Menu Zavřít

ÚČINNÉ PROBUZENÍ

24. 7. 2001
Autor: Euro.cz

V září se v Polsku rozjede největší internetový projekt

CONTENT24

Proslulí jako obchodníci s čímkoliv, nezapřou Poláci obchodního ducha ani v internetu. Od neatraktivního hardwaru, který se ještě vloni podílel na firemních výdajích do nových technologií silnými šedesáti procenty, objevují nyní Poláci zálibu v softwaru a internetových službách s vysokou přidanou hodnotou. V Polsku se vyprofilovalo sedm silných portálů. Nejpopulárnější je onet.pl, který začal jako první a díky 450tisícové návštěvnosti jej odborníci považují za nejmilejší hračku varšavské akciové burzy, na níž se obchoduje už s několika hi–tech firmami. Na špici se rovněž drží portál nejčtenějšího polského deníku Gazeta Wyborcza, Chip Online, dále Wirtualna Polska nebo finanční portál bankier.pl. Ale roste jim silná konkurence. V září by se měl podle plánu naplno rozjet první a snad i největší polský internetový start–up Poland.com, takzvaný hub, který bude kombinací horizontálního a vertikálních portálů, čili těch s odkazem na vlastní a vnějších stránky. A to vše prostřednictvím jediné webové stránky. Hub je podle společnosti Poland.com v podstatě jen dalším krokem ve vývoji portálů směrem ke specializovanějšímu obsahu. „Poland.com je nástrojem k realizaci jednoho z nejzajímavějších polských internetových projektů – prvního místního internetového hubu, prohlásil Tomasz Czechowicz, který je ředitelem společnosti. Poland.com vlastní ze dvou třetin polský fond rizikového kapitálu, specializovaný na informační technologie MCI Management, a zbylou třetinu německé vydavatelství Vogel Publishing. S technickou platformou IBM a Cisco Systems by měl být schopen zvládnout nápor sto milionů měsíčních návštěv, provoz vyhledávače podporujícího polštinu NEToskop+ a organizovat na tři sta tisíc poštovních schránek nebo chaty. Do platformy centrálně řízených 38 serverů investovali majitelé Poland.com 2,5 milionu dolarů. Systém je schopen postupem času poskytovat služby e–commerce konzistentní s dnešními obchodními modely, jako B2B, B2C a C2B. Webová stránka už funguje od letošního května a do konce roku bude nabízet patnáct tematických služeb, například obchod, počítače, auta, knihy, hudba a pododobně. Právě kombinace tematických portálů jak vertikálních, tak horizontálních se nazývá hub. Od obyčejného portálu jej odlišuje hlavně přesně zacílená skupina klientů. Profilový uživatel Poland.com je mladý, dobře situovaný vysokoškolák čili člověk s nejsnadnějším přístupem k internetu. K takto vymezené skupině mají blízko i strůjci myšlenky Jerzy Karvelis, z časopisu Chip vydavatelství Vogel Publishing, a Tomasz Czechowicz, který je ředitelem Poland.com a jméno si vybudoval tak, že ve svých dvaceti letech založil na počátku devadesátých let společnost JTT Computer. Ta se stala nedlouho poté jednou z hlavních polských počítačových společností a zařadila se vedle známých jmen, jako je Dell, IBM či Compaq. Traduje se, že nápad vytvořit společnost Poland.com vznikl na loňské červnové párty Playboye, jíž se oba zúčastnili. Czechowicz přitom z JTT Computer odešel už před dvěma lety a založil právě fond MCI Management. Doménu Poland.com získal za patnáct tisíc dolarů od podnikavců ze Spojených států, kteří si ji před několika lety šikovně zaregistrovali a nyní výhodně prodali. Společnost zaměstnává šedesát lidí a do konce roku by se jich na vytváření obsahu měla podílet rovná stovka. V této situaci bylo klíčové umístnění společnosti. Centrála totiž není ve Varšavě, nýbrž ve Vratislavi s vyhlášenou polytechnickou univerzitou. „Ve Varšavě bychom tolik dobře vyškolených lidí nesehnali a ani nezaplatili, sdělil týdeníku Euro marketingový ředitel společnosti Jacek Lorenz. Příjmy poplynou nejprve z reklamy, později se počítá s podnikatelskými projekty na bázi e–commerce. Jako správný start–up s vizí míří Poland.com na trh. Akcie by chtěl umístit v polovině příštího roku na americkém Nasdaqu. Tržní hodnota potenciálně největšího internetového polského portálu by se měla pohybovat kolem sta až 250 milionů dolarů. Je však otázkou, zda tento slibný projekt obstojí v zahraniční konkurenci. Proslýchá se, že i zkušený portál Yahoo! připravuje polskou verzi.

Výhled nahrává Polákům Hlavním faktorem, který donedávna brzdil rozvoj internetu mezi polskými uživateli, byly vysoké poplatky. Podle poslední studie OECD uveřejněné letos v květnu stálo surfování po internetu v loňském roce nejvíce uživatele v Japonsku a v Polsku. Za čtyřicet hodin připojení zaplatil Japonec v průměru mimo špičku osmdesát dolarů a Polák bezmála sedmdesát. V ČR mezi 35 a čtyřiceti dolary a v Maďarsku o něco více. Přes tyto nepříznivé podmínky stoupl počet polských uživatelů internetu od poloviny roku 1997 o 150 procent na dnešních 2,5 milionu lidí. Dnes vlastní podle výzkumu EIU počítač už na dvanáct procent Poláků a šest procent populace je připojeno na internetovou síť, což je mírně nad středoevropským pětiprocentním průměrem. Vyšší příjmy a podstatně se snižující náklady na připojení nahrávají tomu, aby počet Poláků s přístupem letos vzrostl o silných sto procent, jak předpovídají mnozí analytici. A internetový boom může začít.Polský vizionář vidí budoucnost v kombinaci horizontálního a vertikálních portálů, zvané hub

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).