V kauze Hamburk zvítězil zdravý rozum

29. ledna 2007, 00:00 - TOMÁŠ STINGL
29. ledna 2007, 00:00

Zdravý rozum zvítězil. České přístavní prostory v Hamburku se po letech sporu vracejí do rukou českého státu. Správce konkurzní podstaty zkrachovalé Československé plavby labské se dohodl se zástupci ministerstva dopravy, že budovy bezúplatně převede zpátky na stát.

Zdravý rozum zvítězil. České přístavní prostory v Hamburku se po letech sporu vracejí do rukou českého státu. Správce konkurzní podstaty zkrachovalé Československé plavby labské se dohodl se zástupci ministerstva dopravy, že budovy bezúplatně převede zpátky na stát.

Zkrachovalá společnost nemovitosti ovládla v devadesátých letech během privatizace, stát to později zpochybňoval. Situace byla v mnoha ohledech paradoxní.

Především proto, že stát měl od Německa v pronájmu pozemky, ale budovy na nich spravoval někdo jiný. Česko tedy platilo a platí za pozemky nájem, a ne malý. Ale na ziscích z budov se nepodílelo. A dále, rozdílný správce budov a pozemků prý vzbuzoval rozpaky i u německých úřadů.

Budovy dostaly do pronájmu většinou německé firmy. To je zase v rozporu s prapůvodním účelem, proč byly kdysi hamburské pozemky tehdy ještě Československu dlouhodobě pronajaty. Stalo se tak po první světové válce v rámci Versaillských smluv. Smyslem bylo, aby i vnitrozemské státy měly přístup k moři. Dnes je vše jinak, svět i obchod se točí v jiných intencích. Ze strategické - byť malé -enklávy v klíčovém evropském přístavu může Česko těžit zejména obchodně. Je tedy žádoucí, aby v prostorách, za které platí nájem český stát, podnikaly především české firmy. Proběhly dokonce už dva veřejné tendry, které ale oba skončily z pochopitelných důvodů ve slepé uličce.

Současná dohoda o mimosoudním vyrovnání je rozumným kompromisem pro obě strany. Konkursní správce se sice navždy vzdá nároku na budovy, zisky z dosavadního pronájmu na něm ale Česko vymáhat nebude. Ani úhradu za nájem pozemků, který v mezidobí platilo.

A České republice se konečně v plném rozsahu a bez pochybností vrátí její hamburská „minikolonie“.

Doufejme, že zdravý rozum zvítězí i ve druhé kauze, která trápí české přístavní podnikání. Totiž ve sporu o stavbu jezů na Labi, proti které se staví ekologičtí aktivisté. Je otázkou, jestli právě přehrazení Labe a podpora vodní dopravy není ekologičtější, než nekonečná šňůra kamionů na dálnicích.

Současná dohoda o mimosoudním vyrovnání je rozumným kompromisem.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Co je dobré vědět o otcovské dovolené po porodu v roce 2018?
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Týdeník Euro z vydavatelství Mladá fronta vydává speciál Top advokátní kanceláře 2017
Auta
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů…
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Další věc, která zamotá pražským taxikářům hlavu: Uber vypustí do ulic 24 tisíc aut bez řidiče
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in hybridů o rok dřív
Technologie
Microsoft experimentuje s vyhledáváním ve Windows. Co možná nabídne Redstone 4?
Opera Dev umožňuje zpřehlednit nabídku se seznamy otevřených a zavřených stránek
„Dobře vaří, ale jsou drazí.“ Mapy.cz přidávají hodnocení firem
Minecraft v roce 2018 dostane velkou aktualizaci Aquatic. Co přinese?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít