Menu Zavřít

Útok Googlu na Microsoft

12. 9. 2008
Autor: Euro.cz

Nový prohlížeč Chrome...

… vytvořený vyhledávacím obrem by mohl změnit způsob, jak používáme počítače

Nebude to patrně poslední válka prohlížečů. Když 2. září Google předvedl svůj webový prohlížeč Chrome, okamžitě se ozvaly hlasy, že nastal návrat nepříjemných bitev z konce devadesátých let jako mezi firmami Netscape a Microsoft.
Google však má mnohem větší ambice. Dle vedoucích pracovníků společnosti je cílem nejen získat podíl na existujícím trhu, ale i změnit povahu internetového prohlížení – a způsob, jak používáme počítače. Bude-li Chrome fungovat dle plánu, přesune velkou část výpočetní činnosti z osobního počítače – domény Microsoftu – do vzdálených datových center. Těm se v technologickém průmyslu říká „cloud“, tedy oblak. Google provozuje největší a nejvýkonnější datová centra na Zemi a přesun většiny světové výpočetní kapacity do nich je jádrem strategie společnosti. „Google se opravdu domnívá, že budoucností webu je provozování aplikací na něm,“ říká Danny Sullivan, který vede webovou poradenskou firmu Calafia Consulting. „Chce být v čele útoku.“ Do této bitvy jde s obrovským náskokem Microsoft. Jeho Internet Explorer vévodí vyhledávacímu trhu, protože má na něm téměř 75procentní podíl. Microsoft rovněž spouští nejnovější upgrade IE8, plný nových prvků – včetně několika, které by mohly mít dopad na podnikání Googlu. Jeden z nich uživatelům usnadňuje blokování informací, které Googlu pomáhají dodávat důležitější inzeráty. Naopak Google Chrome je holý. Dle techniků Googlu bude jeho síla spočívat ve schopnosti rychleji a bezpečněji provozovat aplikace. Zejména ty, které se zpracovávají mimo osobní počítač, v oblaku. Na rozdíl od přísně tajných vyhledávacích algoritmů Googlu je Chrome softwarem s otevřeným zdrojovým kódem, který jiní mohou zkoumat, a dokonce i upravovat. Vedoucí pracovníci Googlu uvádějí, že prohlížeč vyvinuli zčásti pro interní potřebu. Jeho technici neustále pracují na webových aplikacích, jako jsou Gmail a YouTube. A naráželi na tradiční prohlížeče, které jsou více orientované na prohlížení webových stránek. Proto před dvěma lety začal Google pracovat na Chromu. Teď, když ho nabízí veřejnosti zdarma, Google doufá, že přiměje lidi, aby prováděli víc aplikací, například zpracovávání textů, tabulkové kalkulátory a editaci videa na webu. Pokud Chrome rozproudí tento trend, nebude potřebovat ani obrovský tržní podíl, aby Googlu pomohl. Více činnosti na webu, ať už uživatelé přicházejí přes Chrome nebo jiné prohlížeče, poskytuje Googlu více míst pro sběr dat a předávání vyhledávacích inzerátů. „Google se domnívá, že čím víc času lidé stráví na internetu a čím víc věcí tam budou dělat, tím větší užitek to bude přinášet Googlu,“ tvrdí Nick Carr, autor knihy The Big Switch: Rewiring the World, from Edison to Google (Velká změna. Předrátování světa, od Edisona ke Googlu).

Skryté kouzlo

Google startuje v oboru prohlížečů ambiciózně. Společnost uvádí Chrome ve 43 jazycích a 122 zemích. Kouzlo je z velké části skryto uvnitř systému. Technici Googlu vyvinuli multiprocesorovou architekturu, což znamená, že prohlížeč může provozovat samostatné aplikace na různých panelech nebo obrazovkách současně. Spadne-li jedna aplikace, zbytek běží dál. Dalším zajímavým rysem je, že vyhledávací a adresní řádek je jeden a tentýž. Napíšete-li, co hledáte, Chrome dodá buď webovou stránku, nebo výsledky hledání. První recenze poukazují na nedostatky prohlížeče včetně nemožnosti organizovat záložky. Google připouští, že se drží svého dobře známého modelu „spouštěj brzy a opakuj“. John Lilly, výkonný ředitel společnosti Mozilla, která vyrábí konkurenční prohlížeč Firefox, říká, že je těžké odhadnout oblíbenost, již Chrome může dosáhnout. „Myslím, že mnoho lidí začne s Chromem okamžitě experimentovat. Je to však příběh, který se bude odehrávat týdny, měsíce a roky, nikoli hodiny a dny.“

Tržní podíly webových prohlížečů

  • Internet Explorer Microsoftu - 72 %
  • Firefox Mozilly - 20 %
  • Safari Applu - 6 %
  • Zbytek - 2 %

Pramen: Net Applications

BRAND24

Copyrighted 2008 by The McGraw-Hill Companies, Inc. BusinessWeek

Překlad: Jiří Kasl

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).