Tohle si nedovolila ani euroústava

24. srpna 2007, 15:08 - Michal Petřík
24. srpna 2007, 15:08

Přijetí reformní smlouvy by byl výsměch politice hospodářské soutěže společenství

Reformní smlouvou, kterou má podle detailního mandátu z německého předsednictví Rady EU připravit do konce tohoto pololetí předsednictví portugalské, by se měla změnit oblast, na kterou si nedovolila sáhnout ani odmítnutá euroústava z roku 2004. Lze říct, že má být změněna sama podstata unie. Francie, ve které byla ústavní smlouva podle mnohých pozorovatelů odmítnuta pro údajné zavádění „ultraliberálních principů“ či hodnot laissez-faire, si vymohla zásadní změnu.

Současná působnost.

Původní text ústavní smlouvy respektoval v otázce nenarušování soutěže současný stav zakládajících smluv (konkrétně článek 3, odstavec 1, písmeno g) Smlouvy o založení Evropského společenství - ES). Činnosti společenství podle něj obsahovaly „systém zajišťující, aby na vnitřním trhu nebyla narušována hospodářská soutěž“.
Tato dnešní působnost unie byla v původní (a poté Francií a Nizozemskem odmítnuté) ústavní smlouvě respektována následující formulací článku I-3, Cíle unie, odstavec 2: „Unie poskytuje svým občanům prostor svobody, bezpečnosti a práva bez vnitřních hranic a vnitřní trh s volnou a nenarušenou soutěží.“

Ztížená obhajoba principů.

Z cílů EU má zcela vypadnout jakákoli zmínka o nenarušené (hospodářské) soutěži a zůstalo jen to, že „unie vytvoří vnitřní trh“. A ačkoliv se i jiná místa smluv zabývají hospodářskou soutěží jako jednou z oblastí působnosti EU (například články 81, 82 a 87 Smlouvy o založení ES), vždy platí obecná zásada, podle níž je v případě sporu o použití dílčí úpravy vždy přihlíženo k jejímu smyslu a obecným cílům. Ty bývají definovány na jejím začátku, ať již jde o zákon, ústavní zákon nebo mezinárodní smlouvu jako v tomto případě.
Obhajování principů volné a nenarušené hospodářské soutěže v rámci EU tak může být po přijetí takzvané reformní smlouvy ještě mnohem obtížnější, než je tomu dnes.

Podivný protokol a článek 308.

Za pozornost také stojí Protokol o vnitřním trhu a hospodářské soutěži, který má být k reformní smlouvě připojen. Bez jakéhokoli přehánění lze tvrdit, že je výsměchem dosavadnímu principu politiky EU v oblasti zajištění nenarušenosti hospodářské soutěže.
Podle tohoto protokolu za účelem nenarušení hospodářské soutěže „unie v případě potřeby přijme opatření podle ustanovení smluv včetně článku 308 Smlouvy o fungování unie“.
To, že pro každou z oblastí působnosti unie obecně platí, že v případě potřeby přijme opatření podle ustanovení smluv, je zcela zřejmé a triviální konstatování. Jeho explicitní zmínka v protokolu však budí rozpaky, neboť tímto ustanovením, nakolik jde pouze o odkaz na jiné části smluv, žádná nová pravomoc EU nevzniká. Skutečný význam tohoto „uklidňujícího protokolu“ lze však nahlédnout až při zmínce o článku 308. Jde o výjimečný prostředek pro přijímání takzvaných „vhodných opatření“.
Podle tohoto článku, aby bylo vůbec možné souhlasit s přijetím zmiňovaných „vhodných opatření“, je nutný jednomyslný souhlas Evropské rady k návrhu Komise EU, a to po získání souhlasu Evropským parlamentem. Tato procedura je tedy v rámci přijímání rozhodnutí EU tou nejkomplikovanější.

Orgány bez pravomocí.

Podle současné i budoucí úpravy může jít pouze o ten případ, kdy jde „o dosažení některého z cílů unie stanovených smlouvami“. Podle mandátu k vypracování takzvané „reformní smlouvy“ však má platit, že nenarušená (hospodářská) soutěž jedním z cílů unie být přestane. Použití článku 308 se tedy v tomto případě bude možné dovolávat jen nepřímo či v rámci zcela výjimečných a komplikovaných konstrukcí. Dále to, že k této činnosti smlouvy neposkytují nezbytné pravomoci, je podmínkou nutnou k tomu, aby se postup podle článku 308 mohl vůbec iniciovat. Tím je však nepřímo řečeno, že v oblasti zajištění nenarušené soutěže nebudou orgány EU po přijetí reformní smlouvy disponovat nezbytnými pravomocemi.

Zásadní změna.

Přikazuje-li mandát Evropské rady mezivládní konferenci přijmout protokol, podle nějž ve věci zajištění nenarušené hospodářské soutěže má být použit eventuálně i článek 308 Smlouvy o založení ES, pak zcela jednoznačně přiznává, že v této oblasti působnosti unie nastala zásadní změna. Po přijetí reformní smlouvy tedy EU má přijít o své dnešní pravomoci pro zajištění nenarušené hospodářské soutěže.
I kdybychom odhlédli od toho, že nenarušená hospodářská soutěž již nemá být jedním z cílů EU, jednomyslnosti rozhodnutí Evropské rady může být dosaženo jen tehdy, když bude hlasovat pro (mimo jiné) i Francie. Ta tedy nejen prosadila změnu cílů unie, ale mírně posílila i svou možnost dále blokovat vše, co by mohlo vést k zajištění nenarušené hospodářské soutěže. Tedy jednoho z nejzákladnějších atributů, od nichž EU odvozuje svou politickou legitimitu.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Povinné ručení? Nejlevnější není vždy nejlepší
Chcete si přivydělat? Staňte se členem volební komise
Byty za méně než 4násobek ročních příjmů? Ve 3 z 14 krajů ano
Vyplatí se fixovat si letos cenu elektřiny?
Auta
Subaru Impreza páté generace dorazila do ČR. Je to vážně…
Aston Martin V8 Vantage změnil tvář i motor. Je přeplňovaný a dodává ho Mercedes
Nejvlasatější auto světa na sobě vozí 100 kg lidských vlasů za dva miliony korun
Ekologův koutek: Volvo PV544 dostalo motor z tanku. A vypadá brutálně
BMW dá dvě turba na základní dieselový čtyřválec 18d a 20d. Pomůže to spotřebě
Technologie
10 tipů na nejlepší tablety pro práci i zábavu [Vánoce 2017]
ASLR je vinou chyby ve Windows 8/10 méně funkční než ve starším Windows 7
Intel chce z počítačů odstranit podporu legacy BIOSu, znefunkční to staré OS a hardware
Je plnohodnotný Skype příliš pomalý a přebujelý? Zkuste Skype Lite pro Android
Nejnovější produkt Elona Muska je… powerbanka Tesla
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít