Menu Zavřít

V zajetí rychlosti

7. 1. 2008
Autor: Euro.cz

Pro mnohé podnikatele sníh rovná se bílé zlato. Horské chaty se naplní nadšenými lyžaři, vleky fungují na sto procent, sní se spousta jídla, pití teče proudem. Jenže i tady je konkurence mrazivě krutá a zákazníky získá jen ten, kdo opustí šeď průměru. V novém seriálu vám představíme novinky v oblasti zimních sportů. Ať už jako inspiraci pro relaxaci, nebo jako podnikatelskou příležitost.

Startér škytne, motor bezohledně zařve do ledového ticha a těžký skútr se skokem vyrve ze svého stanoviště. Lano zasyčí vzduchem jako jedovatý jazyk přestárlé tchyně a já na jeho konci vystřelím vpřed. V následujících adrenalinem nabitých minutách si stádo motorových koní razí cestu zasněženou krajinou a udržet s nimi krok si bere každou trošku sil. Tenhle kopec prostě po pár minutách nekončí a vypnout pozornost se nevyplácí. Kdybych se držel původního plánu a hvízdl na řidiče, ať přidá na tempu, nejspíš bych skončil jako expremiér Gross. Tedy dlouhým opojným letem a pak bolestivým zásekem ústy do země. Skijoring za sněžným skútrem je prostě pořádná zábava pro nadšené šílence.

SKIJORING

• Jízda na sjezdových lyžích za koněm. Při jednodušší variantě na zvířeti sedí jezdec, lyžař se drží podobně jako na vodních lyžích. Při složitější variantě si lyžař řídí koně sám.

• Vyžaduje investici v řádu desítek tisíc do koně, několik set do zařízení na tahání jezdce a hlavně výběr solidního terénu. Kůň může takto absolvovat dvě, maximálně tři půlhodinové jízdy denně.

• Cena této aktivity se pohybuje od dvou do čtyř set korun za půl hodiny.

• Spíše zřídkavou variantou je i jízda za psím spřežením.

A nejde jen o tuto adrenalinovou libůstku pro náročné. Snowkiting, lední jachting, skialpinismus, mushing nebo třeba heliskiing, všechny tyto aktivity si razí cestu i k českým zákazníkům. „Ve srovnání s běžným sjezdovým lyžováním nebo snowboardy jde samozřejmě o něco nového a lákavého. Velká show s využitím těchto sportů účinně zpropaguje nový nebo i zavedený penzion či sjezdovku, velký potenciál je i v jejich využití v rámci firemních teambuildingových aktivit. A pozvat obchodní partnery třeba na jízdu se psím spřežením vypadá také velmi dobře,“ upozorňuje Hynek Dvořák, produktový manažer firmy Yellow Point, která má podobných specialitek na svém lístku několik desítek. Nemluvě o tom, že leckterý z těchto sportů může být vhodným a rentabilním doplněním už stávajícího sezonního podnikání ve službách.

Na skandinávský způsob

České sjezdovky mají svou rozlohou k alpským sestřičkám pořádně daleko a naučit se je nazpaměť trvá sotva pár dní. Vítaným zpestřením občasného stereotypu pak může být skijoring, jízda na lyžích za koněm nebo skútrem. Jako u všech dobrých nápadů, princip je jednoduchý, možnosti značné.

„Během sezony míváme tak jednu až tři jízdy denně, podle počasí a celkové návštěvnosti. Málokdy lidé přijdou čistě kvůli tomuto sportu, ale když už tu jsou a mají s sebou lyže, neodolají,“ usmívá se spolumajitelka brněnského zařízení Ranch U cesty Lucie Benešovská. Mimo standardních služeb spojených s koňmi nabízí její stáj i tento sport, navíc ve dvou variantách. Při té první, častější a méně náročné, táhne lyžaře kůň s jezdcem v sedle. Zákazník se pak už jen drží lana s hrazdičkou, podobně jako u vodních lyží, o nic se nestará a užívá si jízdy.

„Tu druhou možnost dodnes používají ve Skandinávii. Jezdec si pomocí opratí koně řídí sám, podobně jako třeba při jízdě kočárem. A aby měl volné ruce, je k němu pochopitelně připoután. Jenže tady už je třeba složitější vybavení, lyžař musí mít určité zkušenosti a nezbytné je pochopitelně i velmi dobře vycvičené zvíře. My používáme kobylku, která se pyšní čtvrtým místem na mistrovství republiky v tahu,“ doplňuje rančerka.

Pro leckoho může být takováto osamělá vyjížďka lákavější, pro běžnou stáj, ranč nebo třeba horský penzion s několika koňmi bude daleko přístupnější varianta první. V zásadě na ni stačí spolehlivý čtvernožec, rozumně vymyšlená trasa a pár hodin nácviku.

„Samozřejmě kromě důrazu na bezpečnost je třeba počítat i s fyzickými možnostmi koní. Skijoring nabízíme po půl hodinkách a ani v těch nelze celou dobu cválat, kůň se v hlubším sněhu hodně namáhá, a tak se většinou jede ve volnějším tempu. Ani váha lyžaře není zanedbatelná, třeba u jednoho snad dvoumetrákového chlapíka nám koník jen naprázdno podhrabával na místě,“ apeluje na zdravý rozum Benešovská. Při splnění těchto základních podmínek však může podnikatel ke své nabídce běžných vyjížděk do přírody, výcviku nebo vozatajství připojit i tuto lákavou a výdělečnou perličku.

MOTOSKIJORING

• Využívají se zde skútry, méně často čtyřkolky nebo speciálně upravené motocykly.

• Jsou zde vyšší nároky na investici do strojů a obtížněji se hledá vhodný terén, naopak není třeba počítat s fyzickými hranicemi zvířat.

• Jde o nepoměrně dynamičtější variantu tohoto sportu, zvyšují se tedy i nároky na lyžaře.

• Cena se pohybuje mezi dvěma a třemi tisíci korun za hodinu.

Motor si žádá své

Rychlost i náročnost na lyžaře pochopitelně stoupne tehdy, když ve vzduchu zavoní benzin. „Skútr zvládne i šedesát nebo sedmdesát kilometrů v hodině, tady už je třeba velká opatrnost i solidní fyzička. Komplikace navíc vznikají například v chráněných parcích, kde je pohyb strojů zásadně omezen,“ popisuje Hynek Dvořák. Kvůli zmíněné náročnosti proto místo čistokrevného skijoringu někdy raději nabídne jízdu za skútrem na takzvaném snow bubliku. Tedy na jakési nafukovací duši obalené technickou tkaninou, která je jednodušší pro méně zdatné lyžaře a může být k dispozici i náhodným příchozím bez jakéhokoliv vybavení.

„U skijoringu jsou s prostorem pro jízdu vůbec problémy. Nejlépe jsou na tom třeba majitelé chaty nebo penzionu poblíž nějaké přirozeně vhodné trasy. „Dojíždět se skútry někam dál je velmi složité,“ doplňuje Dvořák.

„My v létě běžně nabízíme jízdu se čtyřkolkami, doplnit to o využití těchto strojů pro zimní skijoring se tak přirozeně nabízelo. Sám o sobě k nám pochopitelně nikoho nepřitáhne, na to je to málo známá věc, ale pro naše hosty to je lákavé zpestření,“ ukazuje další z možných variant majitel penzionu U potoka Ladislav Klement. „Problém je jen v tom, že se se čtyřkolkami často držíme na silnici a tam dostávají lyže zabrat. Takže doporučujeme spíš nějaké ty starší modely,“ dodává Klement.

Zatím ještě v plenkách

BRAND24

Na rezervách v popularitě tohoto sportu se Klement shoduje se svými kolegy. Pokud už je totiž skijoring zákazníkovi přímo nabídnut nebo se o možnosti jeho využití dozví, bývá to velké lákadlo. Nicméně značná část běžné populace si pod tímto tajuplným názvem stále ještě nedovede nic představit. „My zažíváme nával návštěvníků vždycky, když se tahle severská zajímavost objeví v televizi nebo na stránkách novin. Což se naštěstí stává celkem často,“ komentuje z vlastní zkušenosti Benešovská.

I přes tyto komplikace si však skijoring své zákazníky zjevně najít dokáže. Navíc horských podnikatelů, kteří například v rámci svých ubytovacích kapacit disponují skútry, čtyřkolkami nebo koňmi, jsou v Česku stovky. Toto netradiční lyžování se tak může stát ozdobou nabídky každého z nich. A pokud už celý rok nevystrčíte hlavu z města, zkuste aspoň o zimní dovolené vyrazit na dobrodružnou jízdu krajinou.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).