Menu Zavřít

Textilka, která jede

5. 12. 2005
Autor: Euro.cz

ÚSPĚŠNÁ FIRMA Firma, která se chce udržet na náročných trzích a uspět tam, potřebuje vlastní značku. To znamená například investovat do inovací. Tak, jak to udělala společnost Grund. Textilky jsou pod stálým tlakem asijské konkurence a nemají lehký život. Dokonce propouštějí nebo zavírají úplně.

ÚSPĚŠNÁ FIRMA Firma, která se chce udržet na náročných trzích a uspět tam, potřebuje vlastní značku. To znamená například investovat do inovací. Tak, jak to udělala společnost Grund.

Textilky jsou pod stálým tlakem asijské konkurence a nemají lehký život. Dokonce propouštějí nebo zavírají úplně. Tento černý scénář se však netýká všech.

Najdou se výrobci, se kterými se konkurence sice také nemazlí, ale zaměřili se na produkci, která jim umožní udržet se na trhu a dokonce prosperovat.

Jedním z takových producentů je také firma Grund, která nese jméno svého zakladatele a majitele Jiřího Grunda. Vznikla v lednu roku 1990. Tehdy se manželé Grundovi rozhodli, že už nebudou „námezdními silami“ a využijí možnosti, které jim poskytla nová doba. To znamená postavit se na vlastní nohy a „dělat na sebe“.

OD DOMÁCKÉ VÝROBY K FABRICE

První výrobky vznikaly v jejich rodinném domku na vypůjčeném stroji. A na výrobě koupelnových předložek se podílela celá rodina. Včetně obou synů. Po roce se výroba rozšířila a zabydlila se i v rodinné horské chalupě. To už koupelnové koberečky živily dvanáct pracovnic. A firma se rozvíjela dál. Stále dokonalejší produkty se pomalu dostávaly do obchodů v celém Československu. Problém ovšem představovaly prostory pro výroby. Ty totiž brzy nestačily požadavkům. Nová výrobna otevřená v roce 1992 už zaměstnávala kolem padesáti lidí. Rok nato začala firma vyvážet. V současnosti lze její výrobky koupit ve třiceti zemích celého světa.

V letech 1994 až 1997 se areál firmy postupně rozšiřoval a investice šly také do moderních strojů a zařízení. Kapacita se mnohonásobně zvýšila. V roce 1997 začala fungovat přádelna, která pokrývá veškerou potřebu příze na výrobu koupelnových předložek. Rozvoj společnosti je nepřetržitý. Každoročně investuje do moderních zařízení a vybavení včetně řídicího systému a designcentra. V současnosti společnost Grund zaměstnává přes 220 lidí.

NEBÁT SE DO ZAHRANIČÍ

Grund se však neomezil jen na vývoz produkce, kterou vyrobí v tuzemsku. Například ve snaze vyhnout se vysokým dovozním clům v Polsku otevřel právě u našich severních sousedů svou první zahraniční pobočku. Firma vznikla za pár hodin a zaměstnala padesát lidí. Dnes už neexistuje, přičemž důvody byly dva. Jednak část zaměstnanců okopírovala její výrobu a přešla s ní ke konkurenci, jednak Polsko zrušilo dovozní cla, kterým se chtěl Grund vyhnout. Nebylo tedy třeba „vychovávat“ další potenciální přeběhlíky ke konkurenci.

Zajímavější, i když už ne tak rychlé, bylo založení obchodní společnosti v Německu. Na německém trhu nebyla firma Grund ani její produkty neznámé. Firma tam prodávala prostřednictvím zásilkových obchodních domů pod vlastní značkou. Nutné rešerše tak dopadly dobře a nová firma mohla mít v názvu „Deutschland“. Na německém trhu je to velmi důležité, protože Němci nijak nehýří s právem využívat v názvu firmy „německá“. Pro partnery je to pak signál, že nejednají s žádným „nýmandem“.

ZNAČKA A INOVACE

BRAND24

Od založení si firma udržuje významnou pozici na českém a slovenském trhu. Soustřeďuje se na konkurenceschopné zboží. Tedy na výrobky v kvalitě, kterou umožní vyrobit špičkové technologie. Konkurovat v levném segmentu je podle Grunda nemožné. Ten obsadila Čína naprosto dokonale a levné koberečky prodává pod neutrální značkou.

Pokud se chce firma jako Grundova udržet a uspět na náročných trzích, musí prodávat pod vlastní značkou a přebít konkurenci právě kvalitou a nápady. Právě proto jsou tak důležité investice do modernizace a neustálé inovace výrobků a technologií.

  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).