V budoucnost bez papíru nevěřím

23. listopadu 2009, 17:25 - Pavel Hanslíček
23. listopadu 2009, 17:25

Česko patří k celosvětově nejlepším trhům výrobce tiskáren OKI

Japonská společnost Oki Data Corporation známá pod značkou OKI Printing Solutions patří k předním světovým výrobcům tiskáren a multifunkčních kancelářských zařízení. Má vlastní prodejní pobočky ve 120 zemích světa a v uplynulém účetním období končícím 31. březnem 2009 dosáhla obratu 1,6 miliardy dolarů. I na tohoto globálního hráče ale dopadá ekonomická krize. „Rozhodně nezažíváme lehké období. Naštěstí se nám zatím díky opatrnému řízení podařilo předejít negativním důsledkům v oblasti našich tržeb. Ale určitě vidíme dopady u našich dealerů. Ti se snaží snižovat objemy odběrů a my s nimi vyjednáváme, abychom jim pomohli v obtížném období. Ale obecně prodej kancelářské techniky velice trpí – přece jen je to oblast, na níž mnoho firem začíná šetřit jako na jedné z prvních,“ řekl týdeníku EURO prezident společnosti Harušige Sugimoto při své návštěvě České republiky na konci října.

EURO: Poklesla poptávka po tiskárnách ve všech oblastech světa, nebo existují rozdíly? SUGIMOTO: Některým regionům trvalo déle, než je krize dostihla. To platí například pro náš domácí trh – Japonsko, kam sice problémy doputovaly později, ale náraz byl potom o to tvrdší. Podobné to bylo i v Evropě, kde se zdálo, že některé země jako třeba Španělsko byly propadu poptávky po tiskových řešeních ušetřeny, ale letos v dubnu i zde následovalo tvrdé přistání. Obecně se například v oblasti tiskáren pohybuje pokles prodejů kolem 25 až 30 procent. Ale toto číslo se liší dle regionů – například ve Francii, Německu či Česku to je mnohem méně.

EURO: Můžeme očekávat brzké zotavení, nebo naopak další propad? SUGIMOTO: Takovou předpověď se neodvážím udělat. My průběžně sledujeme dění na trzích, abychom zaznamenali jakékoli další poklesy. A abychom tyto signály správně vyhodnocovali, nemůžeme být optimisty ani pesimisty, naopak si musíme zachovat neutralitu. Alespoň do doby, než spatříme spolehlivé známky oživení. A ty snad přijdou spíše dříve než později.

EURO: Pozice OKI na českém trhu se v posledních letech hodně upevnila. Jak se vyvíjejí vaše prodeje v dalších regionech? SUGIMOTO: Co se našemu českému týmu podařilo, je opravdu jen stěží uvěřitelné. Region EMEA (Evropa, Blízký východ a Afrika) je pro nás velmi důležitý, získáváme tu více než 54 procent našich tržeb. Nicméně být úspěšný v tomto regionu je opravdu náročné – od dalších oblastí světa se totiž výrazně liší. Je tu z pohledu velkých jednolitých trhů, jako jsou Japonsko, USA či Čína, směstnáno velké množství odlišných kultur a s tím spojených rozdílných typů očekávání. V Česku a na Slovensku máme pozici obzvlášť silnou – například v ČR neslo v prvním pololetí letošního roku 85 procent nových zařízení na tisk formátu A3 značku OKI. Na Slovensku to bylo ve stejném období 62 procent. K dosažení tak dobré pozice na trhu nám pomohlo to, že si firemní tým v Praze dokázal vybudovat skvělé vztahy s klíčovými zákazníky. Dalším důvodem úspěchů je i náš obchodní model – výrobky OKI najdete v obchodech jen výjimečně, téměř výhradně je totiž prodáváme přes partnery.

EURO: Jaká je životnost tiskáren u zákazníků a jak často jsou firmy nuceny je měnit? SUGIMOTO: Fyzická životnost našich zařízení je velmi dlouhá. Například v Česku máme zákazníky z veřejného sektoru používající stejné jehličkové tiskárny již více než deset let. Z finančního hlediska se ale hardware ve většině zemí znehodnotí během tří let. A na kolik našim zařízením věříme, potvrzuje i skutečnost, že jsme letos zavedli v regionu EMEA tříletou záruku místo dvouleté.

