V Rusku se dlužníkům volá ve dvě ráno

03. ledna 2011, 15:09 - Pavel Hanslíček
03. ledna 2011, 15:09

... Janem Běhounkem

Problémy se splácením svých úvěrů má v současnosti více než pět procent českých domácností. Ještě v prosinci roku 2008 to bylo jen 2,7 procenta (jedná se o úvěry 90 a více dnů po splatnosti – pozn. red.). I proto české finanční společnosti věnují této oblasti stále více pozornosti. „Banky si uvědomily, že zde mají vázáno velké množství peněz a že relativně malá investice do procesů správy pohledávek jim uspoří řádově vyšší prostředky,“ potvrzuje Jan Běhounek, ředitel společnosti CollectionsPro, jež se zaměřuje na služby spojené se správou a vymáháním pohledávek.

EURO: Jak se změnila správa pohledávek v Česku v posledních letech? BĚHOUNEK: Většina velkých firem obsluhujících konečné spotřebitele dnes již má specializované oddělení zaměřené na tuto problematiku. Ještě před pěti lety tomu tak nebylo. Roste také zapojení moderních technologií, což platí jak u správy pohledávek, kde se zvyšuje důraz na pravidelný reporting, tak v komunikaci s klienty. Rovněž se značně zlepšilo fungování soudů a exekutorů. Přesto si dosud ne všechny zapojené instituce uvědomují, že není možné otálet. Dluží-li totiž klient například bance, má zároveň téměř jistě závazky i jinde. Peníze jsou ale jen jedny a musíte se k nim dostat včas.

EURO: Liší se nějak firmy dle odvětví v přístupu k vymáhání pohledávek? BĚHOUNEK: Každá firma by měla u správy pohledávek hlídat tři hlediska: finanční náročnost, výnosnost a adekvátnost procesu. Důraz na tyto aspekty se liší zejména množstvím vázaných peněz. Zatímco banky či leasingové společnosti bývají vzhledem k vyšší dlužné částce razantnější, u pojišťoven a telekomunikačních operátorů jsou pohledávky u klientů nižší. Tyto firmy si mnohem více hlídají, aby své zákazníky neztratily zbytečným vymáháním malého dluhu vzniklého nedopatřením.

EURO: Kromě poradenství se zabýváte také nákupy retailových pohledávek. Jak vypadá český trh v této oblasti? BĚHOUNEK: V tuzemsku se každoročně zobchodují pohledávky za drobnými klienty za miliardy korun. Ceny se ale významně liší dle kvality a výše pohledávek a sahají od jednotek procent ceny nominálu až po sto procent. Obecně platí, že za pohledávky s menší dlužnou částkou lze získat vyšší ceny než u vysokých závazků. Menší částky se totiž lépe vymáhají. Zároveň se liší ceny balíků i mezi zeměmi – dostanete-li například v Česku za nějaký typ pohledávek 20 procent nominálu, v Rusku vzhledem k nižší vymahatelnosti jejich cena nepřevýší dvě procenta.

EURO: Rusko se tedy v rámci Evropy ve vymáhání pohledávek významně liší? BĚHOUNEK: Dělicí čára běží hlavně mezi západní a východní Evropou. Na západě kontinentu je mnohem přísnější regulace vymáhání. Například ve Velké Británii existuje úřad regulující celý proces včetně podoby dopisů odesílaných dlužníkům. A pokud banka zvolí příliš tvrdé metody vymáhání, může přijít o licenci. Přesto tato instituce stojí více na straně věřitelů. To je dáno i rozdílnou finanční odpovědností a mírou zadlužení. Zatímco v Česku má dlužník kolem čtyř závazků, v Británii jich má až jedenáct. Rozdíly vidíme i v metodách vymáhání. Například v Rusku se běžně volá dlužníkům ve dvě v noci, kdy je jistota, že je zastihnete doma.

EURO: CollectionsPro existuje přibližně dva roky, přesto jste obdrželi ocenění v britské soutěži Credit Excellence Awards. Co vám pomohlo k úspěchu v konkurenci 250 nominovaných firem? BĚHOUNEK: Za ty dva roky jsme dokázali vyhrát několik tendrů na poradenství ve správě pohledávek u významných institucí. Kromě Česka působíme – či jsme působili – i v dalších sedmi zemích střední a východní Evropy. K našim klientům patří velcí hráči, jako je Českomoravská stavební spořitelna, Slovenská sporitelna či Česká pojišťovna. Napomáhá nám i to, že naši zaměstnanci nejsou jen konzultanti, ale naopak lidé, kteří řadu let pracovali ve finančních institucích a správě pohledávek se řadu let věnovali. Stali jsme se jedním z hlavních hráčů v odkupech retailových pohledávek a máme partnery jak mezi bankami, tak i mezi pojišťovnami, splátkovými, telekomunikačními a utilitními společnostmi. Jen loni jsme soudně zažalovali okolo dvaceti tisíc pohledávek za stamiliony korun.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC…
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Technologie
DVB-T2 již pro 83 % domácností. Nové pokrytí hlásí Černá hora a Lysá hora
Objevil se první dvoujádrový Ryzen, vzorek mobilního čipu s GPU Radeon Vega 3
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Nejlepší protipirátská ochrana Denuvo padla. Cracky vznikají ještě v den vydání her
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít