Menu Zavřít

Úvěrová iluze

4. 3. 2011
Autor: Euro.cz

Financování podniků

BRAND24

Krize je za námi a teď potřebujeme peníze na nový rozjezd byznysu, volají firmy. Banky se zase dušují, že peníze rády půjčí. A podnikatelé jim očividně věří. Bleskový průzkum Svazu průmyslu a dopravy ČR, jehož výsledky má týdeník EURO exkluzivně k dispozici, ukazuje, že společnosti vnímají větší vstřícnost bank.
„Zatímco od konce roku 2008 a v roce 2009 poukazovalo až 80 procent firem na problémy s úvěrováním kvůli opatrnému přístupu ze strany bankovního sektoru, v únoru 2011 je výrazně nespokojeno s přístupem bank 30 procent firem. Příznivě hodnotí banky (školní známkou 1 a 2) dvě pětiny respondentů. S přístupem tuzemských bank je dokonce velmi spokojena zhruba desetina firem,“ komentuje výsledky ankety viceprezident svazu Jaroslav Hanák.
Na tomto výsledku je ovšem zajímavé, že za uplynulý rok objem poskytnutých úvěrů nefinančním podnikům poklesl, a to o 2,5 miliardy korun na necelých 780 miliard.
„Celkově sice došlo k meziročnímu poklesu objemu úvěrů poskytnutých nefinančním podnikům, ovšem o pouhé tři desetiny procenta. Od května 2010 se objem víceméně stabilizoval a s malými výkyvy se meziměsíčně zvyšuje,“ říká výkonný ředitel České bankovní asociace Jan Matoušek s tím, že loňský rok skutečně znamenal zvrat v trendu financování firem.
Za pravdu mu dávají i čísla z posledních měsíců loňského roku. Propočty společnosti Ernst & Young ukazují, že ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl objem nově poskytnutých úvěrů na 151 miliard korun, což je o čtrnáct procent více než v prvních třech loňských měsících.
Zatím ale není proč jásat. „Ač jsou úrokové sazby České národní banky již od května na historickém minimu, do zlevnění podnikatelských úvěrů se to nepromítlo, docházelo naopak k jejich zdražení. Banky se tím vyhnuly tlaku na větší poskytování úvěrů podnikatelské sféře,“ zní z Hospodářské komory ČR. Ta očekává, že striktní úvěrová politika bank se bude uvolňovat jen zvolna.
A kdo na celé situaci nejvíce vydělá? Banky, které reagovaly nejpružněji. „Banky, jež dokázaly v postkrizovém období rychle využít situace na trhu, přetáhly svým nepružným konkurentům solidní klienty. Situace s financováním se postupně vylepšuje, ale stále dochází k migraci klientů k jiným bankám,“ míní Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).