zavřít

Ty to zvládneš.cz - ÚNAVA ŘIDIČŮ



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Británie představí na EXPO 2020 interaktivní Pavilon poezie

Britský pavilon se na světové výstavě EXPO 2020 v Dubaji stane místem, z něhož…

Rozhovor: K čemu je dobré vzdělání LL.M. a MBA?

Tituly MBA či LL.M. za jménem poutají pozornost. Absolvováním profesního vzdělání si…

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

 Společné české národní expozice na zahraničních veletrzích jsou nyní označovány novým mottem „Czech Republic: The Country For The Future"
Společné české národní expozice na zahraničních veletrzích jsou nyní označovány novým mottem „Czech Republic: The Country For The Future"
Autor: CzechTrade

Účast na veletrhu? Exportér dosáhne na několik forem podpory

30. prosince 2019, 00:00 - Petr Kraselovský, Tomáš Karlík, Export a podnikání
 Společné české národní expozice na zahraničních veletrzích jsou nyní označovány novým mottem „Czech Republic: The Country For The Future"
Společné české národní expozice na zahraničních veletrzích jsou nyní označovány novým mottem „Czech Republic: The Country For The Future"
Autor: CzechTrade
30. prosince 2019, 00:00

Třeba 90 tisíc korun na veletržní stánek nebo osobní setkání s nákupčím velkého německého obchodního řetězce. I takovou podobu může mít systém podpory marketingu a účasti na veletrzích, určený českým vývozcům.

Marketingová podpora českých firem v zahraničí, tedy realizace účastí na zahraničních výstavách a veletrzích, patří dlouhodobě mezi nejžádanější aktivity státu na poli podpory exportu. Ty mají mnoho forem a podob, od oficiálních účastí na stánku České republiky, projektů NOVUMM a NOVUMM KET přes účasti na komerční bázi až po méně náročné katalogové prezentace účasti. Podpora je poskytována napříč spektrem odvětví, velikosti podniků a v těch teritoriích, která mají potenciál pro uplatnění českých technologií, výrobků i služeb.

V posledních letech se v souvislosti s rozvojem komunikačních technologií otevírá i mnoho jiných možností, žádná z nich však dosud není s to nahradit benefity osobní přítomnosti na veletrhu v zahraničí. Pro nováčky má klíčový význam především prvotní analýza trhu a jeho specifik, navázání kontaktů, představení firmy potenciálním partnerům či zmapování konkurence. Zkušenější exportéři se účastní veletrhů za účelem prohlubovaní vztahů se zahraničními partnery, prezentace produktových novinek, projednávání a uzavírání kontraktů či průniku do povědomí odborné veřejnosti.

Klíčovými benefity účasti českých firem na různých druzích zahraničních akcí jsou především úspora prostředků a času. V této souvislosti hrají významnou roli státní instituce a programy na podporu účasti firem na zahraničních veletrzích a výstavách, díky nimž se finanční zátěž firmy podstatně snižuje. Existují tři základní způsoby podpory prezentace v zahraničí.

První varianta: Oficiální účast

České oficiální účasti na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí jsou hlavním programem na podporu veletržní účasti firem, financovaným ze státního rozpočtu. Tento program, realizovaný ministerstvem průmyslu a obchodu, umožňuje všem českým výrobním či služby poskytujícím firmám účastnit se veletrhů, a to nejčastěji v rámci společné expozice pod hlavičkou České republiky.

Kdo se na podpoře podílí
Systém podpory exportu v České republice zahrnuje bohaté portfolio činností a služeb. Spolupracuje na něm také mnoho subjektů jak z řad státních institucí a jejich agentur, tak i nevládních podnikatelských uskupení.

Ústředním orgánem státní správy odpovědným za podporu exportu je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. Firmy mají možnost systém ovlivňovat prostřednictvím několika platforem, zahrnujících účast podnikatelských reprezentací, mezi které patří Svaz průmyslu a dopravy ČR, Hospodářská komora ČR, Asociace malých a středních podnikatelů a živnostníků ČR, další oborové a též odborové svazy, asociace, aliance a klastry.

Vedle cílené prezentace Česka a jeho průmyslu je velkou výhodou i důvěryhodnost, kterou takto firmy získají při vstupu na hůře dostupné trhy. Proces výběru podporovaných akcí probíhá v úzké spolupráci s oborovými asociacemi jako zástupci podnikatelské sféry, proto program odráží i aktuální požadavky jednotlivých odvětví. Z přehledu veletrhů pro roky 2019 až 2020 je zřejmé, že zastoupeny jsou všechny klíčové obory. Například elektrotechnický, automobilový i letecký průmysl, strojírenství, slévárenství, nové technologie a potravinářství. Co nabídnout mají i firmy z odvětví vodohospodářství, chemie nebo zdravotnických prostředků.

Oborové asociace upřednostňují pro svou členskou základnu akce většího rozsahu a věhlasu, často v evropských destinacích, jichž se účastní vysoké počty vystavovatelů a potenciálních obchodních partnerů ze všech světadílů. České firmy zde často navazují dlouhodobá partnerství, ať už se jedná o zákazníky z Evropy, nebo z asijských, amerických či afrických zemí. Na rok 2020 jsou naplánovány téměř tři desítky akcí, z nichž zhruba polovina se uskuteční v zemích EU a zbývající pak v mimoevropských teritoriích.

Druhá varianta: Dotace na marketing nebo design

Nové marketingové modely veletržních účastí (NOVUMM) a Nové marketingové modely veletržních účastí v oblasti klíčových technologií (NOVUMM KET) jsou interními projekty agentury CzechTrade a fungují na podobných principech jako zmíněné oficiální účasti. Hlavní rozdíl spočívá ve způsobu financování, kdy jsou jednotlivé projekty spolufinancovány z Operačního programu podnikání a inovace pro konkurenceschopnost (OPPIK). Podpora je poskytována formou zvýhodněné služby v podobě nákupu plochy, registračního poplatku či zápisu do katalogu přímo u veletržní správy. Podpora je až do výše 80 tisíc korun u projektu NOVUMM, respektive 90 tisíc korun u projektu NOVUMM KET při zachování míry povinné participace účastníka ve výši 50 procent v zemích EU, respektive 30 procent v zemích mimo EU.

Prostřednictvím projektu Design pro konkurenceschopnost podporuje dále agentura CzechTrade podniky, které spolupracují s průmyslovými designéry. Podpora je poskytována formou zvýhodněné služby v podobě padesátiprocentní participace na výdajích za služby designérů z oficiální databáze. Maximální výše příspěvku na individuální spolupráci s designérem činí 50 tisíc korun.

Do systému podpory patří také účast na světových akcích, jakou bylo Expo 2017 v Kazachstánu, kde návštěvníky českého pavilonu bavilo i vystavené létající kolo. ( Autor: Shutterstock )

Projekt firmám dále umožňuje vystavovat na prestižních zahraničních výstavách a veletrzích formou individuálních stánků. Podobně jako u projektů NOVUMM je podpora poskytována formou zvýhodněné služby v podobě zajištění plochy a dalších služeb, souvisejících s účastí na veletrhu, a to až do výše 130 tisíc korun při zachování míry povinné padesátiprocentní participace firmy. Zmíněné projekty kofinancované z evropských prostředků a realizované v gesci agentury CzechTrade jsou určeny pouze pro malé a střední podniky, jejichž činnost je spojena s výrobou a službami realizovanými mimo NUTS 2 Praha.

Třetí varianta: Podpora i doma v Česku

Jinou formu podpory exportu představují incomingové mise MPO a sourcing days agentury CzechTrade, pořádané v tuzemsku. Oba tyto programy fungují na opačném principu, kdy cílem podpory není vyslat české firmy do zahraničí, ale přivést zahraniční partnery za českými firmami. První uvedený program je realizován ve spolupráci s oborovými sdruženími a hospodářskými komorami a zaměřen je na účast zahraničních delegací na tuzemských veletrzích, seminářích a podobných akcích.

Druhý program přivádí do Česka nákupčí zahraničních firem na jednání s domácími výrobci. Hlavní výhody těchto programů představují finanční nenáročnost pro domácí firmy, ucelená prezentace odvětví domácí ekonomiky zahraničním partnerům, případně možnost spojit návštěvu s exkurzí ve výrobních závodech.

Tomáš Karlík pracuje v Odboru řízení exportní strategie a služeb Sekce Evropské unie a zahraničního obchodu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR

Petr Kraselovský pracuje v Odboru Fondů EU agentury CzechTrade

PDF verze prosincového čísla magazínu Export a podnikání ke stažení


Čtěte také

Nejsilnější vyráběná větrná turbína Haliade X výrobce GE, ilustrační foto

U Británie roste největší větrný park na světě. Celkový výkon přesáhne tři reaktory z Temelína

Začala výstavba největší větrné elektrárny na světě v Severním moři ve vodách Velké…

21. ledna 2020

 První poslední Petra Weikerta

Konec Babišovy vesničky

Právě končí jeden kdysi výbušný příběh. Na jeho začátku byly výzva, aby Česko přijalo…

21. ledna 2020

 Americký prezident Donald Trump na Světovém ekonomickém fóru v Davosu

Amerika opět vítězí, prohlásil Trump v Davosu. USA prý zažívají nevídaný hospodářský rozmach

Americký prezident Donald Trump dnes na úvod letošního zasedání Světového ekonomického…

21. ledna 2020

Plynové potrubí, ilustrační foto

Zbytečné projekty. Investice Bruselu do plynu ve výši 730 miliard mohou být mrháním peněz

Evropská investiční banka schválila celkovou sumu 29 miliard eur (728 miliard korun) do…

21. ledna 2020

 Slevy, ilustrační foto

Obchod jako škola podvodu. Nekalé praktiky českých prodejců se ale chýlí ke konci

Obchod je školou podvodu, napsal v osvíceném 18. století francouzský spisovatel a…

21. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Jaká je v roce 2020 daňově nejvýhodnější stravenka?
Koupě bytu, vypořádání dědictví i luxusní dovolená. Na co všechno si lze vzít hypotéku?
Vydavatelství Mladá fronta uhradilo smyšlenou pohledávku a vyzvalo soud k neprodlenému odmítnutí insolvenčního návrhu
5 případů, kdy musíte odevzdat přehled a nečekáte to
Rozhovor s Ondřejem Chládkem o whisky TREBITSCH a založení investičního fondu SICAV
Auta
Další test ukázal, že auta na plyn jsou ekologičtější než…
Remote Tacho Download v rámci služby DAF Connect
Právě vychází časopis Auto motor a sport 2/2020. Prohlédněte si fotky, které se do něj nevešly
I ty, Subaru? Japonská značka chce po roce 2035 prodávat jen elektroauta
Tesla chystá hatchback, kterým zaútočí na Volkswagen ID.3. Navrhne ho v Číně
Hry pro příležitostné hráče