Sto kilometrů za čtyři koruny

30. června 2008, 00:00 - Erich Handl
30. června 2008, 00:00

NOVINKA NA TRHU - Na tuzemských silnicích se letos začaly prohánět první motorky s elektrickým pohonem. Jejich pořizovací cena je sice poměrně vysoká, ovšem provozní náklady se počítají v haléřích.

Na českém trhu se letos objevil první motocykl poháněný elektromotorem. Jde o americký skútr Vectrix, který je montován pro Evropu v Polsku a do Česka ho začala dovážet firma 3e. Importérovi asistuje s nastavením distribučních kanálů, marketingovým plánem, jednáním s investory a korporátními zákazníky Američan Jason Buinicky. Původně pracoval v nadnárodní firmě, později si v Česku založil vlastní poradenskou firmu. Na základě nápadu jednoho z klientů se rozhodl zkusit štěstí s elektricky poháněnou motorkou.

Oproti spalovacímu motoru s účinností kolem 30 procent má elektrický trakční motor účinnost až třikrát vyšší. Přitom neplodí žádné emise a v případě, že energie pochází z čistě ekologických zdrojů, nejsou emise dokonce žádné. „Ze začátku jsme byli sami překvapeni tím, jak daleko se elektrický pohon za sto let své existence dostal – na jedno nabití baterie není problém ujet třeba 400 kilometrů. Díky pokrokům v rychlém nabíjení je technicky možné vozidlo na takový dojezd nabít třeba za deset minut,“ říká Buinicky o prvním setkání s technologií.

Buinicky se spojil s americkou firmou Vectrix, která montuje takzvané maxiskútry s elektrickým pohonem. Jsou kompletovány v polské továrně nedaleko Wroclavi, jejich základem je odlehčený hliníkový rám, který se vyrábí v Česku. Brzdy pocházejí od prověřeného výrobce motocyklových brzd Brembo, vidlice nese značku Marzochi. Pohon zajišťují nikl-metalhydridové baterie, které se nabíjejí z běžné domácí zásuvky. „Cílem výrobce je poskytnout kvalitní produkt za přijatelnou cenu, který má provozní náklady 4 až 12 korun na 100 kilometrů,“ říká Buinicky.

Motorku ale znevýhodňuje relativně vysoká pořizovací cena – 160 tisíc korun bez DPH. „Pro segment maxiskútrů není zase až tak výjimečná, díky mizivým provozním nákladům se motorka rychle zaplatí. Energetická spotřeba se pohybuje mezi 4 a 20 haléři na kilometr, což nemůže nabídnout žádný spalovací motor. K tomu dokážeme poskytnout 24měsíční plnou záruku, včetně záruky na baterie,“ tvrdí Američan a přiznává se k tomu, že i nadšení potenciální zákazníci takovou investici zvažují déle. Za necelé dva měsíce prodeje se v Česku prodalo jen několik strojů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Syndrom nemocných domů (2)
Jak se daní štěstí: musíte podat daňové přiznání, když jste loni něco vyhráli?
Budete prodávat nemovitost? Tak nezapomeňte na tohle
Jak ušetřit na lécích?
Zima a peníze za energie jen tečou? Zabraňte tomu
Auta
Koncept Volkswagen I.D. Vizzion je elektrický nástupce…
Opel Combo je převlečené Berlingo. Nechybí head-up displej či couvací kamera
Volvo XC40 oficiálně dostalo tříválec a další dva nové motory včetně dieselu
Dieselgate také u Mercedesu? V USA údajně objevili zakázaný software
Sedm nejhorších opatření, která omezují dopravu ve městech
Technologie
Drogerie dm spustila e-shop. Cokoliv doručí za 49 Kč
Největší mezi malými. Které prohlížeče lidé používají místo Chromu, Firefoxu a IE?
Uniklo Core i5-8269U: čtyřjádro Coffee Lake-U s GPU Iris Plus a eDRAM pro notebooky
Tip: Krajní způsob, jak Windows 10 zakázat automatický restart pro dokončení instalace aktualizací
Datascript pořádá třetí IT konferenci v řadě – Kubernetes
Hry pro příležitostné hráče