Taxislužba dneška aneb Princ chuďasem

15. května 2006, 00:00 - KAREL JANKŮ
15. května 2006, 00:00

BUDOU SE DROŽKOU VOZIT JEN NĚKTEŘÍ VYBRANÍ PROMINENTI A ZBOHATLÍCI? PSALI JSME PŘED 15 LETY Minulý systém vytvořil z řady řemesel a zaměstnání profese, jimž lid obecný přezdíval "zlodějský cech".

BUDOU SE DROŽKOU VOZIT JEN NĚKTEŘÍ VYBRANÍ PROMINENTI A ZBOHATLÍCI? PSALI JSME PŘED 15 LETY Minulý systém vytvořil z řady řemesel a zaměstnání profese, jimž lid obecný přezdíval „zlodějský cech“. Dost možná šlo o laciný úsudek, jelikož v ekonomickém chaosu a diletantství pracovala závist nad tím, že někomu je tolerováno překročení bariér omezených příjmů, kdy si může počínat takzvaně tržně. Taxikáři k těm vyvoleným patřili. Dnes jejich řemeslo prožívá soumrak. „Na Náměstí Republiky mě třeba stavěl o půlnoci podnapilý kunčaft,“ načal své vyprávění pražský taxikář K. S. o dobách snad minulých. „Chtěl svézt do Plzně. Ve Vodičkově ulici usnul. Svezl jsem ho na autobusové nádraží na Smíchově, když jsem ho předtím povozil středem města. Pak jsem ho vzbudil a řekl mu: Šéfe, jsme doma. Dělá to patnáct stovek. Dal mi šestnáct a vystoupil. Měl jsem vyděláno.“ ŠIKULKA Tento taxikář se nesvěřoval s pocitem provinění, ale s nadhledem člověka, který ví, jak vydělat peníze. Pokračoval: „Já vím, není to moc. Někdy jsem dostal ryto se svážením a rozvážením hráčů notýsku nebo plátýnka. To jsem měl i osm tisíc za noc. Ale to je pro vyvolené.“ Dotyčný, jak dále prohlásil, přijímal do vozu běžné zákazníky, kteří na něho na ulici mávali, zřídkakdy. Na stanovišti taxíků nikdy nestál. Pro něho to bylo svým způsobem ponižující. Tam vyčkávali zákazníky ti, kteří se takzvaně nevyznali a nebo nechtěli přistoupit na deformaci svého řemesla. Přesto i oni si vydělali tolik, že nemuseli nijak naříkat. PROFESIONÁL**

„Od podniku jsem dostával mzdu 2080 korun měsíčně, celkově jsem si však přišel až na 5000 korun,“ řekl nám zaměstnanec Taxi Praha. „Nikoho jsem přitom vědomě neokradl. Zakládal jsem si na tom, že jsem profík, který umí jednat se zákazníkem jako pánem. Pak jsem mohl počítat se spropitným v průměru s pětikorunou za jízdu. Někdo dal 50 korun, někdo nic. Žil jsem si slušně a to mi stačilo. Dneska? Sotva podniku odvedu částku, abych dostal základní mzdu. Je to na odchod z profese a nebo na kravatu, drahý pane. Jednak je nás moc a na druhé straně lidé nemají na svezení drožkou peníze.“

(Profit č. 20/1991)

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř…
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Technologie
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Google převlékne Kalendář do Material Designu. Takhle bude vypadat
Seznamu se daří. Stejně jako Google žije primárně z reklamy
Tip: Jak získat Windows 10 Fall Creators Update co nejdříve?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít