Trh elektrospotřebičů stále více ovlivňují velké nadnárodní řetězce

23. září 2002, 00:00 - Text a foto: Petr Vrabec
23. září 2002, 00:00

Čeští spotřebitelé utratí ročně za elektrospotřebiče kolem 30 mld. Kč (z toho přibližně 47 % za spotřební elektroniku, 38 % za velké domácí spotřebiče a 15 % za malé domácí spotřebiče). Jak ukázal rozsáhlý výzkum "ELEKTRO 2001", realizovaný společnostmi GfK Praha a INCOMA, více než z jedné třetiny se na tomto úhrnném obratu podílí desítka největších obchodních řetězců nabízejících tento sortiment.

Přes celkový mírný růst poklesl počet prodejen specializovaných na elektrospotřebiče. Je to důsledek silné expanze širokosortimentních řetězců, zejména hypermarketů, které uvedlo jako své hlavní nákupní místo již 24 % českých domácností, zejména mladších věkových kategorií. Podíl počtu elektrospecialistů na celkové distribuční síti elektro v České republice zaznamenal mírný pokles na 60 %, naopak rostoucím distribučním kanálem jsou kuchyňská studia a prodejny nábytku, kde se prodávají zejména vestavné elektrospotřebiče. Stále významnější úlohu v distribuci elektrospotřebičů a spotřební elektroniky hrají nadnárodní skupiny, ať již se jedná o prodejny s širokosortimentní nabídkou (Makro, Hypernova, Carrefour, Tesco, Globus), či o specializované elektrořetězce. Do nejvýznamnějších sítí elektrospecialistů vstupují silné mezinárodní subjekty, např. Kingfisher ovládající firmu Datart či Dixons stojící prostřednictvím firmy Kotsovolos za sítí prodejen Electrocity. Na trhu působí i další významná mezinárodní nákupní sdružení, jako např. Euronics/HP Tronic či K+B Expert. Počítá se i se vstupem dalších zahraničních investorů na český trh. V rámci reprezentativního spotřebitelského šetření realizovaného v rámci projektu „ELEKTRO 2001“ respondenti také jmenovali své hlavní nákupní místo. V případě bílé techniky a spotřební elektroniky byly nejčastěji zmiňovány prodejny Okay, v případě drobných spotřebičů Makro a fototechniky Prior. Za komunikační technikou zamířilo nejvíce lidí do firemních prodejen Eurotel. Klíčovými faktory ovlivňujícími nákupní rozhodnutí jsou pro zákazníky odborné kvality personálu, ceny a šíře nabídky. Pro obchodníky je nepochybně pozitivní zjištění, že 26 procent českých domácností se ještě do konce roku 2001 chystalo k nákupu elektrického spotřebiče. Největší zájem je o bílou techniku. Je zajímavé, že pouze třetina z nich měla představu o konkrétní značce, zbytek se rozhodne až přímo v prodejně.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy budou Vánoce a vánoční prázdniny?
Přímá volba prezidenta ČR
Z e-shopu přivezli rozbité zboží?
4 nejznámější kryptoměnové burzy současnosti
Když končí platnost řidičského průkazu...
Auta
Seat dále navýší výkon Leonu Cupra. Příští rok dorazí…
Muzeum Citroën prodává část své sbírky. Jsou to samá krásná a zajímavá auta
Honda chystá na rok 2022 elektromobil, který se nabije za 15 minut
Kdo se stane evropským autem roku? SUV mají největší šanci, protože jich je většina
Kvíz: Poznáte auto jen podle předního světla?
Technologie
Další šikovná externí grafika s malými rozměry. Uvnitř je přitom desktopová GTX 1060
První týden s Android Pay: 90 % plateb mobilem provedli muži
EA byla příliš nenasytná. Některé země mikrotransakce ve hrách označují za formu gamblingu
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Už i zdroje se vyrábí speciálně pro těžbu kryptoměn. FSP uvádí 2000W model pro 16 grafik
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít