Menu Zavřít

Ukotvěme krajské hospodářské komory v zákoně

21. 11. 2005
Autor: Euro.cz

Kromě toho, že mají problémy s vlastními firmami, to jsou generálové bez vojska. Jak vypadají šestnáct let po revoluci snahy podnikatelů o společný program a organizaci? Že vedle oficiálních hospodářských komor existuje řada živelných a položivelných organizací, není žádnou novinkou.

**Kromě toho, že mají problémy s vlastními firmami, to jsou generálové bez vojska.

Jak vypadají šestnáct let po revoluci snahy podnikatelů o společný program a organizaci? Že vedle oficiálních hospodářských komor existuje řada živelných a položivelných organizací, není žádnou novinkou. Nejvíce z nich je slyšet o Sdružení podnikatelů a živnostníků ČR Bedřicha Dandy, které se zviditelňuje protesty podobnými tomu, který se chystá na 26. listopadu. Existuje ale mnoho dalších sdružení a spolků, nejnovější vzniká v Příbrami, kde se hodlá část firem a živnostníků odpojit od místní komory.

Málokdo si ale dnes uvědomuje, že i současné krajské hospodářské komory jsou vlastně živelnými útvary s nejasnými konturami. Dosud platný Zákon o hospodářské a agrární komoře z 5. května 1992 počítá s dělením území státu na okresy, definuje tedy jen odpovídající strukturu místních organizací. Mezitím ale v České republice došlo k reformě veřejné správy a od nedávna máme místo okresního krajské uspořádání.

Zákon se ale novým poměrům zatím nepřizpůsobil, a tak krajské komory vznikly vlastně živelně jako volná sdružení stávajících okresních organizací. Členství okresů je dobrovolné a podle toho to také vypadá. Někde se všechny místní komory semkly v krajskou, jinde bojují stále na vlastní pěst. Například ze čtyř lokálních komor Pardubického kraje utvořily tři krajskou komoru, čtvrtá, Svitavská, si ponechala svoji okresní formu. Podobné příklady lze najít i jinde v republice.

Podnikatele, kteří stojí o pomoc či účast na činnosti komory, současný stav nutně mate. Jaké je rozdělení kompetencí mezi kraji a okresy? Komu mají platit členské příspěvky? Navíc nelze vytvořit jednotný model pro jejich transparentní financování.

A s kým má jednat veřejná správa? Hejtmani by pochopitelně preferovali diskuzi s jedním partnerem, ale to v současném zmatku není možné. Stejně jsou na tom starostové obcí. Také týdeník Profit má s krajskými komorami svoji zkušenost. Společně s nimi jsme letos v každém ze samosprávných celků pořádali podnikatelská setkání. Někde byla spolupráce s vedením komory výborná, jinde méně dobrá. Existují dokonce ředitelství komor, na která se ani nelze dovolat.

BRAND24

Není divu - podnikatele v regionech vedou dobrovolníci s omezeným časem a prostředky. Kromě toho, že mají problémy s vlastními firmami, to jsou generálové bez vojska a peněz. Na rozdíl od štědře dotovaných a dobře organizovaných odborů se snaží o nemožné - dát dohromady vytížené byznysmeny s nedostatkem času.

Zastaralý zákon jim v tom nepomáhá. Staví je do rolí dobrovolných vedoucích zájmových kroužků a podle toho vypadá nejen organizace, ale i společný politický program českých podnikatelů. Žádný totiž neexistuje. Prvním krokem k němu je ukotvení krajských hospodářských komor v zákoně. Bez toho dobře fungovat nemůžou.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).