Stylový, a přesto levný japonec

17. září 2007, 00:00 - Erich Handl
17. září 2007, 00:00

Renesanci letos zažívají velké pick-upy, jinými slovy terénní auta s korbou, jaká jsou populární hlavně v Americe. Jedním z nich je Mazda BT 50, která se prodává v nejlevnější verzi za necelý půlmilion korun.

Vyzkoušeli jsme - Mazda BT 50 Renesanci letos zažívají velké pick-upy, jinými slovy terénní auta s korbou, jaká jsou populární hlavně v Americe. Jedním z nich je Mazda BT 50, která se prodává v nejlevnější verzi za necelý půlmilion korun.

Na trhu se letos objevilo hodně nových pick-upů – například Nissan Navara nebo Mitsubishi L200. Toyota už delší dobu nabízí Hilux a exotický Ssang Yong, model Actyon. Ford letos obnovil Rangera, jeho koncernovou příbuznou je nová Mazda BT 50, která doplňuje pětici pick-upů asijské provenience. Všechna tato auta tvoří skupinu speciálů s pohonem všech čtyř kol a tuhou zadní nápravou, určených především na stavby, farmy a  podnikání v terénu.

Navíc si je kupují také zájemci o styl, kteří se většinou rekrutují z řad úspěšných byznysmenů. Terénní pick-upy totiž nejsou levnou záležitostí, jejich ceny se pohybují od půl milionu korun výše. Nejlevnější z těchto vozů je Mazda, jejíž cena za dvojmístné provedení činí právě necelý půlmilion. Profit měl možnost vyzkoušet pětimístnou verzi nazvanou „double cab“,  za kterou je třeba připlatit o 165 tisíc korun více.

Jak se letošní verze liší od své předchůdkyně? Příď má novou masku, která koresponduje s filozofií Mazdy zvanou Zoom-zoom. Vše je oblejší a uhlazenější. Zvýšila se i kvalita lícování karosářských dílů.

V nabídce je jediný motor – nový přeplňovaný vznětový čtyřválec o objemu 2,5 litru, který využívá předností vstřikovacího systému common-rail druhé generace.

Jaký byl vůz při testu? Kabina je velká a komfortní, stejně jako kdybychom seděli v osobním voze. Zadní lavice ale neskýtá moc pohodlí, je to spíše nouzovka. Na asfaltu sedí vůz dobře, pokud si ovšem řidič dá pozor na lehkou záď. Při testu nám smyk na kočičích hlavách připomněl, že se zadním náhonem musíme akcelerovat velmi opatrtně.

Motor má tichý a kultivovaný chod, řazení je přesné. Na plyn se ale musí při zrychlování hodně šlapat, v nízkých otáčkách je znát jistá lenost. V největších otáčkách může jet auto bezmála 160kilometrovou rychlostí. Spotřebu paliva jsme na stránkách značky bohužel nenašli, podle výsledků testu by se měla s přehledem vejít do osmi litrů nafty na sto kilometrů jízdy.

V terénu je Mazda výborná, přední náprava má sice nezávislé zavěšení, ale její dvojitá příčná ramena umožňují dostatečnou zkřížitelnost proti zadní tuhé nápravě. Možnost připojení pohonu předních kol, případně zařazení redukce převodovky zajišťuje průchod těžkým terénem. S více než dvaceticentimetrovou světlostí jsme při testu bez problémů přejížděli polní meze. Vůz by přitom měl zvládnout až 75 centimetrů hluboký brod. Nezanedbatelná je také schopnost táhnout až 3000 kilogramů těžký brzděný přívěs.

Kolik nákladu se vejde na korbu? Mazda má ze všech pick-upů na trhu nejužší ložnou plochu, ale se solidní délkou 1753 milimetrů ve dvoumístné verzi. Druhá řada sedadel u Double Cabu délku zkracuje, zhruba o dvacet centimetrů. Bez problémů se tedy na ni vejdou menší štafle, svářečské láhve nebo třeba míchačka. Náklad delší než dospělý člověk už ale korbu přečnívá.

Mazda BT 50 je užitečný pracant do terénu, který dokáže převážet lehčí náklad (zhruba 1200 kilogramů užitečné hmotnosti); utáhne ale až třítunový přívěs. Přitom je dostatečně stylová pro podnikatelskou reprezentaci.

Jak se hodí k podnikání

Mazda BT 50 je homologována v kategorii N1 bez nutnosti přestavby, odpočet DPH je tedy automatický. Hodí se k práci na farmě, v lese, pro řemeslníka nebo jako lifestylový vůz do terénu. Není vhodná jako rodinné auto, protože má nepohodlné zadní sedačky a kromě korby žádný úložný prostor pro zavazadla.

Technické údaje

  model Mazda BT 50 Double Cab

  typ vozu pětímístný pick-up

  motor naftový čtyřválec

  objem válců 2,5 litru

  max. výkon 105 kilowattů

  max. rychlost 158 km/hod

  zrychlení 0-100 12,5 sekundy

  spotřeba 8 litrů /100 km

  délka ložné plochy 1530 mm

  cena (základ)  663 866 Kč

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Black friday je tu! Nakupte snadno, rychle a bez nervů
Chcete mít jako živnostník slušný důchod?
Rozhovor se zakladatelem Trip.market aneb jak si sestavit dovolenou podle vlastních představ
dTest: Které dary musíte zdanit a kolik odvedete státu?
Práce pro více zaměstnavatelů během roku 2017 a daně
Auta
Také Apple připravuje autonomní řízení. Jeho systém má být…
Srážka se zvěří hrozí nejen na podzim. Co v takovém případě dělat?
Automobilce Mini došla trpělivost. Na Dakar pošle auta s pohonem 4×4 i zadokolky
Je pohon na LPG ohrožený druh? Originálních aut na plyn už moc nekoupíte
Škoda představuje model Ke Luoke. Je to prodloužený Karoq pro Čínu
Technologie
Vyšel Vivaldi 1.13. Vylepšuje stahování a práci desítkami listů
Transcend RDC2: multifunkční čtečka karet pro smartphony (vyzkoušeno)
Messenger už nebude tak brutálně masakrovat fotky. Novým limitem je 4k
4K, HDR a 5× větší úhlopříčka, než má vaše televize. Nový projektor od BenQ stojí jen 40 000 Kč
Panelové prostředí pro aplikace ve Windows žije. Možná si ho brzy osaháme
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít