Téměř polovina britských finančních společností hodlá přesunout své zaměstnance na území EU. V cestě stojí nejasný vývoj pandemie - Euro.cz

Zprávy

Přihlášení

Téměř polovina britských finančních společností hodlá přesunout své zaměstnance na území EU. V cestě stojí nejasný vývoj pandemie

,
Téměř polovina britských finančních společností hodlá přesunout své zaměstnance na území EU. V cestě stojí nejasný vývoj pandemie
Zdroj: Depositphotos
  • Podle průzkumu poradenské společnosti Ernst & Young (EY) chce 44 procent z velkých finančních subjektů v Británii přesunout své zaměstnance na území Evropské unie

  • Tento trend v posledních letech stagnoval, za což může především pandemie covid-19

  • K masivnějšímu přesouvání do zahraničí by opět mělo dojít příští rok. Tedy za předpokladu toho, že se zmírní cestovní omezení

Poradenská společnost EY mapuje finanční trh ve Velké Británii od roku 2016, tedy od chvíle, kdy se na Ostrovech začaly vést vážné debaty o vystoupení z Evropské unie. Ačkoli se počet oznámení o stěhování do zahraničí v důsledku brexitu v posledních letech snížil, analytici z EY naznačili, že část přesunů byla v průběhu uplynulého roku spíše odložena, než aby šlo o potvrzení pomalého konce tohoto trendu.

„Od oficiálního odchodu Velké Británie z Evropské unie uplynul téměř rok, ale finanční sektor stále řeší kocovinu z brexitu,“ uvedl Omar Ali z EY v rozhovoru pro The Guardian. „I přesto, že většina provozních přesunů byla provedena s dostatečným předstihem před termínem brexitu v roce 2020 – tím pádem i před pandemií –, cestovní omezení v posledních dvou letech ztížila praktickou stránku relokace,“ dodal.

Dále také uvedl, že firmy pravděpodobně v příštích 12 měsících zintenzivní své plány na přemístění, a to na základě tlaku ze strany orgánů EU. Ty se ohrazují proti dosavadnímu přístupu k trhu, kdy britské finanční společnosti udržují jen symbolickou přítomnost svých zaměstnanců na území států evropské sedmadvacítky.

Británie nasuchu. Tamní benzínky jsou bez pohonných hmot, ve snaze zmírnit krizi vydá vláda dočasná víza pro zahraniční řidiče

V hlavní roli varianta omikron

K přesunům by však mělo dojít hlavně za předpokladu, že se koronavirová situace v Evropě stabilizuje. S nástupem nové varianty omikron, o níž toho s jistotou stále nelze moc říct, však může dojít k úplnému opaku. Británie by měla mít data o šíření a závažnosti onemocnění k dispozici do konce tohoto roku.

„V závislosti na trajektorii varianty omikron a jejím dopadu na mezinárodní cestování v krátkodobém horizontu by se v příštím roce měly opožděné přesuny zintenzivnit, v neposlední řadě kvůli pokračujícímu tlaku ze strany regulačních orgánů EU,“ sdělil Omar Ali.

Jde o známku pokračujícího dopadu, který má brexit na britskou ekonomiku. Údaje zveřejněné minulý týden ukázaly 16procentní pokles vývozu potravin a nápojů za prvních devět měsíců roku 2020 – propad, který představitelé tohoto průmyslu z velké části přisuzují 24procentnímu poklesu prodeje v zemích EU.

Nejistota může uškodit Británii i EU

Přestože Spojené království na začátku roku oficiálně opustilo evropské společenství, obchodní jednání o kontrolách zboží směřujícího z a do Severního Irska stále probíhají. Situaci může ještě více zkomplikovat víkendová rezignace britského ministra pro brexit Davida Frosta. Premiér Boris Johnson v neděli oznámil, že jeho funkci převezme ministryně zahraničí Liz Trussová.

V Británii jako na Kubě. Regály tamních obchodů jsou kvůli nedostatku řidičů poloprázdné, být kamioňákem je teď zlatý důl

Jestli by Frostova rezignace mohla ovlivnit nebo oddálit jednání o tom, zda bude britskému finančnímu sektoru udělena ,rovnocennost‘, není jasné. Takový krok by nicméně umožnil firmám se sídlem ve Spojeném království obsluhovat zákazníky z EU po celém kontinentu.

„S přetrvávající nejistotou zůstává riziko roztříštěnosti trhů, které je neefektivní, nákladné pro všechny účastníky a v konečném důsledku by mohlo poškodit globální konkurenceschopnost britského i evropského trhu,“ podotknul Omar Ali.