zavřít

Ty to zvládneš.cz - MOTORKÁŘI - SNADNÁ ZRANITELNOST



Výběr zpráv Protextu ČTK

Protext ČTK

Na Bořislavce bude stát umělecké dílo Federika Díaze

Kancelářské a obchodní centrum Bořislavka přinese letos Praze 6 nejen výraznou a světově…

Studium MBA přináší unikátní znalosti i šanci na vyšší plat

Vzdělání je v dnešní době jedním ze stavebních kamenů úspěšného a plnohodnotného života.…

Pořiďte si levně produkty Apple

Značka Apple je pro výjimečné, iPhony mají styl, iMACy dokonalou grafiku, vše se…

Tajný nákup obrněnců Iveco MLV

18. prosince 2009, 14:43 - Mgr. Rudolf Marek
18. prosince 2009, 14:43

Tři bojová vozidla již byla v Afghánistánu poničena

Ministerstvo obrany (MO) vyzvalo 29. listopadu společnost Praga-Export k podání nabídky na dodávku 90 lehkých obrněných vozidel Iveco MLV. Firma byla informována předem, a proto mohla již 1. prosince nabídku podat. „V současné době se s ní ministerstvo seznamuje,“ potvrdil informaci týdeníku EURO mluvčí MO Jan Pejšek. Dodávky obrněnců údajně za dvě miliardy korun by měly začít již příští rok.
Ministerstvo obrany ale nikdy nezveřejnilo, že 12. srpna letošního roku uzavřelo s firmou Praga-Export smlouvu na separátní dodávku dalších tří vozidel Iveco MLV za 86 251 200 korun. Informaci však týdeníku EURO potvrdilo. „Jednalo se o samostatnou akci k řešení urgentní potřeby pro nasazení českého kontingentu v zahraniční misi. Bylo nutné nahradit tři vozidla, která byla těžce poškozena při bojovém nasazení v Afghánistánu. Smlouva podepsaná na dodávku tří vozidel Iveco z 12. srpna 2009 v žádném případě nesouvisí s projektem na pořízení 90 LOV ve spolupráci se Slovenskou republikou,“ uvedl mluvčí Pejšek.

Výhodný nákup se Slováky Ministerstvo obrany se v polovině října pochlubilo záměrem společného nákupu vozidel Iveco MLV se slovenskou armádou. Uskutečnit se má ve dvou etapách. V té první převezmou vojáci 90 vozidel v modifikacích bojové, velitelské a podpůrné. Ve druhé etapě, o které ještě není definitivně rozhodnuto, by získali dalších 30 vozů nad rámec zveřejněné spolupráce se Slováky. „Díky společné zakázce bude dosaženo výhodnějších cenových a dalších podmínek,“ pochlubil se resort v tiskovém prohlášení. Podle ministerstva jde o zásadní projekt spolupráce mezi Českou republikou a Slovenskem, který nemá od vzniku dvou samostatných států obdoby.
Slovenské ministerstvo obrany ale dosud žádné rozhodnutí nepřijalo, ba ani na svých webových stránkách se o žádném strategickém projektu s Čechy nezmiňuje. Pouze některé slovenské deníky citují mluvčího slovenského ministerstva obrany Vladimíra Gemelu, podle něhož je otázkou, zda na Iveca MLV vůbec budou vyčleněny v rozpočtu nějaké peníze. Na přímý dotaz týdeníku EURO Gemela tuto informaci potvrdil a doplnil, že Slovensko sice memorandum o porozumění při společném nákupu lehkých obrněných vozidel v srpnu podepsalo, ale bude postupovat v souladu se svými pravidly na obstarávání tohoto druhu vojenské techniky. K tomu Pejšek stručně uvedl: „Akviziční proces v ČR a SR se řeší odděleně podle příslušných národních legislativ.“ O výhodném strategickém nákupu už ani slovo.

Offsety Obchodní zakázka od státní instituce za dvě miliardy korun má pro překupnické firmy obrovskou nevýhodu. Musí totiž zajistit offsetový program, čemuž se úřad ministra Martina Bartáka v případě dosavadních nákupů Iveca MLV a Dinga 2 až dosud vyhýbal. Od Pragy-Exportu dostal fakturu na 499 889 250 korun a od MPI Group na 499 867 390 korun. Dosavadní akvizice se vždy dostaly pod hranici půl miliardy korun zejména kvůli vyhlášce ministerstva průmyslu a obchodu, která praví, že povinnost uplatňovat požadavek na realizaci programů průmyslové spolupráce (offsetů) se vztahuje na zadavatele veřejných zakázek, jejichž předmětem je jejich pořízení od zahraničního dodavatele v celkové hodnotě vyšší než 500 milionů korun nebo zahraničních subdodávek pro tuzemské finální dodavatele přesahujících hodnotu 250 milionů korun.
Ministerstvo průmyslu ale nekontroluje, zda jde skutečně o konečnou cenu, protože v případě vozidel Dingo 2 konečná nebyla. Firma MPI Group totiž naúčtovala k patnácti dingům další položky, například navijáky za 2 296 747 korun nebo rušiče RCIED za 85 655 048 korun, na což server euro.cz již loni v říjnu upozornil. Průměrná cena jednoho Dinga 2 se tím zvýšila na 39 milionů korun a celková cena zakázky na 587 819 185 korun. Také u iveca navýšily rušiče dálkově ovládaných nástražných min cenu zakázky o desítky milionů korun.


Čtěte také

Události  Atletka Kristiina Mäki

Kristiina Mäki: Hlava dělá sedmdesát procent výkonu sportovce

Jednodušší cesta nebývá tak zajímavá, říká atletka Kristiina Mäki, která nás bude na…

před 4 hodinami

 Dráty vysokého napětí - ilustrační foto

Dráty musejí pod zem. Náklady na nové elektrické sítě jdou do stovek miliard

Evropa včetně Česka plánuje investovat stovky miliard do nových elektrických sítí. Odpor…

před 6 hodinami

Události  Dálnice - ilustrační foto

Programátoři chtějí udělat systém dálničních známek zdarma. Babiš zve jednoho z nich na schůzku

Programátoři v Česku se domlouvají na vytvoření e-shopu na elektronické dálniční známky,…

18. ledna 2020

Události  Drůbež (ilustrační foto)

Ptačí chřipka se po třech letech vrátila do Česka. Objevila se na Vysočině

V Česku se po třech letech objevila ptačí chřipka. Nákaza vysoce patogenního subtypu H5N8…

18. ledna 2020

Praha  Nemocnice Na Bulovce, ilustrační foto

Praha chce se státem směnit majetek za miliardy. Jde například o budovy nemocnice Na Bulovce

Hlavní město má nemovitosti za několik miliard korun, který by chtělo směnit za pozemky a…

18. ledna 2020

Sdílení

Líbí se Vám tento článek?
Sdílejte ho

Hodnocení

Zaujal Vás tento článek?
Ohodnoťte ho

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Finance
Vrácení daní 2020 - kdy dostanete daňový přeplatek?
Kdy budou pololetní prázdniny v roce 2020?
Zdravotní pojištění u zaměstnance, OSVČ a při práci na dohodu v roce 2020
Fintech a proměna bankovního světa
Nemusíte si náhodou tento rok vyměnit řidičák?
Auta
Fiat 124 Special T (1974) vs. VAZ 2101 (1975): Bratři z…
Němci vyrábí nejméně aut za čtvrt století. Vláda už plánuje, jak krizi zmírnit
Škoda už prodává Octavii liftback. Jak si stojí proti konkurenci i Golfu?
Ministr dopravy si maloval dálnice. Hezký obrázek, Vladimíre, ale teď zpátky k domácím úkolům
Hennessey potvrdil 1200 koní pro Corvette C8. Největším oříškem prý bude převodovka a ECU
Hry pro příležitostné hráče