Učit se, učit se, učit se

17. dubna 2013, 11:55 - Pavel Páral, Euro
17. dubna 2013, 11:55

Pokud kocovinu léčíme další dávkou alkoholu a o střízlivění nechceme slyšet, přijde teta cirhóza s kosou

Už osmnáct měsíců za sebou se propadají prodeje automobilů v Evropě. Nás to zajímá, protože jde i o mladoboleslavskou Škodovku, která je na tom sice lépe než průměr, ale na vyskakování to není. A opět všichni lomí rukama nad tím, že se nedostavuje oživení evropských ekonomik a je třeba dělat prorůstovou politiku. Všichni jsou ovšem zase mimo.

Rok a půl trvající propad je totiž jenom důsledkem předchozí takzvané prorůstové politiky, jejímž jediným konkrétním výsledkem je nárůst státních dluhů už nyní předlužených evropských zemí. Prostě se před pěti lety dělalo v Evropě příliš mnoho aut. Ekonomika byla přehřátá a rostla na dluh, lidé měli víc peněz, než by odpovídalo zdravému vývoji, a tak nakupovali. Nejen auta, ale také domy a byty, televize, pračky, prostě všechno. Krize vrací spotřebu k normálu. A to znamená, že kapacity, které vyráběly nad normál, musí zemřít. Uvolněné zdroje, tedy pracovní síla, suroviny i kapitál, pak hledají své místo v nových nadějných odvětvích a vytváří se podhoubí nového růstu.

Kreativní destrukce

Říká se tomu kreativní destrukce a učí se o tom na ekonomických školách celého světa desítky let. Jenže jak vidno, zcela zbytečně. Nikdo nechce věřit, že po boomu musí být hůře, aby mohlo být později zase lépe. Je to jako s alkoholem. Po nadměrné konzumaci musíme projít kocovinou ke střízlivosti. Pokud však kocovinu léčíme další dávkou alkoholu a o střízlivění nechceme slyšet, přijde teta cirhóza s kosou.

O tom se však v socialistické Evropě moc mluvit nesmí. Zde zavádíme šrotovné a kurzarbeity, vše financujeme na dluh a nadbytečné kapacity udržujeme při životě, dokud není dluh tak vysoký, že už si nejde půjčit. Nakonec stejně ty fabriky zavřou, jako to čeká automobilový průmysl v Evropě nyní. A nový zázračný růst není na dohled. To dřív přijdou státní bankroty. To bude ale zase překvapení…


Čtěte další komentáře Pavla Párala:

Oživovací úskoky

Kalouskův zázrak

Opencard na dráze


Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Nereferenční Radeony Vega konečně tady? PowerColor chystá vydání před koncem listopadu
Cnews FM: Platíme mobilem s Android Pay. Vydrží nám to? [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít