Stavby, na něž Unie dala a nedala peníze

11. ledna 2012, 07:48 - Dalibor Dostál
11. ledna 2012, 07:48

 Výstavba dopravní infrastruktury v České republice je závislá na příspěvcích ze strukturálních fondů Evropské unie. Jenže kvůli pochybením českých úřadů už odmítla EU proplatit celkem přes jedenáct miliard korun.

 

Foto: Profimedia.cz

Česká republika má jedny z nejdražších dálnic v Evropě, jejjichž kvalita je značně kolísavá. V některých úsecích by nové dálnice nazval dálnicemi jen málokdo. Například mnohé úseky D1 již dnes lidé nazývají tankodromem. O problémech českých dálnic se můžete dočíst v hlavním tématu letošního druhého čísla časopisu Profit.

Stavby, jejichž proplacení  Evropská unie odmítla  - ztráta 11 miliard korun 

Dálnice Lovosice–Řehlovice

Velikost investice: 15,724 miliardy Kč

Co vadilo EU: České úřady ignorovaly požadavek, podle něhož je nutné u každé stavby hrazené z Bruselu projednat rizika pro životní prostředí. Diskuze nebyla vedena ani o možnosti zvolit jinou trasu, která by se vyhnula cenným lokalitám v chráněné krajinné oblasti.

Obchvat Nymburka

Velikost investice: 1,311 miliardy Kč

Co vadilo EU: Nejasnosti v zadávání zakázky. Původní cena stavby měla být 1,032 miliardy korun. Kvůli vícepracem se zvýšila o 131 milionů korun, aniž by Ředitelství silnic a dálnic na tyto práce vypsalo výběrové řízení.

Zdvihací most v Kolíně

Velikost investice: 1,229 miliardy Kč

Co vadilo EU: Netransparentní zadání veřejné zakázky. Výběrové řízení bylo vypsáno velmi nekvalitně. Navíc sporný je od samého začátku i celý smysl projektu, který odborníci kritizovali jako neúčelné utrácení veřejných peněz.

Vodní cesta Hněvkovice – Týn nad Vltavou

Velikost investice: 734 milionů Kč

Co vadilo EU: Stejně jako u úseku České Budějovice – Hluboká stavba nesplňuje ani minimální normy pro lodní dopravu.

Vodní cesta České Budějovice – Hluboká

Velikost investice: 880 milionů Kč

Co vadilo EU: Česko žádalo o dotaci na vodní dopravní cestu, která je však na úzkém horním toku Vltavy ekonomickým nesmyslem a mohou se po ní plavit maximálně výletní parníky.

 Zdroj: Státní fond dopravní  infrastruktury

Stavby, které Evropská unie finančně podpořila  zisk  27 miliard korun

Rekonstrukce železničního uzlu Břeclav

Velikost investice: 3,023 miliardy Kč

Přínos projektu: Stavba zvyšuje maximální rychlost na trati až na 130 kilometrů v hodině a sjednotila tuto část železničního koridoru s evropskými parametry a standardy.

Rekonstrukce kolejiště železniční stanice Přerov

Velikost investice: 4,921 miliardy Kč

Přínos projektu: Vybudován dvoukolejný průtah tímto

významným železničním uzlem. Vlaky mohou před nádražím jet rychlostí až 160 kilometrů v hodině a nádražím projíždět rychlostí 80 kilometrů v hodině.

Modernizace západní části Hlavního nádraží v Praze, první až čtvrté nástupiště

Velikost investice: 1,764 miliardy Kč

Přínos projektu: Součástí stavby je dokončení modernizace podchodů pro cestující pro první až čtvrté nástupiště a zavazadlové tunely. Zvýšení nástupišť ulehčilo výstupy a nástupy cestujících do vlakových souprav.

Optimalizace železnice Horní Dvořiště – České Budějovice

Velikost investice: 1,521 miliardy Kč

Přínos projektu: Tento 57 kilometrů dlouhý úsek již prošel v letech 1996 až 2000 částečnou rekonstrukcí a elektrifikací. Nyní byly stavební práce směřovány do zbývajících úseků, které ještě neprošly rekonstrukcí.

Dálnice D1 Kroměříž–Říkovice a rychlostní silnice R55  Skalka–Hulín

Velikost investice: 11,412 miliardy Kč

Přínos projektu: Dostavba úseků dálnice D1 a silnice R55 zlepšila silniční spojení do Zlína. Komunikace výrazným způsobem zkrátila cestovní dobu a odvedla dopravu mimo města a obce. Dálnice D1 byla prodloužena o 11,3 kilometru, R55 o 10,8 kilometru.

Zdroj: Operační program Doprava,  Ministerstvo dopravy 

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kdo vlastní naše pojišťovny?
5 věcí, které si pamatujte o dokumentárním akreditivu
Zdraží plyn v topné sezóně? Jaké faktory ovlivní jeho cenu?
Všude stejně: jak moc riskujete, když používáte univerzální hesla a pořád stejný PIN?
Kdy je vhodná doba pro přezutí a výměnu pneumatik
Auta
Retro: Ford Mustang přežil i zlé časy. A dnes je to úplný…
VW Arteon je sice moderní, ale výkonem na starší Passat CC ztrácí. ABT má řešení
Kvíz: Znáte tyto přezdívky modelů aut nebo jiných dopravních prostředků?
Galerie: Kdo je konkurencí pro šestiválcový Stinger GT? Nová Kia mnoho soupeřů nemá
Nové Audi A7 Sportback už je jen hybrid. A zatím bez dieselu
Technologie
Nvidia dává opět ke grafikám zadarmo hru Destiny 2, podporuje takto GTX 1080 a 1080 Ti
Končí norská elektrická pohádka? Na těžké Tesly se má vztahovat daň téměř 200 tisíc
Velký přehled: Kdo vlastní naše pojišťovny?
GeForce GTX 1070 Ti už se objevují na fotografiích, prosáklo skóre v 3DMarku
Cnews FM: Microsoft vydal Windows 10 Fall Creators Update [podcast]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít