Upír, s. r. o. Češi více prodávají krevní plazmu, dobrovolní dárci chybí - Euro.cz

Předplatné

  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě
Výhody předplatného

Přihlášení

Upír, s. r. o. Češi více prodávají krevní plazmu, dobrovolní dárci chybí

,
Upír, s. r. o. Češi více prodávají krevní plazmu, dobrovolní dárci chybí
Zdroj: Shutterstock

Česku chybějí mladí dárci krve, naopak kvete byznys s krevní plazmou.

Předloni v září byl dnes devatenáctiletý David Stančík z Přerova poprvé darovat krev. Z nemocnice ho ale poslali domů kvůli lékům, které tehdy užíval. Stančík začal přemýšlet o tom, jak zvýšit informovanost a motivaci dárců v Česku. Po roce a půl je výsledkem aplikace Daruju krev, která by od konce března měla Stančíkovy vrstevníky motivovat k dobrovolnému dárcovství a zároveň jim poskytovat informace, aby po příchodu na transfuzní stanici nedopadli jako on při své premiéře.

Stančíkova aplikace by také měla poprvé zajistit centrální monitoring zásobování jednotlivými krevními skupinami a poskytovat nemocnicím statistiky a třeba i objednávkový systém na dárcovství. I díky tomuto byznysplánu Stančík vyhrál ještě před spuštěním samotné aplikace podnikatelskou soutěž pro středoškoláky s názvem Soutěž & Podnikej.

Podle Stančíka novým dárcům krve nejčastěji chybějí obecné informace, s čímž souvisí i nedostatek ochoty. Aplikace bude dárcům ukazovat statistiky, za pravidelné odběry budou získávat body a budou tak moci „soutěžit“ s přáteli. Stančík chce v budoucnu pořádat pro dárce i různé akce a kolem darování krve vytvořit komunitu. „Jde nám o komunitu dárců, protože lidé mají potřebu někam patřit, a když někam patří, mají pocit, že by měli do té komunity něco vracet,“ vysvětluje.

Umělá krev neexistuje

Mladí lidé mají často zkreslené představy o tom, jak moc je dárcovství potřebné. „Problémem je nízké povědomí o tom, že transfuzní přípravky není možné vyrobit uměle, a mladí lidé často netuší,…

Článek je součástí sekce Premium a je dostupný jen pro předplatitele

Už máš předplatné?

Chci se stát předplatitelem

Délka předplatného



  • 49x týdeník Euro
  • 30x Speciál
  • Přístup k premium článkům
  • Web bez reklam
  • Týdeník v elektronické podobě

Způsob platby


Kam doručíme časopis?

Doručovací údaje

Fakturační údaje

Firemní údaje