Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Pomozte ochránit uživatele internetu a zachovat svobodný internet

12. září se bude v Evropském parlamentu hlasovat o evropské směrnici o autorském právu.…

Konference o coworkingu TechoCon 2018

Kanceláře se čím dál rychleji mění, práce v nich stejně tak. Jak funguje moderní…

Konec výmluvám a začátek mluvení anglicky se blíží!

Lidský druh je mistrem ve vymlouvání se. Vymlouváme se na počasí, na únavu, na děti, na…

Úspěšné žádosti: sériová výroba letounu

10. prosince 2008, 00:00 -
10. prosince 2008, 00:00

Evropské peníze pomohly společnosti Evektor-Aerotechnik rozjet sériovou výrobu letounu VUT 100. Firma získala přes čtyři miliony korun.

Firma Evektor-Aerotechnik svým projektem navazuje na dokončení vývoje a výroby prototypu letounu, který ve své kategorii vytváří reálné předpoklady pro obnovení tradice letecké výroby v České republice a návratu na světový trh.

Předmětem projektu, který byl zahájen v březnu 2005 a ukončen v roce 2008, bylo vytvoření technických, výrobních a obchodně marketingových předpokladů pro uplatnění nové řady letounů na světových trzích. Projekt dobře zapadl do současné i dlouhodobé podnikové strategie inovací letecké výroby, rozšiřuje záběr výroby o další kategorii letounů, a tak zvyšuje diverzifikaci činnosti podniku a omezuje možný vliv nečekaných výkyvů požadavků trhu.

Letadlo z univerzity

Vývoj letounu VUT 100 se uskutečnil v Leteckém ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického (FSI VUT) vBrně v rámci programu „Rozvoj center špičkových průmyslových výrobků a technologií“ vypsaného pro rok 2000 Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Projekt vyvrcholil o čtyři roky později výrobou prototypu, který poprvé vzlétl už v listopadu 2004. Etapa ověřování typu mohla odstartovat. Letoun splňuje certifikační předpisy podle zemí cílového zákazníka.

Letoun VUT 100 je základním typemřady letounů, která zahrnuje modely od jednomotorové výcvikové verze, přes čtyři až pětisedadlovou verzi s využitím variantní zástavby pohonné a vrtulové jednotky. Firma nabízí letouny řady VUT 100-120i a VUT 100-131i s variantní pohonnou jednotkou, tomu odpovídajícím vybavením a užitnou hodnotou pro zákazníka. Evektor letoun prodává pod jménemVUT 100 Cobra.

Ověření způsobilosti

Projekt byl uskutečněn v několika etapách.Etapa „Ověření“ byla klíčová z hlediska ověření letové způsobilosti jako nezbytné podmínky pro budoucí zavedení letounu do výroby, prodeje a provozu a obsahovala zejména pevnostní zkoušky, podnikové letové zkoušky, životnostní zkoušky vzorků a ověřovací letové zkoušky.

Etapa „Výrobní a průvodní dokumentace letounu“ převedla výsledky z předchozí etapy, ale také připomínky z výroby prototypu a další poznatky do podoby jasně definovaných úprav konstrukce a systémů letounu. Současně odstartovalo zpracování a vydávání dokumentace pro výrobu ověřovací série včetně konstrukce přípravků a nářadí pro poloprovoz, dovybavení sestavovacích přípravků a stav poloprovozu a potřebných změn v technologických postupech.

V rámci „Ověřovací série“ byly na základě předchozích etap vyrobeny tři referenční letouny pro ověření technologie výroby v poloprovozních podmínkách a sériových postupů, ale i provozních technicko-ekonomických charakteristik letounu.

Výroba, prodej, marketing

V etapě „Sériová výroba“ byly poznatky z předchozí etapy zapracovány do konstrukční, výrobní a provozní dokumentace. To fakticky znamenalo vyhodnotit kapacitní a technologickou průchodnost sériové výroby a její finanční, investiční a výrobní náročnost, aktualizovat byznys plán včetně návratnosti, navázat smluvní vztahy zajišťující sériovou produkci a samozřejmě také začít budovat dealerskou síť pro prodej a zahájit související marketingové aktivity.

Do realizace se kromě žadatele v roli koordinátora projektu a výrobce finálního produktu zapojily tyto společnosti a subjekty: Evektor, spol. s r.o. jako držitel oprávnění Úřadu pro civilní letectví k projektování letadel, Letecký ústav FSI VUT v Brně, který stál u zrodu letounu a v rámci projektu zajistil přípravu a provedení pevnostních a únavových zkoušek ve svých laboratořích, Technometra Radotín jako výrobce podvozků a ověřovatel, VIA Propeller s.r.o., výrobce vrtulí s dlouholetými zkušenostmi a potřebným oprávněním pro oblast vývoje, výroby i zkušebnictví, MB design CZ, s.r.o. jako firma specializovaná na zpracování původní technické dokumentace letadel a také kompetentní k ověřování plnění požadavků předpisu pro Úřad pro civilní letectví a Výzkumný zkušební letecký ústav Praha, a.s., který disponuje vědeckými kapacitami v široké oblasti leteckého výzkumu a vývoje.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Platíte víc za vlak kvůli slevě pro studenty a důchodce?
Za černý odběr elektřiny jsou vysoké pokuty. Jak se mu vyhnout?
Kdy se v ČR zakáží zvířata v cirkusech?
Práva poškozených při dopravní nehodě: kdy se nevyplatí policii nevolat?
Máte alergii na podzim?
Auta
Bude elektrické retro novou módou? Nejen Peugeot 504…
Elektrický VW I.D. Buzz Cargo zastane roli řidiče i skladníka. Na trh přijde za tři roky
Od Felicie po Octavii RS: 10 nejlepších ojetin značky Škoda
Opel Combo Life je zajímavá alternativa k MPV (české ceny + první jízdní dojmy)
Jaguar E-Type, Range Rover a Land Rover Series I: Za volantem britských klasiků
Technologie
Skype 8 nabídne pokročilejší správu stavových zpráv a jasnější indikaci aktivity
31,5″ 4K monitor od Philipsu s DisplayHDR 600 a USB-C dokovací stanicí. Má i Ethernet
Chrome 69 už části adres URL neskrývá. Chrome 70 s tím znovu začne, komunita nesouhlasí
Intel oživuje 22nm proces. Čipset H310C bude asi přeznačený křemík H110
Smartphony mají všichni, OnePlus se pouští do výroby televizorů
Hry pro příležitostné hráče