EURO: Jaké trendy nyní určují rozvoj trhu tiskových řešení? SUGIMOTO: My stále hodně věříme technologii LED (technologie tisku s použitím světelných diod – pozn. red.), kterou jsme v devadesátých letech jako první přinesli na trh, a tak do ní stále hodně investujeme. Obecně však hlavní růstové segmenty představuje tisk na formát A3, barevný tisk a multifunkční zařízení.

EURO: Tisk je ekologicky náročný, má OKI nějakou strategii pro omezení dopadů své činnosti a provozu vámi vyráběných zařízení na životní prostředí? SUGIMOTO: Nedávno jsme zavedli iniciativu „CarbonZero“ v našich hlavních závodech v Japonsku, Číně a Thajsku. Podporujeme řadu projektů v Africe, abychom dále kompenzovali dopady činnosti našich továren. Tyto kompenzační kredity pro nás řídí a počítá nezávislá britská organizace zaměřená na kontrolu emisí s názvem CO2balance. Tato iniciativa určitě poběží v souladu s Kjótským protokolem do roku 2012. Zároveň pracujeme na udržitelnosti životních cyklů našich výrobků, a to od jejich výroby až po likvidaci. Prakticky tak pečlivě zkoumáme každý aspekt fungování našich zařízení včetně druhu použitých materiálů přes spotřebu energie až po recyklaci. Hlavní výzvou u tiskáren je snížení spotřeby energie. Nyní například uvádíme na trh tiskárny, jež spotřebují ve stand-by módu jen desetinu elektřiny oproti našim dosavadním modelům. A to je opravdu velká úspora, protože tiskárny velkou část doby, co jsou zapnuté, prostě jen čekají na zaslání úlohy od uživatele. Dále se například zabýváme možností vytvořit recyklovatelný biotoner a také snižováním hluku tiskáren. Navíc samozřejmě radíme i uživatelům, jak snížit dopady jejich chování na životní prostředí. Tedy třeba oboustranný tisk, vměstnání více stran na jeden list papíru či zvažování, zda je nutné tisknout barevně.

EURO: Stále více se mluví o elektronizaci a bezpapírové kanceláři. Jak se OKI připravuje na tento nový svět? SUGIMOTO: Kancelář bez papírů je určitou vizí, která se objevila již v době zavádění prvních počítačů. A podívejte se, kam jsme se dostali. Nyní spotřebováváme více papíru než kdykoli dříve. Myslím, že kancelář bez papírů zůstane ještě řadu let jakousi sci-fi. Lidé prostě potřebují papír. Zejména z procesních důvodů – například smlouvy je stále třeba podpisovat na papíře. Nebo také proto, že mnozí mají raději vytištěné stránky. Míra elektronizace se také jistě liší v soukromém a pracovním životě.

EURO: Myslíte, že přesto budeme jednou žít v čistě elektronickém světě bez novin, časopisů a knih? SUGIMOTO: Jestli se někdy vůbec dostaneme do takového stadia, tak jedna věc je jistá. Nemyslím, že by to bylo během mého života. Mám jiný příklad – když přišla televize, mnozí tvrdili, že rádio je mrtvé. A dodnes ho posloucháme.

*
BOX
Harušige Sugimoto** (61)
Prezident a výkonný ředitel společnosti Oki Data Corporation. Zároveň zastává pozici ředitele ve společnosti OKI Electric Industry, jež je mateřskou společností Oki Data Corporation. Narodil se v Tokiu a v roce 1970 dokončil studium na univerzitě Waseda v oboru strojírenství. Následně nastoupil do OKI jako strojní inženýr a 20 let pracoval v divizi výzkumu a vývoje. Kromě toho působil v Číně, kde od dubna 2006 vedl místní pobočku Oki Data Corporation.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná…
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik jsou dnes dostupnější
Technologie
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Google Maps budou přehlednější. Navíc se přizpůsobí chodcům i řidičům
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Na Chromeboocích poběží MS Office i World of Warcraft, ale…
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít