Sto kilometrů za čtyři koruny

30. června 2008, 00:00 - Erich Handl
30. června 2008, 00:00

NOVINKA NA TRHU - Na tuzemských silnicích se letos začaly prohánět první motorky s elektrickým pohonem. Jejich pořizovací cena je sice poměrně vysoká, ovšem provozní náklady se počítají v haléřích.

Na českém trhu se letos objevil první motocykl poháněný elektromotorem. Jde o americký skútr Vectrix, který je montován pro Evropu v Polsku a do Česka ho začala dovážet firma 3e. Importérovi asistuje s nastavením distribučních kanálů, marketingovým plánem, jednáním s investory a korporátními zákazníky Američan Jason Buinicky. Původně pracoval v nadnárodní firmě, později si v Česku založil vlastní poradenskou firmu. Na základě nápadu jednoho z klientů se rozhodl zkusit štěstí s elektricky poháněnou motorkou.

Oproti spalovacímu motoru s účinností kolem 30 procent má elektrický trakční motor účinnost až třikrát vyšší. Přitom neplodí žádné emise a v případě, že energie pochází z čistě ekologických zdrojů, nejsou emise dokonce žádné. „Ze začátku jsme byli sami překvapeni tím, jak daleko se elektrický pohon za sto let své existence dostal – na jedno nabití baterie není problém ujet třeba 400 kilometrů. Díky pokrokům v rychlém nabíjení je technicky možné vozidlo na takový dojezd nabít třeba za deset minut,“ říká Buinicky o prvním setkání s technologií.

Buinicky se spojil s americkou firmou Vectrix, která montuje takzvané maxiskútry s elektrickým pohonem. Jsou kompletovány v polské továrně nedaleko Wroclavi, jejich základem je odlehčený hliníkový rám, který se vyrábí v Česku. Brzdy pocházejí od prověřeného výrobce motocyklových brzd Brembo, vidlice nese značku Marzochi. Pohon zajišťují nikl-metalhydridové baterie, které se nabíjejí z běžné domácí zásuvky. „Cílem výrobce je poskytnout kvalitní produkt za přijatelnou cenu, který má provozní náklady 4 až 12 korun na 100 kilometrů,“ říká Buinicky.

Motorku ale znevýhodňuje relativně vysoká pořizovací cena – 160 tisíc korun bez DPH. „Pro segment maxiskútrů není zase až tak výjimečná, díky mizivým provozním nákladům se motorka rychle zaplatí. Energetická spotřeba se pohybuje mezi 4 a 20 haléři na kilometr, což nemůže nabídnout žádný spalovací motor. K tomu dokážeme poskytnout 24měsíční plnou záruku, včetně záruky na baterie,“ tvrdí Američan a přiznává se k tomu, že i nadšení potenciální zákazníci takovou investici zvažují déle. Za necelé dva měsíce prodeje se v Česku prodalo jen několik strojů.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Vyšel Total Commander 9.10. Co je nového?
Philips začíná upgradovat své televizory na Android 7.0, na rozdíl od Sony ale ne všechny
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít