Syndrom vyhoření může potkat i vás

07. května 2010, 12:30 - Karolina, <a target="_blank" href="http://www.ladyzone.cz">Ladyzone.cz</a>
07. května 2010, 12:30

Nebaví vás práce a už jen samotná představa, že zítra zase musíte zasednout k monitoru, ve vás vyvolává úzkost, nechuť a obavy. Každý si jisté tímto "odporem" k práci prošel, ten byl ale vždy během týdne pryč. Pokud tím trpíte už delší čas, pak vězte, že jste v některé z fází syndromu vyhoření.

Autor: Pixmac.cz

Syndrom vyhoření, jinak nazýván také jako syndrom vyhaslosti, je jedním z důsledků psychického stavu vyčerpání. Potkává především ty skupiny lidí, kteří vykonávají náročné povolání vyžadující úzký kontakt s lidmi a zodpovědnost za důležitá rozhodnutí. Jeho součástí je vyčerpanost, únava a chronický stres.

Jedním z prvních náznaků toho, že vás v budoucnosti může postihnout syndrom vyhoření, je nechuť k práci. Při představě pracovního dne se vám dělá špatně. Nepopsatelná únava a chuť spát je jediné, co se vám honí hlavou. Ano, jedná se o zcela normální reakci na dlouhodobou psychickou zátěž, jejímž důsledkem je celkové vyčerpání organismu.

Samotné vyhoření nepřichází náhle, ale provází jej několik fází:

1. fáze

Na počátku stojí snaha pracovat co nejlépe, ale přesto se výsledky nedostavují a ani vynaložená snaha není dostatečně oceněna. Takto vzniká docela pevný základ pro vyhoření.

2. fáze

Člověk začíná ztrácet přehled o tom, co dělá a co dělat má. Práce přestává mít systém a pomalu se do její organizace začíná vkrádat chaos.

3. fáze

Začínají být patrné první příznaky neurózy. Člověk se snaží o udržení pořádku a systému ve své práci, ale důsledkem je spíše stále větší chaos.

4. fáze

Nechuť k práci se mění v celkovou apatii. Ostatní spolupracovníci jsou pro postiženého člověka přítěží a vůbec jakákoli komunikace s nimi se mění v úzkostné jednání. Převládá únava, vyčerpání a často se člověku ráno nechce vstát z postele.

První zmínky o tomto syndromu pocházejí již z poloviny sedmdesátých let minulého století. Popsal jej H. Freudenberger. Osoby, které si počáteční příznaky neuvědomují, často sahají k náhražkám, jakými jsou silná káva, alkohol či jiné drogy. Ty samozřejmě v počátku všechny projevy zmírní, v důsledku však pro jedince znamenají rapidní zhoršení. Nejvíce jsou jím ohroženi manažeři, lékaři, učitelé a policisté.

Existuje několik možností, jak se syndromu vyhoření vyhnout nebo alespoň nedospět do jeho nejposlednější fáze:

1) Nepovažujte práci za hlavní smysl života. Ač je někdy těžké ji brát jako koníčka, zkuste si od ní udržet odstup a nemějte ji za nutné zlo. Najděte si více času pro své přátele a rodinu, oceníte to určitě vy i oni.

Více na Ladyzone.cz.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Známé tváře a volby: Které známé osobnosti podporují ANO, KSČM, či ODS?
Chcete půjčku vyřídit online?
Jaký má vliv sdílené ubytování na českou ekonomiku?
Po svatbě vás vyřizování na úřadech nemine!
Máté nízké příjmy? Do penze odejděte už v prosinci
Auta
Koncept Toyota Fine-Comfort Ride je vodíkový soupeř…
Galerie: Šemík, knedlík, mandelinka a další legendární autobusy z ČSSR
Nový Jeep Compass má za sebou testy IIHS. Obstál bez vyznamenání
Na dálnici D1 bylo spuštěno další úsekové měření. Je totiž potřeba vybrat více peněz
Porsche 718 Boxster a Cayman GTS se mohou pochlubit vyšším výkonem
Technologie
S cenami operačních pamětí to prý bude mizérie i příští rok, nedostatek čipů má trvat
Sdílení polohy na mapě láká další aplikace. Kde všude se můžete nechat sledovat?
Google převlékne Kalendář do Material Designu. Takhle bude vypadat
Seznamu se daří. Stejně jako Google žije primárně z reklamy
Tip: Jak získat Windows 10 Fall Creators Update co nejdříve?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít