšem nevěší hlavu. Sází na to, že jeho firma se ve světě vyznačuje téměř „rodinným pracovním prostředím. Pokud se tuto její pověst podaří relativně rychle rozšířit i v České republice, nemusí být nic ztraceno. První určuje směr. Dopadnou–li záměry CMG a Logiky úspěšně, budou mít obě firmy oproti svým následovníkům značnou výhodu. Jelikož nyní jde o pilotní projekty podpory celého klíčového sektoru, mohou ovlivnit, jaké formy budou pobídky CzechInvestu v budoucnu mít. V jedné zvláštnosti pobídek pro softwarová vývojová centra má Martin Jahn jasno už teď. Zatímco u většiny ostatních center bude Praha vyžadovat vytvoření minimálně 200 nových pracovních příležitostí, v případě softwarových center je to vzhledem k jejich specifickému charakteru jen padesát míst. CzechInvest ovšem může kalkulovat s tím, že pokud se první investice vydaří, investoři v budoucnu přidají další místa. Úvahy obou firem se tímto směrem ubírají. Ve vývojovém centru Logiky v Praze dnes pracuje kolem padesáti zaměstnanců a firma hodlá podle současných plánů vytvořit ve svých centrech dalších 100 až 150 míst. „Výhledově bychom ovšem chtěli až dvě stovky míst ve vývoji navíc, řekl Jan Kubát. Plány CMG jsou podobně ambiciózní. „Sto míst do konce roku 2001, dvě stovky do konce roku 2002, uvedl Peter Boschman. Pobídky nejsou vše. Ještě před několika lety považovala česká vláda pobídky za zbytečnost. Chybou by však byl i opačný extrém, kdyby se spoléhalo jen na pobídky. Pokud nevznikne funkční právní prostředí včetně vymahatelnosti práva, investoři se do Česka beztak nepohrnou. Také Boschman již zjistil, že zdaleka ne vše v Česku funguje dokonale. Se zdejší byrokracií se setkal při registraci firmy, nákupu nemovitosti pro její budoucí sídlo v Praze, i při plánování dovozu technologického vybavení ze západní Evropy. Pobídky mohou alespoň dočasně vytrhnout trn z paty, byť Martin Jahn doufá, že nová forma podpory pro strategické služby bude v souladu s pravidly Evropské unie a přežije vstup České republiky do této organizace. Konkurence mezi státy je značná. Firma Logica – tvrdí Kubát například zvažuje nové aktivity v Indii. Pro Českou republiku v tomto případě hovoří kratší vzdálenost ze západní Evropy a také kulturní blízkost. Konkurenty jsou však i okolní země, z nichž zvláště Maďarsko může nabídnout výrazné pobídky pro investory do strategických služeb, byť pro tuto podporu na rozdíl od Prahy nevytváří specifický rámec. Logica se každopádně za čas chystá na Slovensko, kde by mohla využít administrativní a manažerskou kapacitu vybudovanou v Česku.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).