Tempo výstavby letos nabírá obrátky

09. května 2005, 00:00 - (pb)
09. května 2005, 00:00

NÁKUPNÍ CENTRA V areálu letňanského Teska se na jaře příštího roku opět začne stavět. Třetí etapa výstavby zdvojnásobí jeho rozlohu na 125 tisíc metrů čtverečních, což bude tuzemský rekord. Podobné záměry jako Tesco v Letňanech mají i ve zličínském Avion Shopping Parku, kde se zatím realizovala pouhá třetina plánovaného projektu.

**NÁKUPNÍ CENTRA

V areálu letňanského Teska se na jaře příštího roku opět začne stavět. Třetí etapa výstavby zdvojnásobí jeho rozlohu na 125 tisíc metrů čtverečních, což bude tuzemský rekord.

Podobné záměry jako Tesco v Letňanech mají i ve zličínském Avion Shopping Parku, kde se zatím realizovala pouhá třetina plánovaného projektu. Vedle toho rychlým tempem přibývají nová obchodní střediska. Správci administrativních budov už mají s poptávkou ze strany nájemců problémy, zájem prodejců o obchodní prostory v nákupních centrech (jde o objekty s minimálně 5000 čtverečními metry plochy a nejméně deseti prodejními jednotkami) naopak narůstá. To má souvislost také s tím, jak do Česka přicházejí nové obchodní společnosti. Například v Letňanech bude stát třípatrová prodejna firmy Kika, rakouského prodejce nábytku a zboží pro domácnost.

Jenom v Praze byla letos otevřena už dvě nová centra (Galerie Nové Butovice a vršovický Carrefour-OKC Eden), když do konce roku zahájí provoz ještě Centrum Chodov. Obchodníci ale stále více směřují do regionů - nové velkoprodejny Vaňkovka v Brně a Kolonáda v Karlových Varech už byly otevřeny, v Ostravě -stejně jako v metropoli - má zase expandovat Tesco.

„V České republice dnes mohou spotřebitelé utrácet ve více než padesáti nákupních centrech. Ke konci loňského roku jejich celková rozloha činila 1,1 milionu metrů čtverečních, v přepočtu pak 108 metrů na tisícovku obyvatel,“ komentuje vývoj Martin Žížala ze společnosti Cushman &Wakefield Healey & Baker (C&W/H&B), která tento segment komerčních nemovitostí dlouhodobě monitoruje.

To ovšem znamená, že za unijním standardem (155 metrů na tisíc obyvatel) ještě pokulháváme zhruba o třetinu. Evropské prvenství má v tomto ohledu Norsko s 500 metry. Tento rozdíl se ovšem poměrně rychle zmenšuje. Podle posledního průzkumu C&W/H&B nás očekávaný přírůstek prodejních ploch v obchodních komplexech v přepočtu na populaci dnes řadí v současné Evropě na páté místo - za Irsko, Portugalsko, Polsko a Rakousko. V absolutních číslech ovšem v letech 2005 až 2006 budou rekordmany Polsko, Rusko a Německo.

V prvním případě má plocha nově postavených obchodních středisek přesáhnout úroveň 1,5 milionu metrů čtverečních, u nás by se v té době mělo postavit přibližně 300 tisíc metrů. Naopak v pěti evropských státech dosud žádná nákupní centra nemají: v Bosně a Hercegovině, Lucembursku, Estonsku, Slovinsku a Srbsku.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když končí platnost řidičského průkazu...
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Auta
Tesla Roadster: Z 0 na 100 za 1,9 s a z 8000 dolarů na 0 za…
Volvo oficiálně odstartovalo výrobu svého historicky prvního malého crossoveru
Mercedes-Benz třídy A dostane nový interiér. Změnilo se toho hodně
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být levnější, ale velmi přesný
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Technologie
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Galaxy S9 uvidíme už za sedm týdnů. Samsung jej přiveze na CES 2018
Herní počítač pod stromeček II: levná sestava do 20 tisíc [Vánoce 2017]
T-Mobile se skamarádil s Netflixem. Ale nejde o to, na co myslíte…
Tržní podíly výrobců grafik v Q3 2017: Nvidia vylétla nahoru, získává tržní podíl
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít