Štědrost, která se vyplatí

26. února 2007, 00:00 - * (pk)
26. února 2007, 00:00

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti. Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky.

ZAMĚSTNANECKÉ BENEFITY Využívání zaměstnaneckých benefitů je čím dál tím rozšířenější. Na dalších stranách se podíváme, co firmy k takovému štědrému chování vede a jaké mají možnosti.

Nejrozšířenějším zaměstnaneckým benefitem zůstávají stravenky. Podle průzkumu Hospodářské komory z července loňského roku mezi 1130 podniky a pracovníky je poskytuje téměř 60 procent zaměstnavatelů. Podle jiného průzkumu, vypracovaného poradenskou společností PriceWaterhouseCoopers, nabízí stravenky zaměstnancům 72 procent firem.

Poukázky na jídlo se těší největší oblibě mezi zaměstnaneckými výhodami kvůli tomu, že je možné je odečíst z daní, a zvýšit tak zaměstnanci příjem. Pravidelně dostává stravenky 70 procent zaměstnanců.

Na 62 procent zaměstnanců nepovažuje podle průzkumu stravenky za speciální benefit, nýbrž za standard. Na 70 procent zaměstnavatelů označuje umožnění pravidelného stravování za starost o zaměstnance, celých 62 procent v něm ale nevidí spojitost s vlivem na produktivitu práce. Zhruba dvě třetiny dotázaných z řad zaměstnavatelů, kteří zatím stravenky neposkytují, o jejich zavedení podle výsledků průzkumu vážně uvažují.

Pro 90 procent zaměstnanců je stravenka nejoblíbenější zaměstnaneckou výhodou, následuje ji penzijní připojištění a příspěvek na dovolenou. Ani zdravotní péči či sportovní benefity nehodnotí respondenti špatně, zato kultura a vzdělávací kurzy zůstávají daleko nejméně oblíbené.

Z průzkumu Hospodářské komory dále vyplynulo, že asi 70 procent zaměstnavatelů vidí poukázky jako efektivní motivaci zaměstnanců, o deset procent víc dokonce považuje za svou sociální povinnost stravování poskytovat.

Celkový roční obrat stravenek v Česku představuje 13 až 14 miliard korun. Největšími poskytovateli jsou podle tržního podílu firmy Sodexho Pass, Accor Services, Cheque Dejeuner, Exit Group (sdružení třinácti menších firem), následováni drobnými regionálními poskytovateli.

Systém podnikového přispívání na stravu byl v tuzemsku nastartován již v padesátých letech. Prvními poukázkami byly takzvané rájenky - kartonové kartičky, které vypadaly podobně jako staré jízdenky na vlak. Ty ale umožňovaly stravování jen v socialistickém podniku Restaurace a jídelny.

Podle průzkumu, který si nechala u společnosti Factum Invenio zpracovat firma Accor Services, poskytuje některou ze zaměstnaneckých výhod už 77,7 procenta tuzemských firem. Ze studie dále vyplývá, že zaměstnanecké výhody častěji poskytují obchodní společnosti, a naopak méně často firmy výrobní.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Čtěte také

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zaplatit daň z nemovitostí za rok 2018 musíte do 31. května
Kdy se nezvýší penze při práci v důchodu?
Zálohy za elektřinu. Jak se vyhnout vysokým nedoplatkům?
9 rizikových suvenýrů, které si raději z dovolené nevozte
10 ekologických „kazítek“, která prodražují provoz auta
Auta
Retro: Toyota Supra slaví 40 let. Věhlas získala díky…
Video: Podívejte se, jak se má správně řídit staré Porsche 911
Na návštěvě Jaguar Land Rover Classic Centre v Essenu. Tak trochu jiný „showroom“
Obytný VW California slaví 100 000 exemplářů vyrobených v továrně v Hannoveru
Hamburk zavírá dvě ulice dieselům, lidé čekají chaos. Totální nesmysl, tvrdí odborník
Technologie
PC hry na Applu nepůjdou. Apple zablokoval Steam Link pro iOS
Řada webů se nepřizpůsobila GDPR. Řešení? Uživatelům z EU se nezobrazí
10 důvodů, proč už nepoužívat optickou mechaniku
Znáte World of Tanks? Otestujte své znalosti!
Umělá inteligence na GPU má konkurenci z Číny, ASIC Cambricon má výkon 166 TOPS
Hry pro příležitostné hráče