Trh se pročišťuje a po letech klesá

28. června 2004, 00:00 - admin
28. června 2004, 00:00

STATISTIKA Současný leasingový trh nejvíce charakterizují dvě zprávy: neustále se snižuje počet společností, které leasing nabízejí a poprvé po letech prochází poklesem obchodů.

STATISTIKA

Současný leasingový trh nejvíce charakterizují dvě zprávy: neustále se snižuje počet společností, které leasing nabízejí a poprvé po letech prochází poklesem obchodů.

První z těchto informací není nijak nová, ale ta druhá je mnohem více alarmující. V prvním čtvrtletí letošního roku totiž firmy a lidé využili tohoto způsobu financování méně než loni. Před deseti lety působilo v tuzemsku několik stovek společností, nyní má důležité karty v ruce jen pár z nich. Ostatní se musí spokojit s málem a nebo už neunesly tíhu financování. ČSOB Leasing, CAC Leasing a ŠkoFIN dohromady obsadily přes čtyřicet procent trhu a pokud sečteme podíly vedoucí desítky na trhu, na ty ostatní už zbude jen čtvrtina pomyslného koláče.

VELCÍ VÍTĚZÍ

Řada společností musela opustit trh, protože nebyly schopné unést financování. Stále více se proto prosazují členové velkých finančních skupin (ČSOB Leasing, ČP Leasing), dcery silných zahraničních subjektů (např. CAC Leasing) nebo společnosti provázané na výrobce leasovaných komodit (jako je Škofin). Přesto si nemůžeme stěžovat na málo pestrou nabídku leasingových produktů, spíš naopak. Tuzemský trh je velmi silný a v porovnání s jinými novými zeměmi EU je mnohem pestřejší a dynamičtější. Až do konce loňského roku čísla charakterizující rozvoj trhu jen rostla, pokazila se až v letošním prvním čtvrtletí. Loni pokračoval růst investic a ruku v ruce s příznivým vývojem úrokových měr dál popoháněl i leasingový trh. Pořizovací ceny předmětů pořízených na leasing přesáhly sto miliard korun, což bylo zase o něco víc než předloni, konkrétně o 2,4 procenta. Účetní hodnota leasovaných věcí dosáhla po odpisech na konci loňského roku 209,2 mld. Kč. N ejvíce si lidé a firmy pořizovali podobně jako v předchozích letech osobní a užitkové automobily. Jejich podíl dosáhl 48,7 procenta. Asi čtvrtina leasingu připadala na nákladní vozy a autobusy a pětina na stroje a zařízení. Klienty leasingových společností byly nejčastěji soukromé firmy podnikající ve službách (49,1 %), průmyslové podniky (25,3 %) a soukromé osoby (16,9 %).

KDY PŘIJDE KONJUNKTURA?

Podle údajů za první čtvrtletí letošního roku se však leasingový trh nasytil a postihl ho po dlouhé době opět pokles. Leasing movitých věcí se propadl v meziročním srovnání o 11 procent při snížení podílu osobních a lehkých užitkových automobilů a také strojů. Leasingové firmy předaly do užívání majetek v hodnotě 20,2 miliardy korun, což je o dvě miliardy méně než ve stejném období roku 2003. Nové leasingy movitých věcí představují jen pětinu celoročního loňského objemu. Z části se to sice dá přičíst očekávaným daňovým změnám, ale spíše to svědčí o dočasném nasycení trhu, který už roky rostl. Impulzem pro novou konjunkturu by měla být akční nabídka, se kterou některé leasingové společnosti v posledních týdnech přišly. Leasingové společnosti také nahrazují oslabený zájem o klasický leasing alternativou spotřebitelských úvěrů a splátkovým prodejem. Zejména spotřebitelské úvěry jsou pro řadu subjektů výhodnější z daňového hlediska a proto se objevují v nabídkách leasingových společností stále častěji. Brzdou trhu je i prodej osobních automobilů, který není ovšem jen problémem České republiky. Lidé u nás navíc stále ve větším měřítku kupují ojeté vozy, což snižuje i obrat leasingových společností. N a trhu se však rozvíjejí leasingové produkty, které dosud byly v pozadí standardní nabídky. Jde zejména o leasing nemovitostí. Stále více firmy využívají i operativního leasingu nebo full service leasingu. Nějakou dobu trvala i orientace v poměrně chaotických daňových novelizacích, které byly vytvářeny na poslední chvíli. Leasingové firmy těmto novým pravidlům musely přizpůsobit i svou nabídku. Ta je stále pestřejší a více šitá na míru klientů. Taková by měla být také cesta, jak obnovit růst trhu a převrátit nepříznivý trend.

OBJEM NOVĚ UZAVŘENÝCH LEASINGŮ MOVITÝCH VĚCÍ

(v mil. Kč, za rok 2003)

1. ČSOB Leasing 13 575

2. CAC Leasing 13 315

3. ŠkoFIN 12 545

4. FRANFINANCE Czech Republic 6 011

5. VB Leasing CZ 5 862

6. GE Capital Leasing 5 146

7. DaimlerChrysler Services Bohemia 5 092

8. ČP Leasing 4 954

9. CCB Finance 4 942

10. Leasing České spořitelny 4 229

11. Český Leasing 3 326

12. LeasePlan ČR 2 231

13. S Morava Leasing 2 195

14. Scania Finance Czech Republic 1 483

15. Raiffeisen-Leasing 1 331

16. D.S. Leasing 1 075

17. GMAC 1 058

18. FCE Credit 1 034

19. ALD Automotive 1 029

20. Unileasing 915

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Segwit2x se nekoná. Bitcoin se zatím štěpit nebude.
Rozdíly v placení zdravotního a sociálního pojištění pro OSVČ
Měli byste se bát, když nakupujete na českých e-shopech?
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
Auta
Retro: Kolik stála nová auta v listopadu 1989 a o kolik…
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce rozsvítí tyto kontrolky?
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Technologie
8 smartphonů do 10 000 Kč: kompakt, phablet, odolňák i vlajková loď [Vánoce 2017]
Robot Atlas je zase mrštnější. Podívejte, jak udělá salto (video)
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít