Menu Zavřít

Válka na železnici

30. 7. 2010
Autor: Euro.cz

Elektronické služby Českých drah bude vyšetřovat policie

Státní zastupitelství pro Prahu 1 minulé pondělí přijalo trestní oznámení na dva projekty Českých drah (ČD) kvůli porušování povinností při správě cizího majetku a možnému podvodu. První část podání se týká chystaného sloučení bezkontaktní čipové karty in-karta (elektronická jízdenka) s kontroverzním pražským projektem opencard. Druhá se zaměřuje na internetový obchod s jízdenkami, který se provádí prostřednictvím webových stránek www.jedemevlakem.cz.

===== Levnější in-karta

Oznamovatel Jindřich Berounský, šéf jedné organizace Svazu odborářů služeb a dopravy, managementu státní železnice vytýká, že znehodnocuje vlastní produkt. „V létě 2009 připravily České dráhy projekt, jehož cílem bylo umožnit vyšší využití jejich in-karty propojením s pražskou opencard a obdobnými karetními systémy. Cena jedné in-karty sice nedosahuje ani čtvrtiny nákladů vynaložených pražským magistrátem na opencard, ale v září 2009 se generální ředitel Českých drah rozhodl předložit dozorčí radě návrh na zajištění zakázky v hodnotě 350 milionů korun bez výběrového řízení přímým zadáním firmě Haguess,“ argumentuje Berounský. Dle něho se však po zveřejnění aféry opencard už schválené zadání předem vybranému zájemci neuskutečnilo. „Kauza a snaha však pokračují,“ tvrdí Berounský.
Propojení s lidmi okolo kontroverzní opencard dokládá Berounský mimo jiné tím, že se poradcem železnice pro projekt in-karty stala společnost Accenture. Stejná firma, která pražskému magistrátu radila ve prospěch dodavatele opencard – společnosti Haguess. Cena projektu se již posouvá k 900 milionům korun a jeho efektivita je více než diskutabilní. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová argumenty Berounského odmítá. Co se týká integrace in-karty a opencard, jde dle ní zatím jen o pokus. O prověření toho, zda by bylo možné na in-kartu nahrát některé aplikace opencard, například časové jízdenky na městskou dopravu. Na informace Berounského o možné investici do integrace obou karet ve výši 350 milionů korun Šubová zareagovala: „Před časem jsme předložili materiály, které dokazují, že to je lež. Nic takového vedení Českých drah nikdy neplánovalo. Ani se to nikdy nestalo.“
A podotýká, že ČD by v budoucnu chtěly propojit svůj systém s ostatními v České republice: „Pokud budete například dojíždět z Brna do Prahy za prací, můžete mít jízdenky na městskou dopravu v obou městech na naší in-kartě. A společně s naší jízdenkou.“ Popírání plánovaného slučování in-karty s opencard však Berounský zpochybňuje: „Není pravdou, že České dráhy nic takového neplánovaly. To ostatně potvrdí případné vyšetřování orgánů činných v trestním řízení.“

Z Haguess na dráhy

Ředitel firmy Haguess Petr Stránský týdeníku EURO vzkázal, že jeho společnost v současné době nejedná o rozvoji in-karty. „Nemohu vám sdělit plánovanou budoucnost projektu in-karta a opencard, neboť ji neznám. Kromě popsaného obecného přístupu a schváleného memoranda,“ napsal v e-mailu Stránský.
Potvrdil však informace týdeníku EURO, že bývalý zaměstnanec firmy Vladimír Valda nastoupil jako IT specialista v ČD. Dle zjištění týdeníku EURO se Valda stal šéfem oddělení informatiky v osobní dopravě, oblasti, pod niž problematika in-karty spadá. „Chtěl pokračovat v osobním rozvoji v jiné společnosti. Vím, že odešel do Českých drah, ale na jaké pozici dnes působí, informován nejsem, konstatuje Stránský.

BRAND24

Dráhy prý tratí

V případě obchodu s jízdenkami poukazuje podávající trestního oznámení Berounský na to, že ČD nechávají prodávat jízdenky a slevy soukromou společnost, přestože mají vlastní elektronický obchod www.eshop.cd.cz. Portál www.jedemevlakem.cz provozuje akciová společnost Bohemia Rail, jejímž jediným akcionářem je dle dostupných informací právník Pavel Čvančara. A nabízí se otázka, je-li Čvančara skutečným vlastníkem společnosti, nebo pouze zastupuje skrytého.
Jindřich Berounský upozorňuje, že portál nabízí jízdenky a slevy na jízdné levněji než ČD. „Firma Bohemia Rail se stala zprostředkovatelem prodeje jízdenek na úkor vlastního prodeje Českých drah a disponuje levnějšími nabídkami jízdenek a slevami než ČD. Přitom nastává obrovský únik tržeb a spekulativní a nekontrolovatelný prodej vyššího objemu jízdenek v rámci internetových aukcí. Stejnou možnost však České dráhy v rámci svých přímých prodejů nemají,“ napadá uzavření smlouvy se společností Bohemia Rail Berounský.
České dráhy začaly s firmou Bohemia Rail jednat o spolupráci v dubnu. A během května železnice uzavřela se společností smlouvu o provizním prodeji jízdenek. „O spolupráci projevila zájem sama firma Bohemia Rail. Jejím primárním úkolem je hledat klienty například mezi firmami či pořadateli kulturních akcí, tedy v segmentu B2B (business to business – pozn. red.). V případě akčních nabídek v segmentu B2C (business-to-customer – pozn. red.) prodávaných prostřednictvím partnerů, jako jsou supermarkety, jedná firma pouze s naším souhlasem,“ vysvětluje Radek Joklík z ČD. A dodává, že ceny jízdenek jsou pro segment B2B zvýhodněné při vyšším odběru. A ceny jízdenek v segmentu B2C dle něho odpovídají ceníku železnice.

Propad ještě nastane

„Odmítáme tvrzení, že je projekt „www.jedemevlakem.cz“ pro České dráhy nevýhodný. I s ohledem na důkladný a mnohastupňový schvalovací mechanismus, kterým uzavřená smlouva prošla,“ zpochybňuje trestní oznámení Berounského Ivana Löwyová ze společnosti Bohemia Rail. Podrobnosti o smlouvě však uvést nechce. A odvolává se na smlouvu s ČD, jejíž součástí je i klauzule o mlčenlivosti. Mluvčí Českých drah Kateřina Šubová tvrzení Bohemia Rail rozvíjí. Různé slevy jsou dle ní součástí obchodní politiky každého dopravce, který chce motivovat zákazníky k využívání svých služeb. „V prvním pololetí vykázaly České dráhy ve vnitrostátní přepravě meziroční růst tržeb o více než 90 milionů korun. Z velké části i díky aktivní obchodní politice, protože České dráhy, jak známo, jízdné nezdražovaly,“ argumentuje Šubová.
Jindřich Berounský to však vidí jinak. Informace mluvčí ČD Šubové o nárůstu tržeb v přepravě cestujících o 90 milionů korun za první pololetí 2010 považuje za potvrzení obchodního fiaska managamentu společnosti. Zejména po zavedení nových pilířů a obchodních nabídek, které se staly hitem aukcí. „České dráhy za minulý rok ohlásily nárůst o 350 milionů korun díky obchodníkům, které následně propustily. A nahradily je lidmi, kteří o dopravě nic nevědí. Výsledek navíc zkresluje to, že České dráhy inkasují tržby z voucherů a dalších nabídek platných do prosince už nyní. Propad tržeb proto teprve nastane,“ dodává Berounský.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).