VÁLKA BAREV - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

VÁLKA BAREV

, Blanka Růžičková Euronews a.s.,
VÁLKA BAREV
Zdroj: Euro.cz

Akciová společnost doplácí na státní jmenovkyni

Obě firmy mají stejné jméno, stejný původ a už sedm let existují vedle sebe. V posledních týdnech se jejich vztahy silně zhoršily. Akciová společnost Benzina se opět pracně vyrovnává s negativními informacemi, s nimiž nemá nic společného. Týkají se její jmenovkyně, státního podniku Benzina.
První zprávu o potížích státní Benziny přinesla televize Nova začátkem února. Informovala o výpadku zásobování na jejích čerpadlech. Státní podnik sice po několika dnech plynulé zásobování obnovil, v tisku se ovšem objevily informace, že
čelí návrhu na konkurs. V záplavě těchto zpráv pak nepomohlo ani to, že si vedení státní Benziny pospíšilo s vysvětlením, že podniku konkurs nehrozí a že jeho historické dluhy vyřeší připravovaná řízená likvidace (EURO 10/2001).
„Někteří lidé státní a akciovou Benzinu nerozlišují. Naše firma se dlouhodobě snaží, aby její značka měla u motoristů stejně dobrý zvuk jako značky předních zahraničních prodejců. To vše je zbytečná práce, když se pak zákazníci ze sdělovacích prostředků dozvídají, že je Benzina předlužená a jde do likvidace, říká ředitel akciové společnosti David Thoma.
Stejná značka používaná dvěma různými subjekty je dědictvím nedotažené privatizace. Privatizační scénář z roku 1993 stanovil, že si ji na svých čerpacích stanicích zachová pouze akciová společnost. Zbytkový státní podnik měl své pumpy rozprodat a zaniknout likvidací. Vláda o ní rozhodla 2. dubna tohoto roku. Státní Benzina ovšem dosud vlastní 187 čerpadel.

Barva nestačí.
Akciová Benzina už po rozdělení původního podniku mírně změnila logo a svá čerpadla označila výraznou červenou barvou, aby je odlišila od zelené značky státní Benziny. Přesto pro ni byly informace, které rozhodnutí vlády o státním podniku předcházely, velmi nepříjemné. Když se začalo mluvit o konkursu státní Benziny, začali se zákazníci a někteří dodavatelé obracet i na akciovou společnost s dotazy, zda nejsou jejich platby ohroženy. Akciová společnost proto opět rozjela mediální kampaň, v níž se snažila vysvětlit, že se tyto informace jejích „červených čerpadel netýkají.
Vedení akciové společnosti tvrdí, že se škody spojené s používáním stejného jména nedají vyčíslit. Minimálně na propagační inzeráty své firmy však v poslední době věnovalo několik milionů korun.

Boj o dobré jméno.
Ředitel státní „zelené Benziny Jiří Veselý považuje inzeráty akciové společnosti za neetické. „Zdůrazňují, že kvalitní služby a paliva jsou jen u jejích čerpacích stanic. Tím jako by říkaly, že se jinde zákazníci nemohou na kvalitu spolehnout, tvrdí Veselý.
Červená Benzina takové nařčení odmítá. „Neříkáme, že jsou taková paliva a služby jen u nás, ale pochopitelně se snažíme prodat své přednosti. Proto v inzerátech uvádíme, že se na našich čerpadlech mohou zákazníci na kvalitu spolehnout, vysvětluje mluvčí akciové Benziny Pavlína Budkovská.
Veselý na podporu svých argumentů uvádí, že se spornými inzeráty zabývá i etická komise České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu. Generální sekretář asociace Miloš Podrazil však tuto záležitost považuje za již uzavřenou. „Diskuse o inzerátech sice proběhla, ale neměla žádný výsledek. Tím je ukončena, protože asociace zatím žádnou stížnost ani podnět nedostala, řekl.
I při podání stížnosti by však zřejmě měla zelená Benzina v asociaci poměrně malou podporu. Státní podnik totiž není od dubna minulého roku členem tohoto profesního sdružení, protože jeho čerpací stanice nesplňují ekologické požadavky provozu.

