Úlevy jsou lepší než ochrana

01. září 2008, 08:00 - Petr Havel
01. září 2008, 08:00

Veterinární a hygienické úlevy existují již nyní, nejsou ale popsány.

Ačkoli je většinou základním zdůvodněním fúzí všeho druhu snižování nákladů na příslušnou produkci a následné nižší ceny zboží pro konečného spotřebitele, má globální proces koncentrace stinnou stránku. Rapidně se zmenšuje podnikatelský prostor pro menší výrobce, firmy rodinného typu, obecně malé a střední podnikání. Typickým příkladem je při tom výroba a prodej potravin. O zániku klasických pultových prodejen už bylo řečeno i napsáno mnoho slov, ve stále obtížnější situaci jsou ale také drobní producenti potravinářských surovin. Alespoň částečně by mohla tento trend zbrzdit vyhláška, která zmírňuje veterinární a hygienické požadavky pro malé výrobce i prodejce potravin.

Je přitom třeba jednoznačně říci, že jde o potřebnou a důležitou legislativní iniciativu, která může menším výrobcům a zpracovatelům potravin skutečně systémově pomoci. Přestože se dosud část producentů potravinářských specialit soustředila na získání ochranných označení v rámci Unie a v podstatě tak spoléhala na efekt netarifní (známkoprávní) překážky podnikatelského prostředí, přinesou reálné úlevy z některých veterinárních povinností zcela jistě daleko větší efekt. Co je to totiž platné, že je určitý výrobek v celé Unii nějak chráněn, když právě kvůli jeho jedinečnosti a nevelkému podílu na trhu jsou náklady na produkci tak velké, že je dotyčný výrobce nemůže unést? To si mimochodem v poslední době uvědomuje i sama Unie a současný systém ochranných označení a zejména ochranu tradičních specialit hodlá přehodnotit.

I proto přichází vyhláška v pravou chvíli. Důležité je přitom dodat, že veterinární a hygienické úlevy pro menší podniky existují již nyní, nejsou ale popsány „na papíře“, a kromě toho dosud neexistovala definice malého podniku. Právě ve stanovení „velikosti malých“ je také možná jediný kámen úrazu. Zdá se totiž, že objem výroby, na který by se měly úlevy vztahovat, je navrhován jako příliš velký. Pokud by byl malý podnik moc velký a mohl by se pohybovat v lepších podnikatelských podmínkách, šlo by o další deformaci trhu. Nastaví-li se ale objemové parametry dobře, je toto ta jediná cesta, jak umožnit produkci a prodej specifických „malosériových“ výrobků. To je téměř jediná zaručená šance, jak mohou malí existovat vedle velkých.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se daní příjmy z pronájmu bytu?
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
Auta
Škoda spustí výrobu elektromobilů v roce 2020, plug-in…
Tajemný prototyp z českých silnic přišel o maskování. Jedná se o nové Lynk&Co 02
Elektrický tahač Tesla Semi má po premiéře. Někteří ho ale za žádný zázrak nepovažují
První upoutávky na Mercedes-Benz CLS ukazují předek a digitální interiér
Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz
Technologie
Operátoři slibují „datování bez počítání“. Je to prachsprostá lež [komentář]
Tip: Firefox vám poradí, čím nahradit nefungující doplňky. Jak na to?
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Google Maps budou přehlednější. Navíc se přizpůsobí chodcům i řidičům
Xeony generace Ice Lake mají 38 jader a HBM2. Xeony Phi nahradí 44jádrová verze ISX-H
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít