Turistický byznys u řek je na vzestupu

07. dubna 2003, 00:00 - Jakub Turek, jakub.turek@horydoly.cz
07. dubna 2003, 00:00

Podnikatelé, kteří provozují půjčovny lodí, musí hlídat především výdaje na dopravu a skladování. Půjčovny pro vodáky sice v posledních pár letech nerostou jako houby po dešti, ale stále přibývají. Byznys s půjčovaným materiálem má ovšem svá tvrdá ekonomická pravidla.

Vodáckým půjčovnám začíná sezona už v březnu

Podnikatelé, kteří provozují půjčovny lodí, musí hlídat především výdaje na dopravu a skladování.

Půjčovny pro vodáky sice v posledních pár letech nerostou jako houby po dešti, ale stále přibývají. Byznys s půjčovaným materiálem má ovšem svá tvrdá ekonomická pravidla. „Ve městech mimo populární řeky se udržely především malé půjčovny u specializovaných vodáckých obchodů a větší u cestovních kanceláří zaměřených na pobyt v přírodě,“ říká majitel brněnské firmy Vodák Sport Tomáš Telecký. „Velké půjčovny se stovkami lodí se uživí jen přímo u populárních řek, jako je Vltava, Lužnice či Sázava.“ Má to svoji logiku, protože velké půjčovny potřebují hodně místa na sklady lodí za nízký pronájem, což ve městech není k dispozici. A zároveň nesmějí vydávat příliš peněz na dopravu jednotlivých lodí, protože konkurence by je převálcovala. U řeky se proto přímo nabízí model výhodný pro klienty i majitele půjčoven „půjči si nahoře, vrať dole“. Znamená to, že zákazník přijde do půjčovny a vyzvedne si loď, pádla, plovací vesty i přilby a v domluveném čase opět veškeré vybavení předá zaměstnanci. Tímto způsobem zákazník může sjíždět například Vltavu z Lenory až skoro do Českých Budějovic, což je perná týdenní túra.

Půjčovny ve městech jsou reklamním lákadlem

Malé půjčovny při vodáckých obchodech, které mají k dispozici nejvýše pár desítek lodí, slouží především jako doplňková služba a zároveň plovoucí reklama. „Mnozí naši zákazníci se rekrutují z klientů půjčovny, kterým vadilo, že dost vody teklo v jejich řece v neděli a oni si nemohli půjčit loď, protože všechny půjčovny měly zavřeno,“ je přesvědčen majitel pražské půjčovny a obchodu Boatpark. „Existuje ovšem dost zákazníků, kteří si nikdy vlastní loď nekoupí, protože bydlí v malém panelákovém bytě, kam se prostě kajak nevejde, nebo vyrazí na vodu jen jednou za rok a vlastnit kanoi se jim nevyplatí.“ Tomáš Telecký z Vodák Sportu říká o své brněnské prodejně: „Rok nás živila především půjčovna. Teď ovšem stagnuje, protože jsme limitováni místem na uskladnění lodí.“ Takové potíže nemá jeho konkurent z pražského Boatparku, protože sídlí v továrních halách u Libeňského nádraží. Přesto však není úplně spokojen: Naše půjčovna funguje teprve dva roky a zatím tedy pouze nabíráme klientelu.“ Má proto jedno z nejnižších půjčovných v Praze.

V Česku je půl stovky provozoven

Ačkoliv provozovatelé vodáckých půjčoven nechtějí o svých výdělcích příliš mluvit, je jasné, že jejich obrat se stále zvětšuje. „S rozšiřováním služeb se samozřejmě počet našich klientů zvyšuje,“ uvádí manažer Pavel Kolouch z vltavské Inge. „Stále větší zájem je o raftové čluny.“ Podle jeho slov je ovšem otázkou, jak dlouho bude zcela zaplněná česká řeka atraktivní pro tuzemské i zahraniční vodáky. „Více než šedesát půjčoven v Česku není,“ odhaduje provozovatel největšího tuzemského internetového serveru Raft.cz Petr Ptáček. „Těch opravdu velkých může být do deseti.“ Z těchto čísel a výše půjčovného lze odhadnout, že jejich celkový roční obrat se počítá v desítkách milionů korun.

Ztrátu lodě platí klient

Kontroverzní otázkou je ztráta lodi. Zákazníky ani půjčovny žádná pojišťovna v Česku nepojistí proti krádeži nebo zničení lodě. Cena opravy se obvykle strhne ze zálohy, kterou zákazník nechal za loď v půjčovně. Navíc poškození hrozí prakticky už jen dosluhujícím laminátkám a nafukovacím modelům. Na plastových lodích není téměř co zničit. Odolávají i největším nárazům do kamení a dokonce se dají přejet autem a nic se jim nestane. Nepříjemné ovšem je, když se celá loď ztratí. Přijde totiž na deset až dvacet tisíc korun a ztrátu musí nahradit zákazník. Tak to obvykle podepsal na výpůjčním listu.

Obvyklé půjčovné v hlavní sezoně (červen-září, Kč/den)

Kanoe 180-200

Kajak 150-160

Nafukovací kanoe 200-240

Raft 600-620

Krycí zástěra 20-50

Pádlo 20-25

Plovací vesta 20-30

Přilba 0-25

Neoprenový oblek 80-150

Pramen: nabídky půjčoven

Zájem o raftové čluny roste, říkají provozovatelé půjčoven.

FOTO: ARCHIV

Nové celoplastové lodě jsou prakticky nezničitelné. Mají však vysoké pořizovací náklady.

FOTO: ARCHIV

Dlouhé kajaky jsou vhodné jak na klidnější vodu, například na jihočeské rybníky či Lipno, tak třeba i na moře.

FOTO: ARCHIV

České řeky jsou již přeplněné. Nejvíce se jezdí na klasických kánoích.

FOTO: ARCHIV

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít