Téměř polovina novinářů využívá pro práci i Facebook

15. února 2012, 11:10 - Profit, TZ
15. února 2012, 11:10

Sociální sítě slouží českým žurnalistům čím dál častěji jako relevantní zdroj informací. Téměř polovina všech dotázaných novinářů, kteří jsou členy některé ze sociálních sítí, využívá pro pracovní účely Facebook (46 %), za ním následuje YouTube (17 %) a v těsném závěsu Twitter (12 %) a LinkedIn (9 %).

Foto: Profimedia.cz

Pouze 8 % novinářů aktivních na sociálních sítích nikdy nevyužívá tyto sítě k pracovním účelům. Vyplývá to z exkluzivního průzkumu digitální agentury My.cz a analytické společnosti Datank. „I když primárním zdrojem informací zůstávají tiskové zprávy či vyjádření konkrétní osoby, sociální sítě mezi novináři stále nabývají na síle. Jako hlavní zdroj informací je v tuto chvíli preferují sice jen 4 % dotázaných, necelá třetina českých novinářů ale využívá tyto zdroje několikrát denně,“ upřesňuje Eduard Piňos, social media consultant z agentury My.cz.

Přesto v míře využití těchto nástrojů čeští novináři stále zaostávají za svými zahraničními kolegy - například v USA využívá Facebook jako informační zdroj dokonce 73 % amerických žurnalistů.

Sociální sítě představují jeden z nejrychlejších informačních zdrojů, takže jejich využití žurnalisty je logické. To, že jsou mnohdy aktuálnější než tradiční sdělovací prostředky, je však spojeno nejen s možností snadné a rychlé aktualizace, ale také s tím, že informace nemusí být ověřené,“ upozorňuje Eduard Piňos.

Výsledky průzkumu dále ukazují, že téměř tři čtvrtiny novinářů jsou členy sociální sítě Facebook (72 %), 23 % využívá LinkedIn a 14 % Twitter. Ve srovnání s celkovou internetovou populací České republiky tedy čeští žurnalisté využívají sociální sítě nadprůměrně.

Sociální sítě jako legitimní zdroj

Zajímavé jsou také statistiky zdrojování sociálních sítí českými žurnalisty. Z analýzy je jasně patrný trend stále častějšího využívání sociálních sítí v mediální sféře. Například počet citací ze sociálních sítí vzrostl za poslední tři roky více než pětinásobně. Pokud novináři citace z těchto zdrojů přebírají, jsou to především redaktoři sportovní a domácí redakce nebo političtí komentátoři, přičemž citace týkající se politického dění se šíří hlavně po internetu a citace spadající do oblasti domácích událostí mají své místo především v tištěných médiích.

Z analýzy jasně vyplývá, že za poslední tři roky došlo k legitimizaci užívání sociálních sítí jakožto prostředí, které je rovnocenno reálnému – nevirtuálnímu – světu,“ doplňuje analytik společnosti Datank Michal Kaderka. Průzkum na téma využívání sociálních sítí probíhal v první polovině ledna 2012 a zúčastnilo se ho více než 160 novinářů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Tento pátek bude svátek
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Desky platformy Intel Z390 už existují. V Sandře se objevil model od SuperMicro
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Nvidia má nové GeForce pro notebooky, MX110 a MX130. Používají ale staré 28nm čipy
Psaní na displeji tažením a nová gesta při psaní rukou [Windows Insider]
Začalo testování Opery 51. Už nezapomíná, které weby jste si připnuli
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít