Vagony doutnají dál - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Vagony doutnají dál

, Erich Handl,
Vagony doutnají dál
Zdroj: Euro.cz

Ruské vozy stále nesplňují bezpečnostní normy

Cestující v pražském metru neohrožovala v minulosti jen velká voda, ale také nespolehlivé vagony ruské výroby. Nešlo u nich totiž vyloučit riziko požáru kvůli nedokonalé elektroinstalaci. Jejich technologie je poplatná době svého vzniku – třicátým létům minulého století – takže neudiví, že v posledních patnácti letech došlo v podzemní dráze k několika vážným incidentům. Náhodou se při nich nikomu z cestujících nic nestalo, pouze v jednom případě byla podle pražských hasičů jedna žena přiotrávena dýmem.

Rozpálená podlaha.

Nejhorší incident se odehrál v roce 1987 ve stanici Kosmonautů, dnešních Hájích. „Bylo to ve výroční den náletu na Hirošimu, došlo ke zkratu u vozu, který byl v provozu pouhý rok. Celý shořel za dvanáct minut,“ říká technický náměstek DP Metro Josef Němeček. Nikdo tehdy nebyl zraněn, protože vagon už byl naštěstí prázdný. Josefu Němečkovi tehdy kvůli události hrozilo trestní řízení. Nakonec se však ukázalo, že za oheň mohla právě nedokonalá technologie.
V dalších letech hořely vagony několikrát, požáry se podařilo zneškodnit vždy v zárodku. Hasiči však museli v některých případech evakuovat cestující. „Na vině byly většinou nekvalitní kabely, od kterých se začala rozpalovat podlaha vozu,“ říká mluvčí pražských hasičů Václav Hladík.
Situace byla tak vážná, že v roce 1994 jednala podle dostupných informací o situaci v pražské podzemní dráze na tajném zasedání vláda. Rozhodla se prý tehdy pro nákladnou rekonstrukci vozů. Tomu by odpovídaly i následující události – soupravy prošly v několika posledních letech renovací, při níž se zkvalitnila elektrická výzbroj souprav. „Hodně jsme se tomu věnovali, snažili jsme se, aby míra bezpečnosti byla na co nejvyšší úrovni,“ tvrdí náměstek Němeček. „V posledních sedmi letech tak vagony plnily své úkoly bez problémů, jezdily spolehlivě. Podle jeho slov se poslední vážný požár přihodil v roce 1995 a od té doby nebyli cestující ohněm ohroženi. „Zaměřili jsme se hlavně na kritická místa, kabely dostaly ohnivzdornou izolaci a nehořlavé nátěry. Ruské soupravy jsou nyní bezpečné,“ míní hasič Hladík.

Stále hoříme.

Je skutečně riziko požárů souprav v pražských tunelech zažehnáno? Pravda je taková, že ještě v roce 2000 museli hasiči kvůli vznícení elektroinstalace vagonu evakuovat lidi ze stanice Můstek, kde byl asi na hodinu přerušen provoz. Loni zase kvůli zkratu ve výzbroji sovětského stroje nejezdilo dvě a čtvrt hodiny metro mezi stanicemi Kačerov a Háje na trase C. Soupravy tedy stále doutnají. Není divu – stále neodpovídají českým bezpečnostním normám!
Jak můžou takto vůbec fungovat? „Jiné vagony dlouho nebyly, dodávky nových souprav mají tříletý skluz, takže musíme jezdit s tím, co je k dispozici,“ říká Josef Němeček s tím, že zastaralým vagonům byla udělena bezpečnostní výjimka.
Na jak dlouho, to nikdo neví. Ruské vozy sice pomalu nahrazují nové stroje od konsorcia Siemens–ČKD–Bombardier, ale zatím jich jezdí na trase C jen několik. Jejich dodávky se opožďují a diskuse o moderních vagonech se táhnou už deset let.
Původní konsorcium na výrobu souprav bylo totiž ustaveno už v roce 1992 a byla v něm kromě Siemense i plzeňská Škodovka a firma SGP. Návrhu těchto firem se tehdy rozhodlo konkurovat další sdružení velkých společností, a to ČKD s německým AEG. Praha si tedy mohla dokonce vybírat. Jenže vše bylo nakonec jinak. Klíčové subjekty obou konsorcií, ČKD a Škoda, zkrachovaly. Navíc Praha neměla na nákup nových souprav dostatek finančních prostředků. „A teď po povodních nebude zase peněz nazbyt, budeme vůbec rádi, když obnovíme původní provoz,“ říká Josef Němeček. Mitiščinské vozy tak budou jezdit, kryty svojí výjimkou, ještě léta.

