Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Ministerstvo průmyslu poradí, jak podnikat na vnitřním trhu EU

Ministerstvo průmyslu a obchodu zve na cyklus regionálních seminářů Vnitřní trh EU z…

Blíží se oslavy čínského nového roku 2019 ve znamení zemského vepře 25.- 28.1.2019

Široké veřejnosti se v Praze, Ostravě a Olomouci představí nevšední kultura Číny, její…

7 bodů, jak vybrat to správné MBA studium a nenaletět

Každý, koho zajímá celoživotní vzdělávání nebo jehož kariérní metou jsou manažerské…

Úspěšné žádosti: sériová výroba letounu

10. prosince 2008, 00:00 -
10. prosince 2008, 00:00

Evropské peníze pomohly společnosti Evektor-Aerotechnik rozjet sériovou výrobu letounu VUT 100. Firma získala přes čtyři miliony korun.

Firma Evektor-Aerotechnik svým projektem navazuje na dokončení vývoje a výroby prototypu letounu, který ve své kategorii vytváří reálné předpoklady pro obnovení tradice letecké výroby v České republice a návratu na světový trh.

Předmětem projektu, který byl zahájen v březnu 2005 a ukončen v roce 2008, bylo vytvoření technických, výrobních a obchodně marketingových předpokladů pro uplatnění nové řady letounů na světových trzích. Projekt dobře zapadl do současné i dlouhodobé podnikové strategie inovací letecké výroby, rozšiřuje záběr výroby o další kategorii letounů, a tak zvyšuje diverzifikaci činnosti podniku a omezuje možný vliv nečekaných výkyvů požadavků trhu.

Letadlo z univerzity

Vývoj letounu VUT 100 se uskutečnil v Leteckém ústavu Fakulty strojního inženýrství Vysokého učení technického (FSI VUT) vBrně v rámci programu „Rozvoj center špičkových průmyslových výrobků a technologií“ vypsaného pro rok 2000 Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR. Projekt vyvrcholil o čtyři roky později výrobou prototypu, který poprvé vzlétl už v listopadu 2004. Etapa ověřování typu mohla odstartovat. Letoun splňuje certifikační předpisy podle zemí cílového zákazníka.

Letoun VUT 100 je základním typemřady letounů, která zahrnuje modely od jednomotorové výcvikové verze, přes čtyři až pětisedadlovou verzi s využitím variantní zástavby pohonné a vrtulové jednotky. Firma nabízí letouny řady VUT 100-120i a VUT 100-131i s variantní pohonnou jednotkou, tomu odpovídajícím vybavením a užitnou hodnotou pro zákazníka. Evektor letoun prodává pod jménemVUT 100 Cobra.

Ověření způsobilosti

Projekt byl uskutečněn v několika etapách.Etapa „Ověření“ byla klíčová z hlediska ověření letové způsobilosti jako nezbytné podmínky pro budoucí zavedení letounu do výroby, prodeje a provozu a obsahovala zejména pevnostní zkoušky, podnikové letové zkoušky, životnostní zkoušky vzorků a ověřovací letové zkoušky.

Etapa „Výrobní a průvodní dokumentace letounu“ převedla výsledky z předchozí etapy, ale také připomínky z výroby prototypu a další poznatky do podoby jasně definovaných úprav konstrukce a systémů letounu. Současně odstartovalo zpracování a vydávání dokumentace pro výrobu ověřovací série včetně konstrukce přípravků a nářadí pro poloprovoz, dovybavení sestavovacích přípravků a stav poloprovozu a potřebných změn v technologických postupech.

V rámci „Ověřovací série“ byly na základě předchozích etap vyrobeny tři referenční letouny pro ověření technologie výroby v poloprovozních podmínkách a sériových postupů, ale i provozních technicko-ekonomických charakteristik letounu.

Výroba, prodej, marketing

V etapě „Sériová výroba“ byly poznatky z předchozí etapy zapracovány do konstrukční, výrobní a provozní dokumentace. To fakticky znamenalo vyhodnotit kapacitní a technologickou průchodnost sériové výroby a její finanční, investiční a výrobní náročnost, aktualizovat byznys plán včetně návratnosti, navázat smluvní vztahy zajišťující sériovou produkci a samozřejmě také začít budovat dealerskou síť pro prodej a zahájit související marketingové aktivity.

Do realizace se kromě žadatele v roli koordinátora projektu a výrobce finálního produktu zapojily tyto společnosti a subjekty: Evektor, spol. s r.o. jako držitel oprávnění Úřadu pro civilní letectví k projektování letadel, Letecký ústav FSI VUT v Brně, který stál u zrodu letounu a v rámci projektu zajistil přípravu a provedení pevnostních a únavových zkoušek ve svých laboratořích, Technometra Radotín jako výrobce podvozků a ověřovatel, VIA Propeller s.r.o., výrobce vrtulí s dlouholetými zkušenostmi a potřebným oprávněním pro oblast vývoje, výroby i zkušebnictví, MB design CZ, s.r.o. jako firma specializovaná na zpracování původní technické dokumentace letadel a také kompetentní k ověřování plnění požadavků předpisu pro Úřad pro civilní letectví a Výzkumný zkušební letecký ústav Praha, a.s., který disponuje vědeckými kapacitami v široké oblasti leteckého výzkumu a vývoje.


Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Finance
4 případy, kdy bude mít důchodce nárok na vrácení daní
Jak vypočítat daň z nemovitých věcí v daňovém přiznání?
Jak snadno a rychle najít majitele nemovitosti
Chcete rozjet podnikání? Nejdříve si vyberte právní formu
Malá a levná auta budou zdražovat. Proč?
Auta
Galerie fotek, které se do AMS nevešly: Jeep Wrangler, Alfa…
Valtra SmartTour: Continental oficiálním partnerem
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2019
Malá auta zdraží. Chudší si je nebudou moci dovolit, řekl šéf VW
Ford Mondeo dostal nový naftový dvoulitr a hybrid také pro karoserii kombi
Technologie
Nový Honor View 20 má děravý displej a 48Mpx foťák (aktualizováno)
CZC.cz prodává zajíce v pytli. Co jsou tajemné Geek boxy?
Budoucnost přichází. Meizu Zero je první telefon bez konektorů
Historie a současnost Ambilightu: Philips osvětluje okolí televizorů již 15 let
Od dubna půjde v pražských tramvajích platit kartou
Hry pro příležitostné hráče