Konec v nedohlednu.
Na škody způsobené stejným jménem si akciová společnost stěžuje delší dobu. Její vedení už před rokem tvrdilo, že požádá o zákaz používání značky Benzina v síti státního podniku (EURO 3/2000). „Vidíme, že státní podnik parazituje na našem jménu a my nemůžeme úroveň služeb v jeho síti nijak ovlivnit, řekl tehdejší ředitel červené Benziny Svatopluk Sýkora.
Nynější šéf akciové společnosti David Thoma tvrdí, že jeho firma čekala na rozhodnutí vlády. „Připravili jsme právní kroky pro ochranu svého obchodního jména. Existovalo však riziko, že případný správní spor bude poměrně dlouhý a vyvolá publicitu, která bude mít negativní dopad i na naši společnost. Navíc je zřejmé, že vláda bude muset problémy státního podniku řešit, vysvětluje Thoma.

Historické břemeno.
Státní podnik Benzina je předlužený, a pokud by nebyl v rukou státu, musel by nutně skončit v konkursu. Tomu ostatně stále čelí. Návrh na konkurs byl podán u Krajského obchodního soudu v Praze vloni v prosinci a soud jej dosud nezamítl. Také likvidátor, který nyní do podniku nastoupí, může dojít k názoru, že musí konkurs prohlásit.
„Oddalování transformace státního podniku má za následek zhoršující se hospodářské výsledky podniku. Vytvořený zisk se za poslední dva roky v meziročním vyjádření snížil o 50 procent. S tím souvisí i oddalované řešení ekologických problémů, píše se v důvodové zprávě k vládnímu návrhu likvidace podniku. Zpráva, kterou pro kabinet připravilo ministerstvo průmyslu a obchodu, dále uvádí: „Této skutečnosti využívá akciová
společnost Benzina ve zvyšování tlaku na státní podnik v tom směru, že neřešení ekologických zátěží poškozuje image akciové společnosti včetně její ochranné známky a tato situace by mohla vést k vleklému soudnímu sporu.
Státní Benzina má základní jmění 842 milionů korun a téměř třímiliardový dluh. Vedení státního podniku tvrdí, že přesto nesplňuje podmínky pro prohlášení konkursu. Dluží jen jedinému věřiteli – státu.
Dluh vůči finančnímu úřadu vznikl při rozdělení Benziny, kdy na státním zbytkovém podniku zůstal dřívější nedoplatek spotřební daně ve výši 1,4 miliardy korun. Podnik sice tento dluh postupně stáhl na nynějších 650 milionů korun, mezitím mu ovšem naskočilo penále ve výši 2,2 miliardy korun. O likvidaci vláda rozhodla na návrh ministerstva průmyslu a obchodu. Tento úřad má jako zakladatel podniku státní Benzinu na starosti a přes likvidátora na ni bude nadále dohlížet.

Zlaté oči.
Ředitel akciové Benziny David Thoma věří, že se po rozhodnutí kabinetu konečně dostanou věci do pohybu. „Vyčkáme na strategii likvidátora, s nímž bychom se chtěli domluvit na omezení, které by platilo pro další využívání zelené značky Benzina, uvádí.
Něco podobného ovšem považuje státní podnik za nemožné. „Označení Benzina bude z pump mizet s tím, jak se budou prodávat jiným majitelům. A definitivně značka zanikne až výmazem z obchodního rejstříku, upozorňuje Jiří Veselý.
Jak dlouho může takový proces trvat? Veselý se domnívá, že bude rychlejší než konkurs, který by podle zákona měl skončit do dvou let. „Předpokládám, že tak rok a půl, možná o něco déle, říká.
Představy o rychlé likvidaci ovšem mohou být příliš optimistické. Ředitel státního podniku například tvrdí, že by se při ní mohlo 140 čerpadel prodat jako jediná síť. Konkurenti státní Benziny však vesměs uvádějí, že by je z její sítě zajímalo nanejvýš padesát čerpadel. Upozorňují rovněž, že pumpy, u nichž bude nutné odstranit staré ekologické škody, zřejmě žádné zájemce nenajdou.