V konfekci nenakupuji

07. srpna 2006, 00:00 - admin
07. srpna 2006, 00:00

EVA VALOVÁ, ŘEDITELKA PRAGUE FASHION WEEK: „Český návrhář těžko hledá dobrého obchodníka,“ říká ředitelka Prague Fashion Week a průkopnice české módy Eva Valová. Jedinou šancí je podle ní do Česka přivést zahraniční obchodníky nebo kolekce tuzemských návrhářů nabídnout v zahraničí.

EVA VALOVÁ, ŘEDITELKA PRAGUE FASHION WEEK: „Český návrhář těžko hledá dobrého obchodníka,“ říká ředitelka Prague Fashion Week a průkopnice české módy Eva Valová. Jedinou šancí je podle ní do Česka přivést zahraniční obchodníky nebo kolekce tuzemských návrhářů nabídnout v zahraničí.

 Eva Válová

Eva Valová nikdy nenakupovala v konfekci. Je ředitelkou Prague Fashion Week a spoluzakladatelkou společnosti Fashion Point Praha. Ta za podpory agentury CzechTrade založila Alianci Fashion Point, současného průkopníka české módy na tuzemském trhu i ve světě. Do roku 1989 pracovala Valová jako obchodní referent na brněnském výstavišti a později jako obchodní ředitelka v reklamní agentuře, která mimo jiné realizovala reklamní kampaně pro některé výstavy.

Odjakživa měla silný vztah k módě a za socialismu, kdy všichni chodili oblečeni stejně, si raději šila sama. „Kupovala jsem jen prádlo a punčochy a samozřejmě boty,“ upřesňuje. Proto v roce 1993 společně s kolegou Janem Chudobou iniciovala založení mezinárodního módního veletrhu Styl v Brně, který se dodnes koná dvakrát ročně, v únoru a srpnu. „Nechtěla jsem se smířit s tím, že by se veletrh skládal jen z konfekčních značek. Proto jsem hledala české návrháře, což vůbec nebylo snadné. Když už jsem jich pár poznala, bylo zase náročné je přemluvit, aby vyjeli z Prahy do Brna a navíc se prezentovali v konkurenčním prostředí spolu s ostatními návrháři,“ vypráví Valová.

TÝDEN MÓDY V PRAZE

Již pátým rokem organizuje Fashion Point Praha festival módy - Prague Fashion Week, kde je prezentována špičková móda vybraných značek. „Pozitivní je, že se festivalu konečně začali účastnit i čeští návrháři. Ze začátku byla situace poněkud zvláštní, protože jsme měli fashion week, na kterém jsme měli víc zahraničních návrhářů než tuzemských, což není obvyklé,“ vzpomíná Valová.

Problémem českých návrhářských značek je podle ní hlavně to, že podceňují význam marketingu na cestě k zákazníkovi. Právě pražský „módní týden“ dává návrhářům možnost dvakrát ročně představit své kolekce. „Lidé u nás zatím stále nechápou rozdíl mezi veletrhem a fashion weekem, podobně jako mezi sériovou a návrhářskou výrobou, nebo mezi nákupem ve velkých řetězcích a v dobrém butiku. Není to ničí vina, je to důsledek minulého režimu. Věřím ale, že se tato situace zlepší, protože alespoň část náročnějších spotřebitelů v Česku přestane bavit nosit stále totéž, nudné a často nekvalitní ošacení jako ostatní,“ říká Valová.

OBAVY Z ČESKÝCH OBCHODNÍKŮ

Vedle samotného marketingu představuje pro české návrháře další problém obchodní síť. Návrháři mají vlastní galerii nebo alespoň ateliér, ale je důležité, aby bylo zboží nabízeno na více místech. „Čeští obchodníci se bojí prodávat zboží tuzemských návrhářů. I kdyby se ale nebáli, nenajdou naopak návrháři odvahu jim své výrobky svěřit,“ vysvětluje Valová.

Hlavně z tohoto důvodu vznikla Aliance Fashion Point, která dnes sdružuje celkem dvanáct návrhářských značek. Aliance organizuje mimo jiné společné cesty do zahraničí, z nichž první byla do Holandska. Nejednalo se ovšem ještě o klasický fashion week. Kolekce byly prezentovány na českém velvyslanectví v Haagu za přítomnosti novinářů, obchodníků a VIP hostů velvyslance.

První opravdový fashion week čeká návrháře letos v září v New Yorku, kam by mělo jet minimálně pět značek. Následovat bude Paříž, kam se již probojovalo šest českých značek.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř…
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Technologie
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Google převlékne Kalendář do Material Designu. Takhle bude vypadat
Seznamu se daří. Stejně jako Google žije primárně z reklamy
Tip: Jak získat Windows 10 Fall Creators Update co nejdříve?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít