Menu Zavřít

Usazený Japonec neutíká

1. 9. 2003
Autor: Euro.cz

Lákat japonské investice vyžaduje především trpělivost. Není výjimkou, že rozhodování o investičním projektu trvá dva roky, někdy i déle, uvedl ředitel kanceláře CzechInvestu v japonské Jokohamě Jan Kubíček. Například jednání se společností Daikin Industries, která patří ke světové špičce v produkci moderní klimatizační techniky, trvala téměř šest let.

Smlouvu o koupi pozemků pro svou budoucí továrnu v plzeňské průmyslové zóně Borská pole podepsali zástupci firmy letos v létě. Rozhodování japonských společností o tom, ve které zemi postaví svou novou továrnu, je mnohem delší než u evropských nebo amerických firem. Pokud se ale firma už jednou rozhodne, je to strategický krok. A ten je díky japonskému systému rozhodování podle odborníků na Japonce konečný a téměř nezměnitelný. Japonský investor pak podle nich zůstane v dané zemi i v případě, že má potíže a nějakou dobu nevytváří zisk. Podobné problémy však žádná japonská firma v tuzemsku zatím řešit nemusela. Naopak se jim daří, mnohé z nich své továrny dále rozšiřují. A v neposlední řadě dobré reference, které dávají svým krajanům, pak přivádějí do Česka další investory.

ZA MONTÁŽNÍM ZÁVODEM SE TÁHNOU DODAVATELÉ

Nejvýznamnější japonský investiční projekt v tuzemsku je společná investice automobilek Toyota Motor Corporation a francouzské PSA Peugeot Citroen. Výstavba kolínského závodu na výrobu osobních automobilů je při celkové výši investice 1,5 miliardy eur největším investičním projektem ve střední Evropě. České republice přinese přibližně deset tisíc nových pracovních příležitostí. Také většina ostatních japonských projektů v tuzemsku patří do automobilového sektoru, přičemž převládají firmy patřící právě ke skupině Toyota. Rozhodnutí Toyoty, Peugeotu a Citroenu vyrábět v Česku osobní automobily významně přispělo a stále přispívá k lákání dalších japonských společností jako subdodavatelů. Jsou to například firmy Futaba, Kayaba Industry, Aoyama Seisakusho a Tokai Rika. Mnoho tradičních subdodavatelů této největší japonské automobilky však přišlo do České republiky už dříve - například firmy Aisan, Toyoda Gosei či Denso.

BRAND24

MATSUSHITA TU MÁ I VÝZKUM

Silnou pozici si v tuzemsku vybudovaly také japonské společnosti z oblasti elektroniky a elektrotechniky. V tomto ohledu je zatím nejvýznamnější investicí v Česku projekt koncernu Matsushita Electric Industrial, který sem přišel jako vůbec první významnější investor už v roce 1996. Jeho závod na výrobu televizních obrazovek v Plzni se rozrostl a následovala výstavba dalších továren firem ze skupiny Matsushita - závodu Matsushita Electric Works na výrobu elektromagnetických relé v Plané a závodu Mastushita Communication produkujícího mobilní telefony a autorádia v Pardubicích. Celkové investice Matsushity už přesáhly 2,7 miliardy korun. Důležité je i to, že právě tento investor umístil v Česku i svůj výzkum a vývoj. Matsushita Television Central Europe zaměstnává ve svém výzkumném centru v Plzni padesát inženýrů vyvíjejících software pro digitální televize. Na počátku letošního roku oznámila své plány na otevření nového technologického centra dceřiné společnosti Matsushita Television Central Europe pro 150 vývojářů.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).