Tahač, a létá

26. listopadu 2009, 16:59 - David Kasl
26. listopadu 2009, 16:59

Co mají společného závodní tým Buggyra a Ústav letadlové techniky ČVUT v Praze?

Co mají společného závodní tým Buggyra a Ústav letadlové techniky ČVUT v Praze?
Buggyra je v současné době nejúspěšnějším závodním tahačem starého kontinentu. David Vršecký s jedním ze dvou týmových kolosů o výkonu bezmála dvou tisíc koní letos jako druhý trucker české historie (po Martinu Kolocovi) obhájil titul mistra Evropy v závodech tahačů. V roce 2004 v dubajské poušti zajel Vršecký dosud platný světový rychlostní rekord: 281,7 km/hod. Od loňska je také držitelem „svěťáku“ na jeden kilometr s pevným startem (průměrná rychlost 171,9 km/hod.). To vše na strojích, které se rodí ve vývojovém centru týmu Buggyra v České republice na základě vlastních technologických konceptů závodního speciálu i motoru.
Ústav letadlové techniky ČVUT vyvíjí unikátní prototyp dmychadlového propulzoru (zařízení, které dodává letadlu tah) určeného pro pohon ultralehkých letounů. Na rozdíl od pístového motoru s vrtulí se v případě vyvíjeného prototypu jedná o ventilátor v kompozitním tunelu – na jedné straně tunelu je nasáván vzduch, ventilátor mu dodá energii a tryska v zadní části upraví rychlost vzduchu takovým způsobem, aby propulzor vytvářel žádaný tah. Díky této alternativě ke klasickému vrtulovému motoru by se mohli piloti ultralightů dočkat vyšší cestovní rychlosti spolu s požitkem podobným řízení proudového letadla. Nehledě na to, že „cool-jet“, neboli studený propulzor, neprodukuje nebezpečné horké spaliny, o možnosti uplatnění i v oblasti bezpilotních prostředků nemluvě.
V pátek 20. listopadu mechanici Buggyry a vědci z ČVUT připevnili třímetrový „tunel“ na kabinu tahače. „V praxi jsme si vyzkoušeli, že na rychlostním superspeciálu Buggyra lze zkoušet nový typ propulzoru i ve vysokých rychlostech, aniž by se musel stavět drahý prototyp letounu,“ reagoval na výsledky mobilního testování při rychlostech okolo 250 kilometrů v hodině vedoucí projektu Robert Theiner z ČVUT. Ani tým Buggyra neodejde z testování s prázdnou. „Věda k našemu sportu patří. A ČVUT je mimořádně renomovaný a perspektivní partner,“ potvrzuje sportovní ředitel Buggyry Jan Kalivoda. Brzy by buggyry mohli ukazovat soupeřům místo zádí podvozky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Když za škodu může sport...
O dědictví IV: Dědit, či darovat?
3 věci, na které není dobré zapomínat před odjezdem na služební cestu
Daňové přiznání za rok 2017: Změny u daňového zvýhodnění na děti a daňového bonusu
Bez potřebné doby pojištění vám důchod nedají
Auta
Kvíz: Víte, co se děje, když se na přístrojové desce…
Arrivo je systém, díky kterému pojede i Dacia Duster nebo Fabia 1.2 HTP 320 km/h
Škoda Superb 2.0 TSI 4×4 vs. BMW M760Li xDrive: Přesné porovnání neporovnatelného
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Pokuta za pád z kola? Absurdní, ale ne víc než jiné pokuty za nehodu [komentář]
Technologie
Že je elektrická nákladní Tesla revoluční? Kdeže, elektrická Avia tu byla už dávno
Procesory ARM proráží už i v superpočítačích. Na ThunderX2 s jádry Vulcan sází sám Cray
Parádní akce: Samsung Galaxy S7 za 8200 Kč a S7 Edge za 10 600 Kč
Velký přehled slev na Černý pátek 2017 (průběžně aktualizováno)
Mlácení dělníků, smrt v kantýně aneb Jak se dělá iPhone X
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít