Sto kilometrů za čtyři koruny

30. června 2008, 00:00 - Erich Handl
30. června 2008, 00:00

NOVINKA NA TRHU - Na tuzemských silnicích se letos začaly prohánět první motorky s elektrickým pohonem. Jejich pořizovací cena je sice poměrně vysoká, ovšem provozní náklady se počítají v haléřích.

Na českém trhu se letos objevil první motocykl poháněný elektromotorem. Jde o americký skútr Vectrix, který je montován pro Evropu v Polsku a do Česka ho začala dovážet firma 3e. Importérovi asistuje s nastavením distribučních kanálů, marketingovým plánem, jednáním s investory a korporátními zákazníky Američan Jason Buinicky. Původně pracoval v nadnárodní firmě, později si v Česku založil vlastní poradenskou firmu. Na základě nápadu jednoho z klientů se rozhodl zkusit štěstí s elektricky poháněnou motorkou.

Oproti spalovacímu motoru s účinností kolem 30 procent má elektrický trakční motor účinnost až třikrát vyšší. Přitom neplodí žádné emise a v případě, že energie pochází z čistě ekologických zdrojů, nejsou emise dokonce žádné. „Ze začátku jsme byli sami překvapeni tím, jak daleko se elektrický pohon za sto let své existence dostal – na jedno nabití baterie není problém ujet třeba 400 kilometrů. Díky pokrokům v rychlém nabíjení je technicky možné vozidlo na takový dojezd nabít třeba za deset minut,“ říká Buinicky o prvním setkání s technologií.

Buinicky se spojil s americkou firmou Vectrix, která montuje takzvané maxiskútry s elektrickým pohonem. Jsou kompletovány v polské továrně nedaleko Wroclavi, jejich základem je odlehčený hliníkový rám, který se vyrábí v Česku. Brzdy pocházejí od prověřeného výrobce motocyklových brzd Brembo, vidlice nese značku Marzochi. Pohon zajišťují nikl-metalhydridové baterie, které se nabíjejí z běžné domácí zásuvky. „Cílem výrobce je poskytnout kvalitní produkt za přijatelnou cenu, který má provozní náklady 4 až 12 korun na 100 kilometrů,“ říká Buinicky.

Motorku ale znevýhodňuje relativně vysoká pořizovací cena – 160 tisíc korun bez DPH. „Pro segment maxiskútrů není zase až tak výjimečná, díky mizivým provozním nákladům se motorka rychle zaplatí. Energetická spotřeba se pohybuje mezi 4 a 20 haléři na kilometr, což nemůže nabídnout žádný spalovací motor. K tomu dokážeme poskytnout 24měsíční plnou záruku, včetně záruky na baterie,“ tvrdí Američan a přiznává se k tomu, že i nadšení potenciální zákazníci takovou investici zvažují déle. Za necelé dva měsíce prodeje se v Česku prodalo jen několik strojů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak na přepis auta na nového majitele?
Měníme peníze na dovolenou II: 7 triků směnáren
Vybíráme cestovní pojištění. Na co si dát pozor?
Syndrom nemocných domů (15)
Měníme peníze na dovolenou I: Jak ušetřit při výběru z bankomatu?
Auta
Kdy zbankrotuje Tesla?
Na západ, soudruhu! Svezli jsme se legendárním autobusem Š11 v dálkovém provedení
Kia Sportage dostala mild-hybridní diesel a decentní facelift
Kolik dnes stojí tyto luxusní ojetiny? Některé sotva desetinu původní ceny
Hyundai i30N Performance vs. Škoda Octavia RS 245 vs. VW Golf GTI Performance vs. Peugeot 308 GTi: Na první dobrou
Technologie
Osmijádrový procesor Intel Coffee Lake v databázi Sandra. Vzorek běžel na 2,6 GHz
HTC U12+ nemá výřez, jack ani tlačítka a je nejlepším smartphonem bez AMOLEDu
Twitter Lite nejen ve Windows 10 přidává tmavý režim pro noční ptáky
Další hra z českého prostředí. Someday You’ll Return vypadá skvěle (video)
Opera 54 beta tlačí zprávy do Rychlého přístupu. Příště se dočkáme přepracovaného nastavení
Hry pro příležitostné hráče