Nové dlouhé vozy.

Diskuse se vedou také o bezpečnosti nových vagonů. Dopravní podnik Praha a ČKD nedávno čelily námitkám, že nejsou dostatečně bezpečné. Obvinění vznesl vedoucí projektového týmu a designér Petr Tučný, jehož projekt Dopravní podnik odmítl. Tučný tvrdí, že nové metro má přes třicet základních chyb, které vážně ohrožují bezpečnost cestujících. Mezi nejzávažnější patří neprůchodnost vozů, a tím pádem nemožnost jejich evakuace čelem v případě požáru a příliš velká délka vozů. Kvůli ní totiž narušují železobetonovou konstrukci například Nuselského mostu. Dopravní podnik ovšem tvrdí, že vozy musí být od sebe odděleny podle požárních předpisů a v případě požáru jsou průchozí po otevření elektromagnetických zámků. „Únik čelem vozu není možný, protože to odporuje technickému řešení kolejového svršku v tunelu. Pokud cestující bude utíkat předem, tak jestliže si potmě nezláme nohy, dostane se do kontaktu s trakčním zařízením, které je pod napětím. Proto jsou v tunelu boční lávky pro evakuaci,“ oponuje Tučnému spoluautor vítězného projektu Patrik Kotas. Tento způsob úniku považuje Tučný za nebezpečný.
Pražskou radnici a dopravní podnik teď ale trápí zcela jiné starosti. Policie vyšetřuje zaplavení tunelů metra, rekonstrukce podzemní dráhy se protáhne na měsíce. Otázka bezpečnosti vozů přijde na pořad dne zase až za dlouhou dobu.

Přehled vážných požárů vagonů pražského Metra
6. 8. 1987 – Ve stanici Háje se vznítil kvůli zkratu elektrického vedení jeden vagon soupravy. Než stačili zasáhnout hasiči, vůz za pouhých dvanáct minut shořel. Souprava byla naštěstí prázdná, nikdo nebyl zraněn.

27. 5. 1994 – Na trase C vznikl požár prvního vagonu vlakové soupravy ve stanici Háje. Nikdo nebyl zraněn.

29. 7. 1994 – Na trase C vypukl požár ve vagonu nedaleko stanice Chodov. Příčinou byla špatná funkce pojistky osvětlení vozu. Souprava dojela do stanice, nikdo nebyl zraněn.

18. 10. 1996 – Podle Večerníku Praha se na trase A ve stanici Skalka začalo kouřit zpod vagonu. Příčinou byl zřejmě zkrat v měniči napětí pod vozem. Cestující stanici opustili, aniž k tomu byli vyzváni.

6. 11. 1998 – Požár vlakové soupravy ve stanici Můstek na trase B způsobilo vznícení elektroinstalace pod podlahou jednoho z vagonů. Cestující museli hasiči evakuovat a požár se obešel bez zranění.

6. 11. 2000 – V důsledku vznícení elektroinstalace vagonu a evakuace lidí byl asi na hodinu přerušen provoz stanice Můstek.

7. 5. 2001 – Kvůli technické závadě na staré vagonové soupravě typu Minsk nejezdilo dvě a čtvrt hodiny metro mezi stanicemi Kačerov a Háje na trase C. Příčinou poruchy, která se stala ve stanici Chodov, byl zkrat ve voze.

Zdroj: ČTK

Ohodnoťte tento článek
Diskuze