V Indii vyjel první solární vlak. Ušetří tisíce litrů nafty

26. července, 06:24  -  frn
26. července, 06:24

Indie začíná brát vážně modernizaci železnice, která je závislá na dieselových lokomotivách. Experimenty se solární energií přináší první výsledky, ale změny se zavádějí pomalu.

Indická železnice v polovině července slavnostně představila první vlak, jehož vagóny jsou osazeny střešními solárními panely. Ty napájí osvětlení ve vlacích, ventilátory a informační panely uvnitř osobních vlaků.

I když bude vlak stále poháněn lokomotivou s dieselovým motorem, nebude se muset využívat nafta pro dieselové generátory, jež vyrábí elektřinu pro vlak.

Podívejte se na představení vlaku v Novém Dillí:

Železnice odhadla, že jeden takový vlak se šesti vagóny může každým rokem ušetřit 21 tisíc litrů nafty, což odpovídá 1,2 milionu rupií (asi 420 tisíc korun), uvedl server indického deníku The Hindu.

Novinku si pochvaloval indický ministr železnic Sureš Prabhu. Umožní železniční přepravě, aby byla více ekologická. Nové vlaky mají mít rovněž ekologické bio-toalety, mají recyklovat vodu. Železnice obecně hodlá využívat další zelené energie, jako je vítr a paliva CNG a LNG.

První pravidelné nasazení vlaků má být v oblasti Dillí, kterou dlouhodobě trápí smog. Do šesti měsíců má být solárními panely vybaveno dalších 24 vagónů. Na každém vagónu je umístěno 16 panelů.

Vlaky se vyrábí ve městě Čenaí (dříve známé jako Madrás), solární panely vyvinula společnost Indian Railways Organization of Alternative Fuel (IROAF). Systém ukládá energii do baterií, aby bylo zajištěno osvětlení i během nočních hodin.

Nebylo to snadné

„Solární panely musí pasovat na střechu vagónů, které jedou rychlostí 80 kilometrů v hodině. Naše inženýrské schopnosti byly důkladně prověřeny. Nebyl to snadný úkol,“ svěřil se pro deník Business Standard Sundeep Gupta, výkonný ředitel společnosti Jakson Engineer jež spolupracuje s IROAF. Panely na jednom vlaku mají za rok vyrobit 7200 kilowattů energie.

V roce 2014 indické vlaky spotřebovaly 2,6 miliardy litrů nafty s tím, že téměř polovina osobní dopravy připadá na dieselové vlaky. Proto má státní železnice ambici více využívat obnovitelné zdroje, zejména solární energii.

Do roku 2020 chtějí Indian Railways vyrábět 1000 megawattů elektřiny ze slunce, do roku 2025 by to mělo být až pětkrát více. To má také pomoci celé Indii dosáhnout ambiciózního cíle mít do roku 2022 175 GW energie z obnovitelných zdrojů.

Zatím však solární plány železnice pokulhávají za očekáváním, nyní mají instalovanou kapacitu jen 16 MW.

Největší železniční sítě světa
Spojené státy 250 000 km
Čína 124 000 km
Rusko 86 000 km
Indie 66 687 km
Kanada 46 552 km

Zdroj:en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_rail_transport_network_size

Indické železnice vlastní vláda a spravuje je přes ministerstvo železnic. Indie má čtvrtou největší železniční síť světa, jež měří 67 tisíc kilometrů a má 7216 stanic. Ročně přepraví 8 miliard pasažérů, což znamená 22 milionů denně. Asi 45 procent tratí je elektrifikováno.

Ve finančním roce 2015/16 měly indické železnice tržby 26 miliard dolarů a čistý zisk 1,6 miliardy. Indické dráhy zaměstnávají 1,3 milionu zaměstnanců.

Dále čtěte:

Revoluce na železnici: bude vlaky pohánět slunce?

Revoluce v kamionové dopravě? Němci otestují e-dálnici s trolejemi


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Počet hodnocení: 1 | Průměrné hodnocení: 4.00

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Vypočítejte si vaši čistou mzdu v roce 2018: liší se od té z roku 2017?
Jak zadat příkaz v bance, aby platba došla do konce roku 2017
Máte už novou dálniční známku?
Auta
Retro: Ostré hatchbacky jsou s námi skoro 50 let. VW Golf…
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude hlavně autonomní vozy
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky výfuku?
Značka Alpine je definitivně zpět. Renault v Dieppe odstartoval výrobu A110
Technologie
Češi milují Škodovky víc než kdy dřív. Letos jich objednali už přes 100 000
IBM vydalo servery s prvními procesory Power9. Mají 16, 20 a 22 jader a takty do 3 GHz
AMD má možná „superAPU“ s HBM2 a 1792 shadery. Kolem je ale hodně otazníků
Cnews FM #173: O mobilech ve školách, Amazonu a digitalizaci [podcast]
Seznámení s routerem Asus RT-AC86U (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče