Tatra a DAF dodají belgické armádě stovky terénních aut. Z Kopřivnice budou podvozky a balistické kabiny - Euro.cz

Přihlášení

Tatra a DAF dodají belgické armádě stovky terénních aut. Z Kopřivnice budou podvozky a balistické kabiny

,
Tatra a DAF dodají belgické armádě stovky terénních aut. Z Kopřivnice budou podvozky a balistické kabiny
Zdroj: DAF Trucks
  • Nizozemský DAF získal kontrakt na dodání 879 nákladních vozů belgickým ozbrojeným složkám

  • Tatra se na zakázce bude podílet dodáním terénních podvozků a balistických kabin

  • Poslední vozy z kontraktu budou vyrobeny v roce 2025

Výrobce nákladních automobilů DAF získal od belgických ozbrojených sil kontrakt na 879 vojenských vozů řady CF, který bude mít výrazný dopad i v českém byznysu. Významným subdodavatelem zakázky je totiž kopřivnická Tatra ze zbrojařské skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada.

Belgické ozbrojené síly objednaly od značky DAF 636 čtyřkolových a 243 osmikolových náklaďáků, vždy s pohonem všech kol. Podvozky pro vojenské modely DAF řady CF přitom vznikají právě v Kopřivnici. Jedná se o typickou koncepci s centrální nosnou rourou a nezávislým zavěšením výkyvných polonáprav. Tu Tatra poprvé použila už v roce 1923 u osobního modelu T11 a později ji rozvinula do podoby, která nákladním vozům této značky uděluje vyhlášené vlastnosti v těžkém terénu.

Celkem 352 vozů ze zakázky dostane kabinu s balistickou ochranou. Dodá je Tatra Defence Vehicle, která stojí vedle Tatra Trucks jako samostatná společnost. Ostatní kabiny vyrobí v Belgii DAF, jenž mimo rámec této zakázky naopak dodává kabiny pro některé modely Tatry. 

Pandemie Tatru příliš nezbrzdila. Kopřivnická automobilka hlásí půlmiliardový zisk, nejvyšší za poslední roky

„Vzhledem k tomu, že se náš závod na výrobu kabin a náprav nachází ve Westerlo, považujeme Belgii za domácí trh. Proto je pro nás tato objednávka ještě cennější,“ říká v oficiálním komuniké prezident DAF Trucks Harry Wolters.

Mezinárodní rozměr projektu potvrzuje i původ motorů. Ty do vozů poputují z nizozemského Eidhovenu, kde má jeden ze svých výrobních závodů mateřská společnost DAFu, americká skupina Paccar Inc. Do vozů s pohonem 4×4 se bude montovat agregát Paccar MX-11 o objemu 10,8 l, těžké osmikolky dostanou jednotku MX-13 se zdvihovým objemem 12,9 l. Výkony se pohybují od 300 kW (410 k) do 340 kW (460 k).

První vozy z kontraktu dodá DAF belgické armádě v průběhu roku 2022, zakázka pak bude průběžně realizována až do roku 2025.