Tunel pod Prahou

29. března 2012, 09:53 - Dalibor Dostál
29. března 2012, 09:53

Západoevropské metropole využívají desítky let železnici k odlehčení dopravy v centru. V českém hlavním městě zatím chybí potřebná infrastruktura. Její rozvoj zpomalí i chystaná rekonstrukce Masarykova nádraží.

Foto: Martin Mráz / MF Dnes / Profimedia

Každé ráno vstává Thomas Müller s pohledem na romantické Starnbergské jezero. Přestože si ve svém rodinném domě v poklidném bavorském městečku Tutzing může užívat výhod života na podhorském venkově, není odtržený od rychlého života byznysu. Pracuje jako expert v mnichovské pobočce pojišťovny Allianz. Více než čtyřicetikilometrovou trasu mezi Tutzingem a milionovou bavorskou metropolí Mnichovem překonává vlakem. Pohodlné klimatizované soupravy využívá manažer denně, do čistých vagonů se nemusí bát sednout v obleku. A naopak, když je v létě pěkně, vyjede ve sportovním, vezme si do vlaku kolo, aby se pak po mnichovských cyklostezkách dostal rychleji z nádraží do kanceláře.

Pro pravidelné cestování do zaměstnání je pro něj jízda vlakem nejpohodlnější. „Na předměstí Mnichov-Pasing se dostanu za 20 minut, na hlavní nádraží trvá cesta o 10 minut déle. Autem bych to při ranních zácpách rychleji nezvládl. Navíc ve vlaku si mohu na notebooku cestou projít přípravu na poradu či odeslat urgentní e-maily,“ popisuje výhody cestování železnicí Müller.

Do Kladna daleko

O podobném komfortu si cestující v Česku mohou zatím nechat jenom zdát. Milan Hamerský dojíždí každý den z Kladna do Prahy, kde pracuje na ministerstvu vnitra. Přestože je Kladno od českého hlavního města vzdáleno jen 25 kilometrů, velká část vlaků jezdí tuto vzdálenost za 58 minut a jen některé spoje to zvládnou za 37 minut. Rovněž o pohodlí se nedá příliš mluvit. „Při odpolední špičce cestou zpátky z Prahy na Kladno musí stát část cestujících již na Masarykově nádraží. Další davy pak přistoupí v Dejvicích a vlaky jsou beznadějně přeplněné,“ popisuje Milan Hamerský nynější „kulturu“ cestování.

Před čtyřmi lety přinesl určité zlepšení systém železničních mostů a tunelů pod Vítkovem, známý jako Nové spojení 1. Stavba za 8,3 miliardy korun znamenala lepší napojení především na sever a východ republiky. Zvýšená kapacita trati pak umožnila nasadit na příměstské trati soupravy CityElephant v patnáctiminutových intervalech. Tedy polovičních, než bylo předtím možné. Podle odborníků však tato stavba pomohla především dálkové dopravě. Pro příměstskou dopravu se hlavní problém, tedy nedostatek stanic při průjezdu městem a především chybějící návaznost do všech důležitých směrů, neodstranil.

* Pomohl by pražské dopravě městský tunel pro železnici?

* O kolik by tunel zkrátil dojezdy mezi jednotlivými městskými částmi?

* Kolik miliard by stavba spolkla?

* Kdy nejdříve by stavba železničního tunelu pod Prahou mohla začít?

Odpovědi na tyto a další otázky najdete v aktuálním vydání časopisu Profit, který vyšel 26. března 2012.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 tipů, proč se vyplatí operativní leasing
Prodám auto. Zn.: rychle a výhodně
Může vás šéf nutit, abyste zůstali v práci přesčas?
Kde o Vánocích čekají na váš dobrý skutek?
Pozor na změnu záloh na zdravotním a sociálním u OSVČ v roce 2018
Auta
Retro: Ostré hatchbacky jsou s námi skoro 50 let. VW Golf…
BMW postaví u Sokolova nový polygon. Testovat na něm bude hlavně autonomní vozy
Škoda láká anglické záchranné složky na upravený Kodiaq a policii na rychlý Superb
Kvíz: Poznáte model auta jen podle fotky výfuku?
Značka Alpine je definitivně zpět. Renault v Dieppe odstartoval výrobu A110
Technologie
Intel chce hardwarově uzamknout systém ME, nebude možné se vrátit na starší firmware
Epson Moverio BT-300: vyzkoušeli jsme létání s dronem v brýlích pro rozšířenou realitu
Američané natočí remake seriálu IT Crowd. Zkusí to už potřetí
Češi milují Škodovky víc než kdy dřív. Letos jich objednali už přes 100 000
IBM vydalo servery s prvními procesory Power9. Mají 16, 20 a 22 jader a takty do 3 GHz
Hry pro příležitostné hráče