Ve stínu lehkých topných olejů

05. května 2008, 00:00 - Petr Havel
05. května 2008, 00:00

LEGISLATIVA - Vyrábět v České republice biopaliva není vůbec jednoduché. Zákonodárci totiž stále nezapomněli na kauzu lehké topné oleje. Aby k ní znovu nedošlo, producenty biolihu zahrnuli více či méně smysluplnými předpisy a nařízeními. Jejich hlavním důsledkem je neúměrně vysoká cena biopaliv.

Stávající přísné podmínky výroby biolihu jsou důsledkem často nadsazených fám o možných daňových podvodech. „Většina zákonodárců má totiž ještě v živé paměti miliardové podvody s lehkými topnými oleji, jejichž principem bylo rozdílné zdanění stejné suroviny v případě použití k rozdílným účelům,“ říká místopředseda Svazu lihovarů ČR Lubomír Konšel.

Také na lihu by bylo možno teoreticky pohádkově vydělávat. Litr konzumního lihu je totiž kvůli spotřební dani o 260 korun dražší než litr lihu určený k pohonu spalovacích motorů. K tomu, aby se zamezilo možným daňovým podvodům, se proto v zákonech objevila řada opatření, která však mají jediný výsledek: Diskriminují oproti zahraniční konkurenci tuzemské výrobce. V praxi jde především o ústeckou společnost PLP Trmice a zejména společnost Agroetanol produkujcí biolíh z cukrovky v rámci cukrovaru Dobrovice.

Právě dobrovický lihovar by přitom mohl být díky synergickým efektům vyplývajícím z využití cukrovky na výrobu biolihu a zároveň k potravinářským účelům konkurenceschopný. „Podmínky naší legislativy nám ale výrobu prodražují až o dvě koruny na litr,“ konstatuje představitel firmy Oldřich Reinbergr. Za pravdu mu dává i Konšel. „Takové podmínky, které jsou u nás, nikde neexistují,“ říká představitel svazu lihovarů.

Zbytečně složitá denaturace

Uvedené podmínky jsou zakotveny v novele zákona o spotřební dani. Ta zavedla zvýšení zajištění takzvaného daňového skladu z původních 20 na 40 milionů korun a v případě provozování většího počtu daňových skladů ze 60 na 120 milionů korun. To by mělo podle Konšela určitou logiku za předpokladu, že v České republice budou působit velcí výrobci biolihu. Taková situace ale v tuzemsku není.

Dalším problémem jsou náklady na denaturaci – znehodnocení lihu tak, aby jej nebylo možno použít k potravinářským účelům. Podmínky denaturace upravuje unijní legislativa, konkrétní pravidla ale nechává na jednotlivých členských zemích. Podle šéfa Sdružení výrobců bionafty Petra Jeviče umožňuje Evropská unie použít kteréhokoli z pěti vyjmenovaných denaturačních činidel, a to „samostatně nebo ve směsi“. V Česku je to ovšem samozřejmě směs, skládající se ještě navíc z komponentů, které je třeba dovážet. „To nám pochopitelně zvyšuje náklady,“ konstatuje Reinbergr. Šéf Agroetanolu kromě toho tvrdí, že některé členské země biolíh nedenaturují.

Nastane sjednocení podmínek?

Podle Jakuba Haase z komunikačního odboru ministerstva financí se nyní projednává mezi členskými státy možnost stanovení jednotného denaturačního prostředku pro líh. Současnou tuzemskou podobu denaturace ale ministerstvo obhajuje tvrzením, že v České republice se připravuje výroba vysokoprocentních směsných pohonných hmot.

„Vzhledem k tomu, že konečný výrobek obsahuje vysoké procento lihu, které zvyšuje zneužitelnost výrobku, vyvíjí laboratoř Generálního ředitelství cel ve spolupráci s ministerstvem zemědělství a odborníky z palivářského průmyslu nové denaturační prostředky, které zajistí bezpečnost tohoto výrobku zejména pro veřejnost,“ říká ministerstvo ve svém stanovisku. I zde však platí, že na prostředek pro obecně denaturovaný líh není možno použít pouze palivářské hledisko, neboť jeho použití je širší. Lihovarníci ale tvrdí, že by bylo možné znehodnotit biolíh k technickému využití klasickým benzinem Natural, neboť i tento jednosložkový denaturant je od lihu prakticky neoddělitelný.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Bitcoin na novém rekordu. Právě pokořil cenu 6000 dolarů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít