Ťok se s Eurovií dohodl na dodatku ke smlouvě k D11, zohlední stav staveniště - Euro.cz

Přihlášení

Ťok se s Eurovií dohodl na dodatku ke smlouvě k D11, zohlední stav staveniště

, čtk,
Ťok se s Eurovií dohodl na dodatku ke smlouvě k D11, zohlední stav staveniště
Zdroj: čtk

Ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) se dohodli se společností Eurovia CS na vytvoření dodatku ke smlouvě na stavbu úseku dálnice D11, který by měl zohlednit současný stav staveniště. Dodatek by měl být uzavřen do 15. února, obě strany sporu by pak měly své odstoupení od smlouvy vzít zpět. Ťok to dnes řekl po jednání s firmou a připustil, že cena stavby se nejspíš navýší. Firma žádá zvýšení ceny o zhruba 200 milionů korun, vysoutěžená cena byla 2,6 miliardy korun.

Konsorcium společností Eurovia CS, Metrostav a Swietelsky v úterý oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. ŘSD na to dnes reagovalo vypovězením smlouvy.

„Dohodli jsme se na řešení, jakým uděláme dodatek ke smlouvě, který by měl vyřešit, jak to že je staveniště předáváno později a také to, že kvůli archeologickému výzkumu není zcela podle původní specifikace smlouvy. Budeme se bavit i o valorizaci,“ uvedl Ťok.

Stavební firmy v úterý uvedly, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz. Ředitel Eurovie Martin Borovka po dnešním jednání řekl, že firma náklady navíc vyčíslila na zhruba 200 milionů korun, přičemž do částky zahrnula náklady na uvedení území do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.

Ťok připustil, že stavební firmy mají kvůli zdržení na určité zvýšení ceny stavby nárok. Asi měsíc dlouhé zdržení podle něj vzniklo kvůli průtahům při územním řízení. O kolik se cena navýší, se podle ministra vyjasní během jednání o dodatku ke smlouvě.


Jen jedno povolení. Změna zákona podle šéfa ŘSD zjednoduší přípravu silničních staveb

 Stavba dálnice D3 finišuje


Stavební společnost podle Ťoka dnes také slíbila, že stavba bude hotová v původně dohodnutém termínu. Ministr dopravy ovšem zároveň požádal firmu o ještě dřívější termín, to by mělo být předmětem jednání o dodatku. Dokončení úseku bylo v minulosti stanoveno na rok 2022.

Královéhradecký hejtman Jiří Štěpán (ČSSD) označil dohodu o vytvoření dodatku za dobrou zprávu. „Věříme, že se D11 začne stavět. Jakýkoliv krok, který povede k dohodě a zahájení stavby, je pozitivní,“ řekl Štěpán. Již dříve řekl, že by nechtěl, aby obyvatelé kraje sužovaní tranzitní dopravou byli rukojmími ve sporu stavebních firem se státem.

Stavební konsorcium si v úterý stěžovalo na to, že prostor pro stavbu dálnice není ve stavu, na kterém se ve smlouvě s ŘSD dohodlo. Úpravu pozemků by si ŘSD podle firem mělo objednat, což neučinilo. ŘSD kritiku odmítalo s tím, že firmy odmítaly staveniště formálně převzít a snaží se dostat státní úřad pod tlak.

Za Eurovií podle nabídkové ceny skončila v soutěži nabídka firmy Strabag za 2,9 miliardy korun. Pokud by stát Eurovii vyhověl a cenu stavby navýšil o 200 milionů korun, byla by výsledná cena 2,8 miliardy korun.

Stavba úseku D11 z Hradce Králové do Smiřic v délce 15,5 kilometru začala 2. října 2018 za přítomnosti premiéra Andreje Babiše (ANO). Hotový měl být v roce 2022. Stavba ale ještě nezačala, firmy staveniště dosud nepřevzaly. Dálnice D11 zatím končí v Hradci Králové.

Dále čtěte:

Stavba dálnic a rychlotratí má zrychlit. Politici chystají sporná pravidla

České fiasko: dálniční síť nebude hotová ani v roce 2050

Výstavba dálnic v Česku vázne. Kde se bude stavět letos?

 Opravy dálnice D1