Menu Zavřít

Vánoce až do léta

5. 12. 2007
Autor: Euro.cz

Předzásobování cigaretami zachraňuje Kalouskův rozpočet

Zvýšení spotřební daně na tabákové výrobky od ledna příštího roku poskytuje opět výrobcům a distributorům na českém trhu možnost uplatnit talent a vynalézavost. Po zvýšení spotřební daně a zdražení cigaret letos v březnu zhruba o osm korun zaskočila totiž společnost Philip Morris některé konkurenty tím, že velkou část svého limitovaného počtu kolků s nižší spotřební daní pro předzásobení nakoupila pro levnou značku Red & White. Mohla tak nabídnout distributorům zásoby nikoli na tři, ale až na šest měsíců. Svůj střední a vyšší segment přitom zdražila již dříve. To vedlo k takové nevraživosti, že Philip Morris vystoupil z Českého sdružení pro značkové výrobky, což byla jediná možnost komunikace mezi předními firmami na tabákovém trhu. Nyní se připravuje zdražení cigaret o dalších sedm korun a konkurence začala odhadovat, s čím Philip Morris zase přijde. Nemusela čekat dlouho.

Naplňte sklady.

Druhého listopadu dostaly velkoobchody od Philip Morris nabídku na tříměsíční předzásobení některými značkami i za cenu splatnosti 90 dnů - při poskytnutí bankovní záruky. Nechyběly mezi nimi oblíbené značky Red & White a Marlboro. Firma navíc nabídla finanční bonus 34,80 koruny za každý tisíc odebraných cigaret - samozřejmě že za současné ceny. Odezva však nebyla tak velká, jakou firma čekala, a proto 19. listopadu zvýšila bonus na 75 korun a možnost těchto dodávek prodloužila i na povánoční období - až do konce roku. Zároveň snížila cenu svého klíčového segmentu Red & White.

Nejen Philip Morris.

Geniální tah Philip Morrisu vynikne zejména při znalosti zákona o možnosti předzásobení. Zákon na základě množství prodaných cigaret, odkoupených kolků a stavu zásob v předchozím roce omezuje možnost předzásobení výrobce na pouhých 45 dnů. Firma si však přesunem zásob do skladů velkoobchodů uvolní ty vlastní a zvýšením produkce v započítávaném období také navýší podkladová data pro výpočet nároku na počet kolků s nižší sazbou spotřební daně.
Na obranu lídra s 58 procenty podílu na trhu je třeba uvést, že se stejně „legálně“ chovají všichni tabákoví výrobci. Mnozí z nich - s nevysokým tržním podílem dosahovaným pouze jednou značkou (označovaní na trhu jako others) - však ani jinak nemohou. Postrádají totiž možnost proměnit statistická data nasbíraná za více než desítku různých značek v kolky s nižší spotřební daní pro
několik nejprodávanějších, a prodloužit tak jejich nižší vánoční cenu třeba až do léta.

Co na to burza?

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže se domnívá, že takové obchodní praktiky na trhu s tabákovými výrobky neporušují zákon. „Pokud jsou podmínky pro všechny účastníky trhu stejné, nelze mluvit o zvýhodnění,“ sdělil týdeníku EURO mluvčí antimonopolního úřadu Filip Vrána.
Ani pražská burza se nedomnívá, že něco není v pořádku. Kdyby vše dopadlo podle plánu, mohl by Philip Morris v letošním roce prodat produkci některých svých značek v objemu běžném nikoli za dvanáct, ale za patnáct měsíců. Letošní obrat a z něj plynoucí zisk investory jistě potěší, horší to bude při bilancování roku 2008. To přirozeně ovlivní i kurz akcií Philip Morris na pražské burze. „Burze nepřísluší hodnotit obchodní strategie kótovaných společností. Problém je spíše etického rázu, a proto bych doporučil dotaz na instituci, jakou je například Hospodářská komora,“ domnívá se manažer externí komunikace Burzy cenných papírů Praha Jiří Kovařík. „Obecně však samozřejmě platí, že hospodářské výsledky společnosti jsou velmi důležitou cenotvornou informací,“ dodává. Obhajoba, že se firmy chovaly stejně i při březnovém zvýšení spotřební daně, neobstojí, protože posun cen se uskutečnil během jednoho fiskálního roku.

BRAND24

Do Kalouskovy kasičky.

Tabákové firmy se až do zveřejnění obsahu Topolánkova reformního batohu domnívaly, že konečné zvýšení spotřební daně u cigaret by nemuselo být tak razantní, protože vláda by mohla využít toho, že minimální požadavek EU na ni - 64 eur za tisíc cigaret - by mohl změkčit i sílící kurz koruny. Podle jeho vývoje předpokládaly, že po šestikorunovém zdražení loni a osmikorunovém letos v březnu by se poslední cenový skok mohl pohybovat maximálně kolem čtyř korun. Unie si pro posouzení toho, zda jsme splnili její požadavky, zvolila za směrodatný směnný kurz k 1. říjnu 2007, kdy se euro prodávalo za zhruba 27,50 koruny. Podle aktuálního kurzu by stačilo ke splnění unijního požadavku na minimální sazbu spotřební daně zdražit krabičku cigaret o necelých 80 haléřů. Topolánkova vláda se však nespokojila se spotřební daní 35,20 koruny za krabičku nejlevnějších cigaret. A zavádí daň 38,40 koruny, tedy 69,80 eura za tisíc cigaret. Naděje tabákových firem, že čím bude koruna silnější, tím bude zvýšení daně nižší, se tím nesplnily. Kromě ministerstva financí na tom tratí všichni - spotřebitelé i výrobci.

Naivní předpověď.

Ministerstvo financí si na letošní rok naplánovalo vybrat od kuřáků 39 miliard korun za spotřební daň - nezávislé odhady jsou ještě o tři miliardy vyšší. Přesto si ministr financí Miroslav Kalousek minulý týden postěžoval poslancům, že za devět měsíců roku nastal vývoj, s nímž se nepočítalo. „Vybralo se 89,6 miliardy korun (veškerá spotřební daň - pozn. red.), což je 68 procent. To je zpoždění, které nelze dohnat, protože příjmy ze spotřební daně tabákových výrobků byly rozpočtovány v loňském roce podle novely s účinností od 1. ledna 2007. Sněmovnou však zavál svěží vítr a toto datum bylo posunuto (o tři měsíce - pozn. red.). To znamená desetimiliardový výpadek, který u tohoto inkasa nikdo nevybere,“ prohlásil Kalousek ve sněmovně.
Je třeba dodat, že to sice byl jeden z důvodů propadu výběru spotřební daně, nikoli však hlavní. Chyba je už v samotném odhadu příjmu z této daně. Úředníci svoji předpověď vypočítali z prodeje tabákových výrobků v předchozím období a nevzali v úvahu, že razantní zvýšení cen cigaret také výrazně změní strukturu spotřeby. Podle informací týdeníku EURO vycházelo ministerstvo z objemu prodeje nejoblíbenějších cigaret Petra v době, kdy stály 44 korun. Po jejich zdražení na 57 korun se zájem spotřebitelů přesunul do nejnižšího cenového segmentu, k cigaretám Viceroy, Moon nebo Red & White v cenách kolem 50 korun. Věrnost značce nahradila věrnost ceně. I přesto ministr financí může zůstat klidný. Předzásobovací manévry tabákových firem mu totiž rozpočtovou pokladnu do konce roku přece jen dosypou podle jeho přání. Jím zmíněný výpadek tak nastane až příští rok. Pokud ovšem ministerstvo financí učinilo stejně naivní předpověď jako loni.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).