Úrazů na horách a skálách přibývá,

01. září 2003, 00:00 - admin
01. září 2003, 00:00

LETOŠNÍ ROK BYL PLNÝ SMRTELNÝCH ÚRAZŮ ČESKÝCH HOROLEZCŮ A VYSOKOHORSKÝCH TURISTŮ. LIDÉ BYLI ZABITI LEDOVOU LAVINOU NA GLOCKNERU, ZMRZLI VE STANU NA RUSKÉM ELBRUSU A UMÍRALI I NA PAMÍRU.

odhaduje Tomáš Frank z Českého horolezeckého svazu

ROZHOVOR

LETOŠNÍ ROK BYL PLNÝ SMRTELNÝCH ÚRAZŮ ČESKÝCH HOROLEZCŮ A VYSOKOHORSKÝCH TURISTŮ. LIDÉ BYLI ZABITI LEDOVOU LAVINOU NA GLOCKNERU, ZMRZLI VE STANU NA RUSKÉM ELBRUSU A UMÍRALI I NA PAMÍRU.

* Je smrtelných úrazů více než dříve?

Podle mého názoru úrazů v horách i ve skalních horolezeckých terénech přibývá, i když potvrdit nebo vyvrátit tuto domněnku nelze. Není k dispozici statistika podobných úrazů.

* Dají se odhadnout příčiny?

Asi na prvním místě bude stále se zvyšující počet lidí, kteří se těmito sporty zabývají. Mnohé oblasti, kam dříve mohla jen elitní skupinka dobře připravených horolezců, se stávají dostupné vysokohorským turistům. Nárůst počtu lidí bez jakéhokoli výcviku na skalách či v horách sice není specificky český jev, ale u nás je mnohem markantnější než v západní Evropě. Ovšem nářek horolezců nad tím, jak ti mladí blbnou a dělají ve své naivní nevědomosti očividné kraviny, nám nepomůže. Je třeba jít vyzkoušenou cestou alpských svazů. Tedy cestou osvěty a široké nabídky kurzů různé úrovně pro velmi odlišné skupiny zájemců o hory.

* Liší se důvody úrazů Čechů a cizinců?

To si nemyslím. Jistou roli sice může hrát absence základního výcviku. Může tedy jít o „nováčkovské chyby“ o něco častěji než je ve světě běžné, ale neřekl bych, že by se našim horolezcům stávaly nějaké zcela specifické úrazy. Lišit se mohou úrazy turistů. Běžný obyvatel alpských zemí mívá o nebezpečí hor větší povědomí než obyvatel české kotliny. Je pochopitelné, že nepříliš vybavený výletník cestující po památkách Rakouska či Švýcarska, který zatouží poprvé v životě vystoupit na ledovec, se velmi snadno dopustí řady omylů a chyb, které by mu v Krkonoších milostivější příroda odpustila.

*Jsou Češi na túry dobře vybaveni?

Z vlastní zkušenosti mohu říct, že spíše ano. Otázkou však také je, jsou-li také připraveni. Ptáte se, zdali víc riskujeme? Já bych v této souvislosti nehovořil o větším riskování, spíše o pouhopouhé nevědomosti.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes…
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř Mercedesu třídy S
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Technologie
Fotografové zapláčou. Adobe ukončí Lightroom 6, budoucnost je v přeplatném
Dva displeje spojené v jeden. ZTE Axon M je hodně opožděnou revolucí
Nokia 7 je tady. Sympatická střední třída má skleněná záda a punc od Zeisse
Asus: Coffee Lake by mohlo být kompatibilní s deskami generace Z270, kdyby Intel chtěl
Linuxáci si vymodlili vlastní smartphone. Librem 5 se chce odlišit od Androidů i iPhonů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít