Trochu jiné knihy

06. března 2006, 00:00 - PETR BÝM
06. března 2006, 00:00

AULOS Jako mají automobilisté lamborghini a hodináři rolexky, tak má i knižní trh luxusní segment. Jsou to bibliofilie - především grafickým zpracováním exkluzivní nízkonákladové publikace, na nichž se oceňuje spíše hodnota výtvarná než literární.

„Bibliofilie si zákazníci najdou sami,“ tvrdí Zdeněk Křenek.

**AULOS

Jako mají automobilisté lamborghini a hodináři rolexky, tak má i knižní trh luxusní segment. Jsou to bibliofilie - především grafickým zpracováním exkluzivní nízkonákladové publikace, na nichž se oceňuje spíše hodnota výtvarná než literární.

Zdeněk Křenek založil nakladatelství Aulos v roce 1992. Navazoval na předchozí angažmá ve společnosti Lyra Pragensis - ta u nás bibliofilské tisky takřka monopolně vydávala před rokem 1989.

V současnosti má Aulos za sebou celkem 39 titulů. V posledních letech vydává dvě knihy ročně, obvykle v nákladech 50 kusů. Z už vydaných knih stojí za zmínku Nerudovy Písně kosmické se serigrafiemi Zdeňka Sýkory nebo Slavná Nemesis Ladislava Klímy. Letos nabídku nakladatelství rozšíří například Kafkův „Popis jednoho zápasu“ s pěti barevnými lepty Jaroslava Róny.

Vzhledem k cenám jednotlivých publikací, které se pohybují od dvou do dvaceti tisíc korun, se způsob prodeje i propagační aktivity Aulosu liší od producentů běžných „masových“ knih. Hlavním marketingovým trumfem nakladatele Křenka je jeho prodejna kombinovaná s výstavní síní na pražském Starém městě. Prestižní adresa je umocněna charakterem těchto prostor - jde o přízemí domu U zlatého půlkola, kde na konci XVIII. století působil Matěj Václav Kramerius a jeho Česká expedice. Uliční portál obchodu i jeho interiér byly počátkem devadesátých let zásluhou vydavatele Křenka pečlivě zrestaurovány - zachovaly se například malba i podlahy z XIX. století, stejně jako litografie ve skleněné výplni vstupních dveří.

„Každý titul prodávám několik let. Žádnou zvláštní propagaci titulům nedělám, k dispozici mám jenom souborný katalog, který jsem vydal k desetiletému jubileu nakladatelství,“ říká Křenek. Podle něj jsou bibliofilie především záležitostí sběratelů, kteří si své dodavatele v zásadě vyhledávají sami.

V posledních letech se ale k fanouškům krásné knihy přidávají další zákazníci: jednak investoři, jednak kupci „prestiže“. „Skutečně se mi stalo, že přišel zákazník a chtěl přesně tu knihu za dvacet tisíc. Začal jsem mluvit o jejím obsahu a ilustrátorovi, ale on mne přerušil s tím, že ho zajímá jenom ta cena a kvůli ní chce knihu mít,“ vypravuje Zdeněk Křenek. Trochu jiná je motivace investorů - ti sází na skutečnost, že cena grafických listů svázaných (ale někdy také jenom vložených) v knize je oproti samostatným tiskům, jaké se obvykle prodávají v galeriích, výrazně nižší. Právě tento typ poptávky vedlo nakladatelství ke zřízení vlastních webových stránek, které zahájí provoz v těchto dnech. 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Auta
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných…
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto, které má velký potenciál
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Technologie
Samsung udělá z mobilů ještě lepší počítače. Na Galaxy S8 a Note8 poběží Linux
Nejlepší protipirátská ochrana Denuvo padla. Cracky vznikají ještě v den vydání her
Podle výrobců grafik ještě těžní mánie nekončí, vydrží prý minimálně do konce roku
Tip: Jak odložit instalaci Windows 10 Fall Creators Update na pozdější dobu?
HP představilo pracovní konvertibilní tablet pro lidi pracující s nástroji firmy Adobe
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít