Štědrost, která se vyplatí

26. února 2007, 00:00 - * (pk)
26. února 2007, 00:00

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti. Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky.

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti.

Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky. Podle průzkumu Hospodářské komory z července loňského roku mezi 1130 podniky a pracovníky je poskytuje téměř 60 procent zaměstnavatelů. Podle jiného průzkumu, vypracovaného poradenskou společností PriceWaterhouseCoopers, nabízí stravenky zaměstnancům 72 procent firem.

Poukázky na jídlo se těší největší oblibě mezi zaměstnaneckými výhodami kvůli tomu, že je možné je odečíst z daní, a zvýšit tak zaměstnanci příjem. Pravidelně dostává stravenky 70 procent zaměstnanců.

Na 62 procent zaměstnanců nepovažuje podle průzkumu stravenky za speciální benefit, nýbrž za standard. Na 70 procent zaměstnavatelů označuje umožnění pravidelného stravování za starost o zaměstnance, celých 62 procent v něm ale nevidí spojitost s vlivem na produktivitu práce. Zhruba dvě třetiny dotázaných z řad zaměstnavatelů, kteří zatím stravenky neposkytují, o jejich zavedení podle výsledků průzkumu vážně uvažují.

Pro 90 procent zaměstnanců je stravenka nejoblíbenější zaměstnaneckou výhodou, následuje ji penzijní připojištění a příspěvek na dovolenou. Ani zdravotní péči či sportovní benefity nehodnotí respondenti špatně, zato kultura a vzdělávací kurzy zůstávají daleko nejméně oblíbené.

Z průzkumu Hospodářské komory dále vyplynulo, že asi 70 procent zaměstnavatelů vidí poukázky jako efektivní motivaci zaměstnanců, o deset procent víc dokonce považuje za svou sociální povinnost stravování poskytovat.

Celkový roční obrat stravenek v Česku představuje 13 až 14 miliard korun. Největšími poskytovateli jsou podle tržního podílu firmy Sodexho Pass, Accor Services, Cheque Dejeuner, Exit Group (sdružení třinácti menších firem), následováni drobnými regionálními poskytovateli.

Systém podnikového přispívání na stravu byl v tuzemsku nastartován již v padesátých letech. Prvními poukázkami byly takzvané rájenky - kartonové kartičky, které vypadaly podobně jako staré jízdenky na vlak. Ty ale umožňovaly stravování jen v socialistickém podniku Restaurace a jídelny.

Podle průzkumu, který si nechala u společnosti Factum Invenio zpracovat firma Accor Services, poskytuje některou ze zaměstnaneckých výhod už 77,7 procenta tuzemských firem. Ze studie dále vyplývá, že zaměstnanecké výhody častěji poskytují obchodní společnosti, a naopak méně často firmy výrobní.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Nvidia dává opět ke grafikám zadarmo hru Destiny 2, podporuje takto GTX 1080 a 1080 Ti
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít