Menu Zavřít

Uber nás okradl, stěžují se řidiči v Americe. Chtějí miliony za přesčasy

10. 2. 2020
Autor: Profimedia.cz

Stovka řidičů v Kalifornii požaduje platby od Uberu a Lyftu za poslední tři roky zpětně. Chtějí být klasifikováni jako zaměstnanci, nikoliv jako subdodavatelé služby pro sdílení jízdy. To by znamenalo, že by měli dostat zaplaceno za přesčasy i za to, že jejich hodinová sazba je často nižší než minimální mzda.

Sdílená ekonomika má své příznivce i kritiky. Například ježděním pro Uber nebo jiné platformy si mnoho lidí může přivydělávat. Na druhou stranu nemohou požívat výhod kmenových zaměstnanců.

To se nyní nelíbí více než stovce řidičů platforem Uber a Lyft. Chtějí doplatit za poslední tři roky peníze za přesčasy a dorovnat minimální hodinovou sazbu. Jejich požadavky podporuje i mocná odborová organizace pracovníků v dopravě TWU.

Jedním z nespokojenců je i Christopher Arrellano ze San Franciska. Pro Lyft jezdí už od roku 2012 a přes aplikaci provedl přes 26 tisíc jízd. Stěžuje si, že mu není proplácena amortizace vozu, nedostává peníze na benzín a často si za hodinu vydělá méně, než je minimální sazba ve výši 15,59 dolaru (354 korun). Od roku 2012 navíc jeho výdělky klesají.


Kolumbijci se s Uberem nesvezou. Úřad zakázal alternativní taxislužbě činnost

Uber, Lyft, ilustrační foto

Společně s asi stovkou řidičů podali stížnost na úřadech pro dodržování pracovní legislativy ve městech San Francisco, San Diego a Los Angeles. Chtějí se domoci zpětně vyšší mzdy a dalších náhrad za poslední tři roky. To znamená, že chtějí být zpětně překvalifikováni na zaměstnance.

„Je správné se postavit za naše práva. Připadá mi to, jako bych se bránil šikaně na střední škole,“ tvrdí Arrellano.

Skupina řidičů Rideshare Drivers United, jež má 10 tisíc členů, chce tímto druhem protestu upozornit kalifornské úřady na dodržování zákona AB5 na území státu Kalifornie, který platí od ledna. Má zaručit lidem pracujícím v sektoru sdílené ekonomiky, aby měli stejná práva jako běžní zaměstnanci.

Arrellano zdůraznil, že mu dluží Lyft hodně peněz, protože od roku 2012 jezdí v průměru 35 hodin týdně. Nelíbí se mu také, že stát zatím tento zákon dostatečně nevymáhá a praxe platforem je stejná jako dříve. Někteří řidiči požadují až sto tisíc dolarů (2,3 milionu korun) „dlužné mzdy“. Celkem má jít o 3 až 4 miliony dolarů, tvrdí Rideshare Drivers United.

Firmy postižené novým zákonem naopak tvrdí, že změna pracovního práva jim zničí dosavadní obchodní model podnikání.

Dále
čtěte:


pro Prahu? San Francisco zřídí úřad pro regulaci elektrických
koloběžek


služba sdílené ekonomiky: přes celé Německo autem za jedno euro

Airbnb
na kolech chce navždy změnit přístup k vlastnictví aut. Okouzlil
i Daimler


pokračuje v investicích před vstupem na burzu. Jeho ztráta
přesáhla miliardu dolarů

BRAND24

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).