Trajektová přeprava: nejčastěji do Británie, Švédska a Dánska

11. srpna 2010, 13:11 - Štěpán Vorlíček, <a target="_blank" href="http://www.e-flotila.cz">E-flotila.cz</a>
11. srpna 2010, 13:11

Trajektová přeprava získává stále více na popularitě. Nejčastějšími cíli kamiónů se zbožím jsou země na severu kontinentu, přičemž četnost přejezdů z Německa do Dánska a Švédska se za první půlrok letošního roku zvedla téměř o čtvrtinu proti stejnému období loňského roku.

Autor: sxc.hu

Více než 90 % světové přepravy zboží probíhá na moři. Důležitou roli při dopravě na krátké vzdálenosti přitom hraje trajektová přeprava kamionů, v případě českých dopravců zejména na trasách mezi kontinentem a Velkou Británií. Podle výsledků DKV ČESMAD s.r.o., která je českou pobočkou vedoucí evropské servisní společnosti pro nákladní dopravu DKV Euro Service, za první pololetí 2010 využilo převoz z Calais do Doveru 48 % jejích zákazníků. „Vzrůstající zájem jsme však zaznamenali i u skandinávských zemí. Oproti prvnímu pololetí 2009 se četnost přejezdů do Švédska a Dánska zvýšila o 23,5 %,“ říká Aleš Průžek, vedoucí oddělení trajektů. „Mezi Německem a Švédskem naši zákazníci využívají především trasy Rostock–Trelleborg a Sassnitz–Trelleborg. Přepravu na těchto trasách využilo celkem 37 % zákazníků. Třetí nejoblíbenější trasou je Rostock–Gedser, po té se přepravilo 18 % našich zákazníků“. Moderní trajekty (tzv. ro-ro lodě – z anglického roll-on/roll-off) měly své předky už mezi prvními parníky. Tehdy vznikly lodě zkonstruované pro přepravu vlaků přes řeky příliš široké na to, aby se na nich daly postavit mosty. Proto byly první trajekty vybaveny kolejnicemi. Takový byl například parník převážející vagony přes skotský záliv Firth of Forth u Edinburghu, který začal operovat v roce 1851. První trajekty v dnešním slova smyslu se začaly používat pro výsadkové námořní operace v průběhu 2. světové války a v obchodním loďstvu na přelomu 40. a 50. let. Přístaviště pro trajekty v Doveru zahájilo provoz v roce 1953 a už v prvním roce existence odbavilo více než 100 000 vozidel. Do té doby byl přístav schopen ročně zvládnout jen nějakých deset tisíc jeřáby nakládaných vozů. Současné trajekty existují v řadě variant – jsou mezi nimi lodě určené výhradně pro přepravu nákladních vozidel, trajekty pro smíšenou přepravu kontejnerů a kamionů i lodě pro osobní vozidla.

Lodní spojení mezi Calais a Doverem pro DKV ČESMAD zajišťuje rejdařství SeaFrance. DKV ČESMAD je zároveň oficiálním agentem tohoto předního operátora. Na trase mezi kontinentem a Velkou Británií SeaFrance provozuje nejmodernější lodní flotilu a zároveň poskytuje komfort největší lodi SeaFrance Molière. Tento více než 200 metrů dlouhý námořní obr o výtlaku převyšujícím třicet tisíc tun je schopen najednou přepravit 480 osobních a 110 nákladních vozidel rychlostí 23 námořních uzlů.

Více na E-flotila.cz.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Volby 2017: kde volit, aneb jak najít volební místnost
Už jste požádali finanční úřad o prominutí pokuty za kontrolní hlášení?
Známé tváře a volby. Které osobnosti podporují SPD, TOPku, či Piráty?
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Auta
Kia Stinger oficiálně přijela na český trh. Je to auto,…
Kam se poděl Natural 95 a běžná nafta? Nikam, teď se značí E5 a B7
Kolik může stát Škoda Karoq „v plné palbě“? Klidně přes milion
Jaguar zvažuje nástupce modelu XK. Použil by upravenou platformu z F-Typu
Volkswagen chce závodit s elektrickým prototypem. Zřejmě zkusí Pikes Peak
Technologie
Jdete zítra volit? Liftago, SmileCar a Rekola vás k urně svezou zadarmo
Je tu Mini-ITX deska pro Skylake-X. Díky slotům SO-DIMM má pořád čtyřkanálové paměti
Právě vyšlo Ubuntu 17.10. Populární linuxová distribuce má několik klíčových novinek
Fotografové zapláčou. Adobe ukončí Lightroom 6, budoucnost je v předplatném
Dva displeje spojené v jeden. ZTE Axon M je hodně opožděnou revolucí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít