Menu Zavřít

Trh s novými vozy v Česku by se kvůli koronaviru mohl propadnout o 30 procent

15. 4. 2020
Autor: Redakce

Prodej nových aut v Česku se letos podle odhadu prodejců propadne zhruba o 30 procent z loňských 250 tisíc vozů. Důvodem je nízká poptávka kvůli koronavirové epidemii i měsíční zavření autosalonů, které nedokázal nahradit on-line prodej. Vyplývá to z odpovědí oslovených prodejců automobilů v Česku.

Vláda v úterý rozhodla, že prodejci aut budou moci od pondělí prodej v autosalonech za přísných hygienických opatření obnovit. Otevřou se rovněž autobazary.

Podle Radka Donnera, generálního ředitele skupiny Auto Palace, která prodává osm značek, je nyní největší překážkou omezení poptávky na trhu. „Otevření autosalonů určitě usnadní předávání vozů zákazníkům. Nicméně očekáváme, že se letos trh dramaticky propadne, a proto děláme opatření, abychom tento propad v rámci naší skupiny dokázali utlumit," řekl. Mezi opatřeními zmínil například orientaci na firemní flotily nebo větší součinnost regionálních poboček společnosti.

Síť nezávislých prodejců značek VW, Audi a Seat pod dovozcem Porsche ČR podle generálního ředitele Jana Hurta začne otevírat showroomy hned po 20. dubnu. „Jakákoliv prognóza závisí na celkové ekonomické situaci a ochotě zákazníků investovat do nových vozidel. Pevně doufáme, že se situace začne normalizovat od května," dodal.

Plánujete letos koupi nového vozu?

V době uzavření autosalonů prodejci sázeli na prodej firmám nebo on-line prodej. Například Toyota kvůli tomu spustila virtuální showroom, což jí umožnilo zůstat s klienty v kontaktu i na dálku. "Pokud se podíváme na počty uzavřených smluv v polovině měsíce od začátku roku, tak aktuálně jsme na čtvrtině až polovině prodejů oproti prvnímu kvartálu," podotkl generální ředitel zastoupení Toyoty a Lexusu v ČR Mertin Peleška. "Věříme ale, že se situace v následujících měsících začne pomalu zlepšovat. Chystáme řadu novinek, nedávno jsme uvedli kompaktní dodávku Proace City, nyní chystáme uvedení nové generace oblíbeného modelu Yaris a zároveň máme silnou nabídku v podobě výprodeje stávající generace nazvané Yaris Classic," dodal.

Značka Kia se na na znovuotevření showroomů začala částečně připravovat už v uplynulých týdnech a nyní spolu s dealery pracuje na tom, aby měla dostatek skladových i předváděcích vozů. Důležité je také rychlé dodání objednaných vozů těm zákazníkům, u nichž to nebylo kvůli stávajícím omezením možné. "V březnu jsme meziročně zaznamenali pokles prodejů o čtvrtinu. Jelikož celý trh s novými vozy klesl o více než třetinu, jedná se o poměrně dobrý výsledek. Očekáváme, že dubnové prodeje budou ještě o něco nižší a od května se začneme pomalu vracet do normálu. Pokud se bude epidemiologická situace a s ní spojené uvolňování současných restrikcí vyvíjet pozitivně, mohlo by k výraznějšímu oživení poptávky dojít ve 4. čtvrtletí letošního roku," doplnila mluvčí Kateřina Jouglíčková.

BRAND24

Na opětovné zahájení prodejů se připravují i autobazary. "Příští týden ukáže, zda lidé uskuteční své odložené nákupy aut, která jsou v současné době nejbezpečnějším způsobem dopravy. Budeme věřit, že ekonomické dopady na domácnosti nebudou zásadní, a že ztráty, které jsme utrpěli za poslední měsíc, a které nás ještě necelý týden čekají, v maximální možné míře doženeme," uvedla ředitelka AAA Auto Karolína Topolová. Klíčovým pravidlem podle Pavla Foltýna z Auto ESA zůstává především omezený počet klientů na prodejních plochách i v klientském centru a důsledná dezinfekce všech aut po každém uživateli.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).